1515
Annons

Europabörser: USA-rekord sätter fart på börserna<br />

Med stöd från all-time-high handel i USA, handlades de europeiska börserna över nollstrecket under den inledande fredagshandeln. Rapportsäsongen är igång och flödet domineras fortfarande av Federal Reserves uttalanden från mitten av veckan. Invensys stiger efter bekräftat bud från Schneider Electric.

För den femte dagen i rad med uppgångar var London FTSE 100 upp med 0,3 procent medan CAC40 i Paris steg med 0,2 procent och DAX 30 i Frankfurt gick fram med 0,8 procent.

På bolagsfronten har Invensys stått för dagens uppgång. Schneider Electric lade ett bud om 3,3 miljarder pund, Invensys styrelse har indikerat att man sonnolikt kommer rekommendera ett bud på den indiktiva budnivån. Invensys aktie steg med 15 procent, samtidigt som Scheniders aktie sjönk med 5,1 procent.

Det spekuleras intensivt kring ett eventuellt bud från Lambert & Butlers Imperial Tobacco på Swedish Match, vilket påverkar börserna i London och Stockholm. Det skriver tidningen Mail Online. Imperial Tobaccos aktie var ned med 0,4 procent medan Swedish Match steg med 2,7.

Makroflödet bjuder på mest nyheter under förmiddagen. Euroområdet rapporterade under torsdagen om att huspriserna inom området sjönk med 2,2 procent under det första kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan.

Inom EU sjönk huspriserna med 1,4 procent. Jämfört med närmast föregående kvartal var huspriserna inom EMU ned 1,0 procent medan priserna inom EU var ned 0,6 procent.

Vidare på makrofronten forstätter mycket att handla om Fed och Ben Bernankes efterföljande kommentarer. Centralbankschefen Ben Bernanke höll ett tal efter tillkännagivandet om fortsatta stimulanser och sade att en duvaktig penningpolitik behövs under överskådlig tid.

Federal Reserve kommer inte att börja höja räntorna automatiskt när arbetslösheten har sjunkit till 6,5 procent, sade Bernanke också. Federal Reserve är "något optimistiska" om ekonomin där bland annat bostadssektorn har varit en ljuspunkt, hette det vidare.

Det tidigare rekordet för S&P 500 index om 1.669 från den 16 maj blev slaget under torsdagshandeln, och stängde på 1.675 med en uppgång på 1,4 procent.

I öst sade Kinas finansminister Lou Jiwei att han är säker på att Kina kommer att nå en tillväxt på 7 procent i år. Det sade han vid ett tvådagars diskussionsforum i Washington på torsdagen, rapporterar Bloomberg.

Den officiella målsättningen för Kina 2013 har legat på 7,5 procent.

Vid forumet uppmanade han också Federal Reserve att väga de globala riskerna med att justera obligationsköpsprogrammen. "Vi stödjer Federal Reserves övervägande att minska stimulanserna, men det bör tas hänsyn till effekterna på den globala ekonomin och finansmarknaderna", sade Lou Jiwei.

Klockan 15.55 redovisas preliminär statistik över konsumentförtroendet i USA, enligt University of Michigans undersökning. Michigan konsumentindex väntas ha stigit till 84,7 i juli från 84,1 månaden innan.


Innehåll från Penni.ioAnnons

Inbäddade försäkringar – lönsam framtid för försäkringsbolag

Idén är lika självklar som enkel: försäkringar ska säljas där de potentiella kunderna finns och är som mest köpbenägna. Penni.io erbjuder en snabbt implementerad lösning för inbäddad försäkring som ökar möjligheterna för försäkringsbolag att bli framgångsrika online.

Danska Penni.io har utvecklat en unik digital lösning som gör det möjligt för försäkringsbolag att sälja försäkringsprodukter online, via vilken distributionspartner som helst. 

– Vår vision är att i grunden förändra hur människor köper försäkringar. Det handlar om att erbjuda försäkringar där de är mest relevanta och där människor finns. I stället för att få kunderna att komma till försäkringsbolagen gäller det för försäkringsbolagen att flytta sin produkt till de digitala platser där kunderna befinner sig, säger Simon Bentholm, Digital Strategy Executive på Penni.io.

Riskmedvetenhet ökar relevansen

Inbäddad försäkring är framtiden för de försäkringsleverantörer som vill sätta kunden i främsta rummet. Det gör försäkring tillgänglig för alla, när som helst och var som helst. Och att få slutkunder att köpa försäkring via en distributionspartner i stället för direkt från försäkringsbolaget är inte svårt. Kombinationen av en kundanpassad digital kanal och människors inneboende bekvämlighet talar till den inbäddade försäkringens fördel. Riskmedvetenhet är också en viktig faktor. 

– Den som köper en bilbarnstol har lagt tid på att undersöka vilken som är den bästa. Hen har hög riskmedvetenhet och är i det läget mer mottaglig för att teckna en barnförsäkring. Det försäkringsbolag som finns på den digitala plats där den kunden befinner sig får därför hög relevans, säger Simon Bentholm. 

Viktigt agera nu

Marknaden för inbäddade försäkringar växer snabbt. 2030 beräknas den uppgå till 140 miljarder Euro – var fjärde försäkring kommer då att säljas som en inbäddad digital försäkring. För försäkringsbolagen handlar det därför om att agera snabbt, både för att säkra marknadsandelar och för att potentiellt erövra nya. Men att ta klivet in på marknaden för inbäddade försäkringar är inte utan utmaningar.

– Försäkringsbolagens möjligheter att sälja digitalt genom partnerskap begränsas av interna IT-system, brist på API:er för digitalt samarbete och att man helt enkelt inte har kunskap om hur man skapar bra kundupplevelser för onlineförsäljning genom partners, säger Simon Bentholm. Penni.io finns till för att lösa de utmaningarna. Vår plattform levererar den infrastruktur och funktionalitet som krävs för digital distribution i stor skala, och vi gör det möjligt för försäkringsbolag att börja skörda frukterna av digital distribution redan idag!

Penni.io är försäkringsdistribution byggd för framtidens försäkring, grundat i mänskligt beteende. Människor är online och det är dags att ta tag i de digitala möjligheterna. Därför hjälper Penni.io försäkringsleverantörer att enkelt bädda in och skala försäkringserbjudanden i digitala distributionskanaler.

Läs mer på Penni.io

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Penni.io och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?