1515

Råvaror: Nedåt för kopparn<br />

Oljan handlas på i stort sett oförändrade nivåer på onsdagsmorgonen medan basmetallerna visar en blandad utveckling, med koppar ned.

Vid klockan 8.00 var WTI-oljan i första termin upp 0,23 dollar till 93,54 dollar per fat, medan Nordsjöoljan Brent sjunkit 0,04 dollar till 103,20.

American Petroleum Institute, API, rapporterade på tisdagskvällen att de amerikanska lagren av råolja sjönk med 7,8 miljoner fat under föregående vecka.

Lagren av bensin sjönk samtidigt med 1,3 miljoner fat, medan lagren av destillat ökade med 0,2 miljoner fat.

Energidepartementets officiella lagerrapport släpps klockan 16.30 på onsdagen.

Medianprognosen i Bloomberg News analytikerenkät pekar mot att råoljelagren ska ha sjunkit med 0,8 miljoner fat, medan lagren av bensin väntas ha stigit med 1,0 miljoner fat. Lagren av destillat väntas ha stigit med 1,4 miljoner fat och kapacitetsutnyttjandet bedöms ha stigit med 0,60 procentenheter.

"Nedgången i lagren tycks ha stöttat marknaden. Det skulle vara överraskande om vi fick se några mer betydande rörelser innan de potentiellt mer avgörande" datautfallen från USA och Kina, sade Michael McCarthy på CMC Markets till Bloomberg News.

På fredagen kommer den amerikanska jobbrapporten för maj, som väntas visa en ökning i antalet sysselsatta med 167.000 enligt Bloomberg News prognosenkät. Arbetslöshetsnivån väntas vara oförändrad på 7,5 procent.

I helgen väntas maj-statistik för bland annat KPI, detaljhandel och industriproduktion från Kina. Detaljhandeln och produktionen väntas visa en något högre ökning i årstakt medan KPI-inflationen antas stiga till 2,5 procent.

På valutamarknaden har dollarn tappat något till 1,309 mot euron under onsdagen. På dagens makroagenda står bland annat tjänste-PMI och preliminär BNP från euroområdet, samt tjänste-PMI, industriorder, ADP-rapport och Beige Book från USA.

Kopparns tremånaderstermin har sjunkit 40 dollar till 7.415 dollar per ton. Aluminium är 13 dollar upp medan zink sjunkit 17 dollar.

HSBC:s tjänste-PMI i Kina steg till 51,2 i maj från 51,1 föregående månad. Motsvarande index för industrin har tidigare visat en nedgång till 49,2 från 50,4.

"HSBC:s data visade att Kinas efterfrågan inte återhämtar sig så snabbt som folk väntat sig. Men underliggande fundamenta ser starka ut då gruvan i Indonesien förblir stängd", sade Mino Kim på Eugene Investment & Futures till Bloomberg News.

Freeport-McMoRan Copper & Golds Grasberg-gruva i Indonesien har varit stängd under en längre tid efter en olycka, som föranlett en statlig utredning.

På ädelmetallmarknaden noteras guldet 6 dollar högre på 1.405 dollar per uns medan silvret stigit 0,05 dollar.

Asienbörserna föll på onsdagen, med Nikkei 225-index ned 2,75 procent.

"Nedgången på aktiemarknaderna förefaller att lyfta guldet. Dollarns utveckling har hållit dollarn i ett snävt intervall. Vi fortsätter att bevaka ETF-flödena med intresse", sade Huang Fulong på CITICS Futures till Bloomberg News.

Noteringar klockan 8.00:
Råolja (pris/fat):

WTI, första termin +0:23 USD 93:54
Brent, första termin -0:04 USD 103:20
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin):

Koppar -40 USD 7.415
Zink -17 USD 1.945
Aluminium +13 USD 1.959
Nickel -14 USD 15.286
Bly -9 USD 2.232
Tenn +114 USD 21.139
Ädelmetaller (pris/uns, spot):

Guld +5:57 USD 1.405:00
Silver +0:05 USD 22:6


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?