1515

Hägglunds miljardregn

Göran Hägglund vill införa ett femte jobbskatteavdrag, sänka skatten för pensionärer och höja brytpunkten för statlig skatt. Totalt handlar det om reformer för mer än 16 miljarder kronor. Men de livsviktiga rösterna hoppas han vinna med en betydligt billigare reform: Minskade barngrupper i förskolan.
Foto:HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

I Almedalen på söndagen gav Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund beskedet att partiet vill ha ett femte jobbskatteavdrag redan vid årsskiftet.

”Det bidrar till att människor kommer i arbete. Det är ju väl belagt”, säger Göran Hägglund vid en pressträff. 

Men effekten av jobbskatteavdrag är ju mindre och mindre, enligt forskningen?

”Det skriver jag inte under på. Men det så att det finns ett betydande värde i att hushållen får ett större ekonomiskt utrymme. Det har ett värde i sig och det har också en jobbeffekt”, säger Göran Hägglund till di.se.

Partiet vill samtidigt se skattelättnader för pensionärerna på cirka 1,2 miljarder kronor. Även om summan är mindre är det alltjämt det förslag som Göran Hägglund kommer att strida hårdast för.

”Min prioritering är att pensionärerna kommer först och det vi har varit överens om i regeringen tidigare”, säger Göran Hägglund.

Medan en skattesänkning gentemot pensionärer på 1 miljard ger cirka 50 kronor mer i plånboken kommer det femte jobbskatteavdraget för de allra flesta motsvara flera hundralappar i högre nettolön.

Skulle förslagen bli verklighet innebär det samtidigt att de två tidigare löftena i alliansens valmanifest är uppfyllda, konstaterar Göran Hägglund.

Samtidigt föreslår KD att man fortsätter att höja brytpunkten för statlig skatt, något som skulle kosta 3 miljarder kronor. Göran Hägglund motiverar förslaget med att gruppen som betalar statlig skatt inte ska växa.

Men även om reformerna kostar mycket pengar är det på ett helt annat område som KD-ledaren hoppas riva ned applåder under söndagens Almedalstal. Det handlar om att partiet vill minska storleken på barngrupperna i förskolan med minst ett barn per grupp. 

”Jag vet att det är en jätteviktig fråga för småbarsföräldrar och jag hoppas att många ska se att vi kanaliserar den oron och lägger ett väldigt konkret förslag”, säger Göran Hägglund.

Det är både föräldrarna och kommunerna som ska vara med och betala reformen. Föräldrarna betalar genom att maxtaxan höjs för de familjer som tjänar mer än 42.000 kronor per månad. För första barnen är höjningen 100 kronor och sedan avtar kostnadsökningen. För staten kostar reformen 1,4 Mkr.

Förra gången maxtaxan höjdes var 2004. När reformen sjösattes 2002 pekades den ut som en bidragande orsak till Göran Perssons valseger.

En annan fråga som Göran Hägglund trycker på är att EU lägger sig i frågor som hör hemma i inrikespolitiken. 

”Maria Larsson fick kämpa med näbbar och klor för att EU inte skulle reglera det svenska snuset. Alltså en produkt som ska säljas i Sverige. Det ser ut att ha gått bra men sista ordet är inte sagt”, säger Göran Hägglund.

Dessutom påminde Göran Hägglund om att partiet vill se en parlamentarisk utredning om en eventuell Natoanslutning.

”Vi haft en diskussion som inte riktigt flyger - som inte riktigt förts om en faktabaserad grund”, säger Göran Hägglund om Natofrågan.

Göran Hägglund har ingalunda riksdagsplatsen säkrad och vilka frågor som partiet satsar på blir avgörande för utfallet i valet 2014.

”Jag behöver hålla i EU-frågan. Jag behöver hålla i försvarspolitiken. Det tar väldigt lång tid innan det når ner till de många människorna. Där måste man vara uthållig och inte kasta sig över varje boll som rullar förbi”, säger han.

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?