1515

Stockholmsbörsen: <br />Svag period väntar<br />

Efter en sur start på måndagen gav statistik visst stöd till Europabörserna. Samtidigt har många analyshus sänkt sina aktievikter inför sommarperioden.

OMXS30 stängde på nivån 1.209,7, vilket innebar en nedgång på 0,4 procent. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 11,1 miljarder kronor. I Europa var de ledande handelsplatserna samtidigt från 0,7 till 0,9 procent lägre.

"Inköpschefsindexen kom generellt in bra. 13 av 14 länder var upp från föregående månads läsning. På ett år har Spanien kommit upp från 42 till 48 och Sverige seglar upp över 50. Optimismen har smugit sig även bland inköpscheferna och det kanske kan bli lite rapportöverraskningar i det andra kvartalet vad gäller orders", säger Jonas Olavi, strateg på Nordea i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt och fortsätter:

"Men även vi plockar ned vår aktievikt till neutral när man tittar på den globala allokeringen då vi går in i en svagare börssäsong. I maj till oktober snittar avkastningen på 0,5 procent, oavsett om man tittar på Sverige eller till exempel Dow Jones. Med tanke på att börsen sprungit på medan vinstestimaten fortsatt ned har även värderingen krupit iväg och blivit mer utmanande", konstaterar Jonas Olavi.

Inköpschefsindexet för svensk industrisektor steg till 51,9 i maj. Enligt SME Direkts var 50,4 väntat för månaden.

För euroområdet stärktes motsvarande index till 48,3 samma månad, jämfört med väntade 47,8 enligt Bloomberg News.

I ett tal under natten till måndagen sade ECB-chefen Mario Draghi att han fortsatt räknar med en återhämtning i år, även om den ekonomiska situationen i euroområdet är utmanande.

Under eftermiddagens klättrade guldpriset över 1.400 dollar per uns och oljan adderade till tidigare uppgångar under måndagen sedan det amerikanska inköpschefsindexet kommit in sämre än väntat på 49,0 i maj. Enligt ISM indikerade indexet en nedgång för USA-industrin i maj, vilket var första gången sedan november 2012 och andra gången sedan juli 2009.

Getinge tog täten i storbolagsindexet på hemmaplan med en uppgång på 1,2 procent till 201,10 kronor. Carl Bennet, ordförande och storägare, sade till Dagens industri i helgen att han är beredd att gå in med kapital om det skulle behövas om Getinge vill göra nya förvärv. Han upprepade att det är fullt möjligt att dubbla bolaget på fem till sju års sikt.

I toppen av indexet återfanns även SCA, Swedish Match och indextunga H&M med uppgångar på 0,5 till 1,1 procent.

Ericsson handlades ned 0,5 procent. På måndagen släppte bolaget sin marknadsprognos där antalet smartphoneabonnemang höjdes medan prognosen om mobil datatrafik upprepades.

Måndagens förlorare bland storbolagen var MTG och Swedbank, ned 2,6 procent vardera. Av Finansinspektionens insynslista framkom det att Cristina Stenbeck sålt sina sista, knappt 97.000 stycken, B-aktier MTG under slutet av maj.

Lundinfamiljen fortsatte å andra sidan att öka innehavet i Lucara Diamond, enligt kanadensisk insynshandelslista. Aktien stängde knappt 3 procent högre till 5,40 kronor.

I oljesektorn steg Africa Oil 1,9 procent efter att investmentbanken Nomura uttryckt sig försiktigt positivt inför beskeden kring den pågående borrningen av den etiopiska Sabisa-brunnen. Black Pearl Resources föll tillbaka 6,2 procent på nyheten att det valt att prioritera en accelererad utveckling av sitt projekt vid Onion Lake. För att finansiera Onion Lake-projektet planeras en lånefacilitet om 350 miljoner dollar.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?