1515

Räntor och valutor: <br />Kronan fortsatt svagare<br />

Europeiska marknadsräntor noteras lägre över hela linjen i torsdagens förmiddagshandel, samtidigt som kronan fortsätter att tappa mark både mot dollarn och mot euron.

Den tyska tioåriga statsobligationsräntan noteras 2 punkter lägre till 1,74 procent, jämfört med svenska onsdagsstängningen. Den svenska motsvarigheten är samtidigt ned 4 punkter till 2,19 procent. I Italien och Spanien är räntorna 10-15 punkter lägre.

"Bankuppgörelsen har mottagits positivt. Det har varit relativt oroligt på marknaden de senaste veckorna. ECB-kommentarerna som upprepar att den ackommoderande hållningen fortfarande är på plats har minskat oron på marknaden", sa Alessandro Giansanti, senior räntestrateg vid ING Bank till Bloomberg News.

EU:s finansministrar lyckades under natten till torsdagen enas om bankkrislagstiftningen. Grundregeln i överenskommelsen är att en krisdrabbad bank först måste skriva ned sina skulder hos fordringsägare (bail in) upp till 8 procent av bankens totala skulder. Först därefter får bankens hemland frihet att välja mellan olika handlingsalternativ.

Alternativen kan vara att använda den nationella resolutionsfonden eller statliga medel för rekapitalisering.

Finansminister Anders Borg var inte helt nöjd, då uppgörelsen begränsar Sveriges möjlighet att tillföra statligt kapital i ett tidigt skede då en bank dabbas av en kris.

Därför hoppas han på att Europaparlamentet ska driva Sveriges sak när nu parlamentet börjar förhandla med EU:s finansministrar om en gemensam version.

"Det centrala var att säkra att våra banker också får mätas med riskvägda tillgångar, inte samlade skulder", sa Anders Borg till journalister efter det extra ekofinmötet.

På hemmaplan publicerade SCB statistik över handelsbalansen i maj, som visade på ett lägre handelsnetto än vad analytikerna hade räknat med. Handelsöverskottet blev 5,7 miljarder kronor, medan förväntningarna pekade mot ett handelsöverskott om 8,3 miljarder.

Enligt Torbjörn Isaksson, chefanalytiker vid Nordea, är dock bilden något missvisande.

"Handelssiffrorna i maj stärker bilden av att exporten har planats ut efter den senaste nedgången, ungefär i linje med vår prognos. Visserligen sjönk exporten av varor med hela 12 procent i löpande priser. Men exportpriserna har sjunkit med mer än 8 procent och maj förra året var relativt stark. Därför är exportsiffrorna starkare än vad de initialt ser ut att vara", skriver Torbjörn Isaksson.

Han konstaterar att detta också är i linje med indikatorer som har förbättrats den senaste tiden, även om inte tydlig återhämtning verkar vara nära förestående.

I Tyskland redovisades arbetslöshetsstatistik som kom in klart bättre än vad prognoserna pekade mot. Analytikerna i Bloomberg News enkät räknade med att arbetslösheten skulle ha stigit med 8.000 personer i maj, medan det faktiska utfallet landade på en nedgång med 12.000. Arbetslösheten blev därmed 6,8 procent, väntat var 6,9 procent.

Vidare publicerade Eurostat en rad ekonomiska indikatorer, där konfidensindikatorn för industrin överraskade positivt medan indikatorn för företagsklimatet var något sämre än väntat.

En auktion av italienska statsobligationer gav inga större avtryck på marknaden, trots att räntan vid auktionen av tioåriga statsobligationer steg till den högsta nivån sedan 27 mars, på 4,55 procent.

Statistik över penningmängden i euroområdet i maj gav inga överraskningar när den kom in i stort sett i linje med förväntningarna, på +2,8 procent. Däremot fortsatte de privata krediterna att sjunka, med 1,1 procent.

"Generellt fortsätter kreditskapandet i den privata sektorn att vara en anledning till huvudvärk för ECB och andra myndigheter i euroområdet. Siffrorna bekräftar synen att ECB:s väldigt expansiva penningpolitik inte når realekonomin. Penningpolitikens kreditkanaler fortsätter att vara skadade", skriver SEB i en kommentar.

På valutamarknaden var euron i stort sett oförändrad mot dollarn på 1,303 jämfört med den svenska onsdagsstängningen. Kronan har i sin tur tappat 4 öre till 6,73 mot dollarn, medan den försvagats 4 öre till 8,76 mot euron.

I eftermiddag publiceras en rad makroekonomisk statistik från USA, däribland de veckovisa nyanmälda arbetslösa, samt privata inkomster och konsumtion för maj.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?