1515

Räntor och valutor: <br />Super-Mario sänker euron<br />

Euron försvagas mot dollarn på tisdagsmorgonen efter kommentarer från ECB-chefen Mario Draghi, medan Europaräntorna visar relativt små rörelser. Kronan följde initialt med i rörelsen och stärktes mot euron, men tappade snart denna förstärkning.

ECB-chefen sade i ett tal i Jerusalem att Europeiska centralbanken överväger ytterligare icke standardverktyg i sin penningpolitik och kommer att använda dessa om omständigheterna så kräver.

"Vi kommer att titta med ett öppet sinne på de åtgärder som är speciellt effektiva i vårt institutionella upplägg och som faller inom vårt mandat", sade han.

Mario Draghi sade vidare att ECB-rådet har betonat att penningpolitiken kommer att förbli ackommoderande så länge det behövs och tillade att ECB mycket noga kommer följa all information om ekonomisk utveckling och vara redo att agera om det behövs.

Strax efter svensk öppning hade euron försvagats till 1,333 från knappa 1,336 precis före uttalandet. Jämfört med svensk stängning igår är dock inte försvagningen så stor.

Kronan handlas stabilt kring 8,62 mot euron och 2 öre svagare mot dollarn till 6,48 jämfört med måndagen.

Den tyska tioårsräntan är upp 2 punkter till 1,54 procent jämfört med svensk stängning på måndagen, och den svenska är oförändrad på 1,93 procent.

Klockan 9.30 publicerar så Riksgälden sin nya lånebehovsprognos som kan ge besked om huruvida utbudsplanerna på svenska statspapper behöver ändras. I föregående prognos, i februari, räknade Riksgälden med ett nettolånebehov på 165 miljarder kronor i år (varav 100 miljarder i valuta till Riksbanken) och 63 miljarder 2014.

På måndagen kom Ekonomistyrningsverkets budgetsprognos, något som kan ses som en vägledning för de siffror Riksgälden kommer presentera. ESV bedömde att budgetsaldo kommer visa ett underskott på 168 miljarder 2013 och ett underskott på 29 miljarder 2014.

Nordea skriver i ett kundbrev att även de förväntar sig en liten upprevidering och att en högre arbetslöshet än väntat bidrar till de ökade behoven.

Svensk mäklarstatistik, som publicerades på morgonen, visade att bostadsrättspriserna fortsätter att stiga i riket som helhet, 1 procent jämfört med föregående månad och 4 procent jämfört med föregående tremånadersperiod i glidande medelvärde. Även villapriserna steg med 1 procent.

På den europeiska makroagendan väntas under förmiddagen bland annat tyska ZEW-index, som uttrycker tyska investerare och analytikers bedömning av de ekonomiska utsikterna i Tyskland. I maj hamnade ZEW-Index på 36,4 och förväntningarna för juni pekar på ett sentimentsindex på 38,1 enligt Bloomberg News prognosenkät.

Danske Bank skriver på morgonen att ZEW-indexet för euroområdet har varit lite trendlöst de senaste månaderna och att amerikansk inflationsdata i praktiken är viktigare eftersom att Fed "lovat" att inte ändra Fed funds rate förrän arbetslösheten nått 6,5 procent givet att inflationen är i linje med målet.

Under förmiddagen publiceras även Storbritanniens KPI och PPI. Analytiker räknar med att priserna kommer visa sig ha stigit 0,1 procent jämfört med månaden före och att inflationstakten var 2,6 procent, enligt Bloomberg News snittprognos.

Enligt Bloomberg News enkät väntar sig analytikerna att PPI var oförändrat under månaden, och ökade 1,4 procent jämfört med samma månad föregående år.

I april sjönk producentpriserna med 0,1 procent jämfört med månaden före.

I USA i eftermiddag publiceras statik över KPI och bostadsbyggande. Analytikerna förväntar sig en KPI-ökning med 0,2 procent från föregående månad. Kärn-KPI förväntas öka med 0,2 procent, enligt Bloomberg News enkät bland analytiker.

Bostadsbyggandet väntas ha ökat med 11,4 procent i maj, efter en preliminär nedgång med 16,5 procent måndagen före.

Tisdag kl 9.05 (måndag kl 16.15):
USD/SEK 6:4806 (6:4593) Statsobl 2y 0,95 (0,94)
EUR/SEK 8:6413 (8:6188) Statsobl 10y 1,93 (1,93)
EUR/USD 1:3334 (1:3344) Räntegap/ty 39 (41)
US obl 10y 2,17 (2,14) Tysk obl 10y 1,54 (1,52)


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?