1515

Stockholmsbörsen: <br />Plus efter slagig dag

Stockholmsbörsen stängde på fredagen högre efter slagig handel. Dagen präglades av USA-data och avvaktan inför nästa veckas Fed-möte. Samtidigt hamnade Nokia i fokus efter medieuppgifter om en miljardaffär.

"Wall Street Journals Fed-bevakare Jon Hilsenrath text på torsdagskvällen lugnade marknaden något, i den mån han överhuvudtaget har någon insyn. När det gäller Fed så är det är en knepig situation för Bernanke inför nästa veckas Fomc-möte, för data fortsätter ju ändå att komma in relativt bra", säger Claes Måhlèn, chefsstrateg på Handelsbanken till Nyhetsbyrån Direkt.

Storbolagsindexet OMXS30 stängde 0,3 procent högre till indexnivån 1.178. Omsättningen för dagen var 11,9 miljarder. De ledande indexen i Europa hade en liknande utveckling, där DAX, CAC 40 och Euro Stoxx stängde mellan 0,2 och 0,4 procent uppåt.

Under eftermiddagen inkom en rad data från USA-håll. Både industriproduktion och kapacitetsutnyttjande för maj månad missade knappt analytikernas förväntningar. Vidare inkom indexet över stämningen bland de amerikanska konsumenterna, Michigan-indexet, till 82,7 i juni jämfört med 84,5 i maj. Analytikerna hade väntat sig ett utfall på 84,5. Slutligen reviderade IMF ned USA:s BNP-prognos för 2014 till 2,7 procent, från 3,0 procent.

En av Stockholmsbörsens största vinnare på fredagen blev Nokia, efter medieuppgifter om att en försäljning av det hälftenägda nätverksbolaget Nokia Siemens Network, NSN, kan vara på gång. Affären uppges kunna vara värd omkring 9 miljarder dollar. Bolagets aktie noterades 3,6 procent upp vid stängning.

"Det råder spekulationerna kring en avyttring av NSN. Nu får man in en extern värdering så man vet vad en informerad köpare vill ha. Marknaden verkar tolka det här som att Nokia ska avyttra sin andel, vilket tas emot väl. Men det finns flera tänkbara scenarior, exempelvis en börsintroduktion eller att Nokia köper ut Siemens", kommenterade Ålandsbankens aktiestrateg Lars Söderfjell till Nyhetsbyrån Direkt.

Även Boliden såg en stark utveckling under fredagen i spåren av uppåtgående råvarupriser. Aktien stängde upp 3,8 procent.

Vidare på råvarufronten steg Lundin Petroleum och Lundin Mining med 0,5 respektive 2,9 procent.

Sektorsvis gick banker bra, med Swedbank i topp 1,5 procent högre. Nordea Equity Research höjde aktiens rekommendation till köp, från tidigare behåll. Nordea, SEB och Handelsbanken noterades mellan 0,3 och 0,8 procent högre vid stängning.

På minussidan hittas bland annat Investor, Astrazeneca och Scania ned mellan 0,7 och 1,5 procent.

Skogs- och pappersbolaget Stora Enso noterades vid stängning 1,0 procent högre. Mats Nordlander, chef för bolagets förpackningsverksamhet, uppger för Nyhetsbyrån Direkt att det andra kvartalet hittills utvecklats i linje med Stora Ensos förväntningar.

Concentric fortsatte sin uppgång under fredagseftermiddagen, och stängde 4,4 procent upp efter att ha ingått ett avtal om att förvärva tyska Licos Trucktec för 12,5 miljoner euro.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?