1515

Stockholmsbörsen: <br />Rekyl efter lunchen<br />

Stockholmsbörsens rekylerade upp efter lunchtid på onsdagen, efter en trevande inledning på dagen.

"Det är lite rekyl upp efter gårdagen. Marknaden är ganska slagig och det är den typen av marknad som vi ofta får se under sommarmånaderna. Det förväntas förbli så ett tag framöver nu när osäkerheten är så stor över hur centralbankerna ska agera", säger Ålandsbankens analytiker Lars Söderfjell, som menar att marknaden närmast väntar på Feds räntebesked den 19:e juni, till Nyhetsbyrån Direkt.

Strax efter klockan 13.40 hade storbolagsindexet OMXS30 avancerat 0,6 till noteringen 1.192. Omsättningen på Stockholmsbörsen var då 4,4 miljarder kronor.

"Det är egentligen ganska tunt på nyhetsfronten bland storbolagen förutom Sandviks neddragningar av kapacitet inom SMT. Men det rycker marknaden på axlarna åt. Jag ska inte säga att det var väntat, men efter de kommentarer som varit så låg det i alla fall i farans riktning", kommenterar Lars Söderfjell vidare.

Sandvik hade vid lunchtid avancerat 0,5 procent, trots morgonens besked om en nedskrivning om 1,1 miljarder kronor av sin orderbok för affärsområdet SMT, vilket kommer att påverka orderingången negativt under andra kvartalet med motsvarande belopp.

Flygbolaget SAS aktie var i stort sett oförändrad efter att bolaget under morgonen redovisat en förlust om 306 miljoner kronor och en omsättning om 9.933 miljoner kronor för det andra kvartalet. SME direkts förväntningar för nyckeltalen låg på -541 respektive 10.595 miljoner kronor.

I resultatet - men inte analytikernas prognoser - ingick dock en positiv engångseffekt om cirka 450 miljoner kronor, kopplat till omförhandlade pensionsvillkor. Justerat för denna post blev resultatet sämre än väntat.

De analytiker som Nyhetsbyrån Direkt varit i kontakt med menar att SAS-rapporten vid en första anblick var stark, men att den inte var lika imponerande sedan den bibehållna helårsprognosen om ett positivt resultat före skatt visat sig innehåll pensionseffekten.

Inom detaljhandelssektorn har H&M lämnat siffror för maj som visade att försäljningen i jämförbara butiker var oförändrad under månaden, och att den totala försäljningen steg med 9 procent jämfört med samma månad året innan. Båda siffrorna var sämre än i SME Direkts konsensusprognos men aktien hade under dagen alltjämt klättrat till en positiv notering om runt 0,5 procent.

Klädbolagets spanska konkurrent Inditex levererade samtidigt en rapport som var något svagare än väntat i spåren av att kallt väder i stora delar av Europa fördröjt vårförsäljningen.

Vidare inom sektorn har RNB redovisat en minskning av total försäljning i jämförbara butiker med 0,7 procent för maj. Bolagets tappade 1,4 procent på onsdagen.

MQ steg däremot lika mycket (1,4%) efter att Nordea Markets höjt aktiens rekommendation till köp, från tidigare behåll.

I samband med strålterapibolaget Elektas kapitalmarknadsdag framgick bland annat att det siktar på att nå en omsättningstillväxt på 40 procent under de kommande tre åren, vilket var bättre än SME Direkts konsensus som låg på 38,2 procent. Elekta steg 1,9 procent.

Medicinteknikbolaget Ortivus fortsatte under onsdagen sin branta stigning på Stockholmsbörsen efter måndagens besked om att bolaget vunnit en betydande europeisk upphandling gällande elektroniska patientjournaler. Aktien avancerade nästan 50 procent.

I veckans nummer av Affärsvärlden rekommenderade tidningen köp av Semcon och Tradedoubler, men förordade däremot att avvakta med Fagerhult. Aktierna vars rekommendationer höjdes till köp var 1,5 respektive 3,4 procent högre, medan Fagerhult-aktien var oförändrad.

Terminerna för de ledande amerikanska börsindexen indikerade uppgångar om mellan 0,4 och 0,5 procent då New York-börsen öppnar på onsdagen, under en dag då USA-agendan är tunn.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?