1515

Räntor och valutor: <br />Stimulansoro lägger sordin<br />

Farhågor om att världens stora centralbanker kanske inte står beredda att tillföra de stimulanser marknaden räknat med dämpade humöret på tisdagen.

Det hela utlöstes av att Bank of Japan gjorde marknaderna besvikna genom lämna sin policy oförändrad och spillde sedan över i en allmän oro för att centralbankerna kan komma att dra ned på sina stimulanser.

Denna stimulansoro fick investerare att fly såväl aktier som räntor och guld. Börserna sjönk markant världen över samtidigt som marknadsräntorna steg, yenen stärktes på bred front och dollarn försvagades.

Svenska statsobligationsräntor följde den internationella utvecklingen och steg 4-6 punkter, med tioårsräntan 4 punkter upp till 1,98 procent. Svensk maj-KPI var aningen högre än väntat, vilket fick marknaden att prisa in en lägre sannolikhet för en räntesänkning i juli. Kronan tappade några öre mot euron medan förändringarna mot dollarn var små.

I utlandet steg den tyska tioårsräntan 5 punkter till 1,61 procent och räntorna i Spanien och Italien steg 10 punkter i längre löptider. Den amerikanska tioårsräntan var upp 5 punkter till 2,24 procent, runt de högsta nivåerna på drygt ett år.

"När spelet börjar ändras med centralbankerna är det oundvikligt att obligationer drabbas. När USA återgår till normalläge, som jag har misstänkt ett tag, och Fed börjar ändra sin egen bedömning av det, kommer vi vid någon tidpunkt att få vänja oss vid att USA-räntorna är närmare 4 än 2 procent", sade tidigare Goldman Sachs-medarbetaren Jim O´Neill till Bloomberg News.

Marknaderna reagerade med besvikelse över att Bank of Japan valde att behålla sin penningpolitiska hållning oförändrad. Inför räntemötet hade det funnits en del förväntningar om att BOJ skulle vidta åtgärder för att minska volatiliteten i japanska statsobligationsräntor

BOJ-chefen Haruhiko Kuroda sade vid en pressträff efter räntebeskedet att den för tillfället lägre volatiliteten har minskat behovet av åtgärder, men att centralbanken står redo att agera om så skulle krävas.

"Investerarna hade räknat med mer. Marknaden har varit volatil och de verkade ändå inte bry sig om det. Investerarna är oroade över att ekonomin kommer att skadas förr snarare än senare när räntorna och inflationsförväntningarna stiger", sade Koichi Kurose, chefekonom vid Resona Bank i Tokyo, till Bloomberg News.

Den tioåriga japanska statsobligationsräntan steg 5 punkter på tisdagen till 0,89 procent.

I statistikväg kan nämnas att amerikanska NFIB:s konfidensbarometer för småföretag steg oväntat i maj och grossistlagren i USA steg 0,2 procent i april, helt i linje med förväntningarna i Bloomberg News enkät.

På tisdagen inledde också den tyska konstitutionsdomstolen i Karlsruhe sin behandling av ECB:s obligationsköpsprogram, OMT, och om det är förenligt med tysk författning. Ett utslag väntas dock inte förrän i höst.

Här hemma riktades intresset mot SCB:s KPI-statistik för maj, som kom in lite högre än väntat. KPI steg 0,2 procent mellan april och maj och inflationen var -0,2 procent i maj, en uppgång från oväntat låga -0,5 procent i april.

I SME Direkts enkät räknade analytikerna med en uppgång på 0,1 procent på månaden och en inflation på -0,3 procent. Riksbankens senaste prognos var en KPI-inflation på -0,1 procent i maj.

Det som drog upp inflationen i maj var framför allt högre livsmedelspriser. Samtidigt var klädpriserna lägre än många analytiker trott.

KPI med fast ränta, KPIF, steg precis som väntat i SME Direkts enkät med 0,7 procent i årstakt, marginellt under de 0,8 procent som Riksbanken förutspått.

"Inflationsargumentet för att sänka finns inte riktigt där givet att inflationen kommer in som Riksbanken räknar med. Detta talar inte för en sänkning", sade Stefan Mellin, analytiker vid Danske Bank, till Nyhetsbyrån Direkt.

Han noterade också att marknaden efter KPI-statistiken prisade in en lägre sannolikhet för en sänkning i juli än före statistiken. Han sade vidare att de eventuella signaler som vice Riksbankschef Per Jansson skickade i en intervju med Dagens industri på tisdagen också talar mot en sänkning.

"Han säger att de fortfarande lägger stor vikt vid skuldsättning och huspriser. Att luta sig mot vinden är något som fortfarande gäller", sade Stefan Mellin.

Per Jansson efterlyste i intervjun ett bredare perspektiv på penningpolitiken, fler variabler måste beaktas och han betonar vikten av att minska risken för finansiella obalanser och kriser.

"Det handlar om att gasa lagom. Vi ska gasa för att uppnå inflationsmålet, men vi kanske inte ska trycka plattan i mattan. Om vi gör det kan riskerna med hushållens skuldsättning och på bostadsmarknaden öka. Vi måste göra vårt för att kontrollera riskuppbyggnaden, inte bara hoppas att andra ska hantera det", sade Per Jansson.

På valutamarknaden stärktes yenen kraftigt mot alla andra större valutor när Bank of Japan avstod från att genomföra några nya åtgärder. Mot dollarn gick yenen till 96,80 från 99,00 på måndagen.

Dollarn pressades samtidigt på bred front och tappade bland annat till 1,329 mot dollarn från 1,320 på måndagen.

Kronan försvagades 4 öre mot euron till 8,75 från tisdagen och stärktes 1 öre till 6,59 mot dollarn.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?