1515

Råvaror: Kinasiffror <br />sänker metaller<br />

Oljan handlas på måndagsmorgonen något högre medan basmetallerna överlag har sjunkit. Dollarn har stärkts något mot såväl euro som yen.

Vid klockan 7.20 handlas WTI-oljan i första termin upp 0,07 dollar till 96,10 dollar per fat, medan Nordsjöoljan Brent har stigit 0,03 dollar till 104,59 dollar per fat.

Sudan uppgav i helgen att de kommer att stoppa oljeexporten från Sydsudan inom 60 dagar om inte det södra grannlandet upphör med stödet till rebellgrupper.

"Det var en del kortsiktiga köp efter den amerikanska jobbrapporten, och den uppåttrenden kan fortsätta. Sudan har prisats in på oljemarknaden under en viss tid", sa Takashi Hayashida på Elements Capital till Bloomberg News.

I veckan publicerar IEA och Opec sina månadsrapporter, med bland annat prognoser för efterfrågeutvecklingen.

Från Kina kom datautfall för maj. Industriproduktion och investeringar var något lägre än antagits medan detaljhandeln ökade som väntat. Nyutlåningen var lägre än väntat och KPI-inflationen sjönk till 2,1 procent från 2,4 procent, efter att livsmedelsinflationen sjunkit.

Kinas nya ledarskap, med president Xi Jinping och premiärminister Li Keqiang, står inför en utmaning att hålla tillväxten uppe i förväntad takt.

Analytiker har dragit ned sina tillväxtförväntningar för Kina. I en enkät från Bloomberg News har medianprognosen sänkts till en BNP-tillväxt på 7,8 procent i år, jämfört med 8,0 procent i en aprilenkät.

"Maj-datan kommer att tvinga Kinas ledarskap och centralbanken att omvärdera sina antaganden om tillväxt och inflation. Det ser ut som att de varit för optimistiska om tillväxten och för oroade för inflationen. Det är ett test för ledarskapet och se om de är redo att reformera", sa Shen Jianguang på Mizuho Securities till Bloomberg News.

Kinas import av råolja till Kina uppgick till 23,95 miljoner ton i maj, upp från 23,08 miljoner ton föregående månad. Nettoimporten av olja uppgick till 5,64 miljoner fat per dag i maj, den högsta nivån sedan i januari. Importen av kopparprodukter steg till totalt 358.670 ton från 295.800 ton under månaden före.

På basmetallmarknaden har kopparns tremånaderstermin sjunkit 60 dollar till 7.170 dollar per ton. Aluminium är 9 dollar ned medan zink tappat 21 dollar.

"Kina-datan i helgen har ökat oron för efterfrågan i Kina, vilket har tyngt metallmarknaden", sa Hwang Il Doo på Korea Exchange Bank Futures till Bloomberg News.

På ädelmetallmarknaden noterades guldet cirka 3 dollar upp på 1.386 dollar per uns samtidigt som även silvret stigit.

Noteringar kl 07.20
Råolja (pris/fat):
WTI, första termin  +0,07 USD  96,10
Brent, första termin  +0,03 USD  104,59



Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar  -60 USD  7.170
Zink  -21 USD  1.882
Aluminium  -9 USD  1.931
Nickel  -95 USD  14.955
Bly  -32 USD  2.132
Tenn  -121 USD  20.929



Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld  +3,04 USD  1.386,09
Silver  +0,16 USD  21,82


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?