1515

Stockholmsbörsen: Inleder med nedgång<br />

Stockholmsbörsen tappade med de ledande europeiska handelsplatserna i fredagens öppningshandel. Budrykte lyfte omsättningen i Meda.

Klockan 9.40 var OMXS30-indexet 1,2 procent ned till nivån 1.211, därmed under 1.215 som har pekats ut som viktig teknisk stödnivå. Omsättningen på Stockholmsbörsen var då knappa 2 miljarder kronor. I Europa var de ledande handelsplatserna samtidigt från 0,8 till 1,3 procent lägre.

Teknologibolag hade en tung utveckling i Europa och Ericsson tappade omkring 2 procent i öppningshandeln.

EU-kommissionen vill stoppa teleoperatörernas avgifter för roaming i EU, vilket innebär att konsumenter ska kunna använda sina mobiltelefoner i andra europeiska länder utan att behöva betala extraavgifter, sade EU-kommissionären Neelie Kroes i ett tal, skrev Financial Times på fredagen.

Läkemedelsaktien Meda har som mest omsatta aktie på Stockholmsbörsen tappat 0,6 procent till 83:45 kronor efter att ha inlett fredagens handel med uppgång. Rykten florerar om att indiska Sun Pharma ska lämna ett kontantbud i storleksordningen 120 kronor per aktie i Meda.

Betsson och Net Entertainment var två andra högt omsatta aktier med 2,4 respektive 4,2 procents nedgång. Storägaren Per Hamberg har på fredagen sålt 2,3 procent av kapitalet i Betsson samt 2,5 procent av kapitalet i Net Entertainment.

Arcam steg runt 3 procent. Bolaget har tecknat ett placeringsavtal med Carnegie om att en eller flera nyemissioner med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska göras, motsvarande sammanlagt högst 175.000 aktier.

Elekta gick också mot strömmen, upp 0,6 procent efter höjd rekommendation till köp från SEB Equities.

Under natten har japansk makrostatistik inkommit blandat. Medan industriproduktionen ökade mer än väntat var hushållskonsumtionsökningen mindre än väntat.

Den svenska ekonomin har utvecklats väl under krisen, men tillväxten har på senare tid dämpats i en svår extern miljö. I år väntas BNP öka med cirka 1,1 procent, för att därefter öka till 2,3 procent nästa år, skrev Internationella valutafonden, IMF, i ett utlåtande efter ett Sverige-besök.

Tyska detaljhandelns försäljning sjönk oväntat med 0,4 procent i april, från mars. Väntat var 0,2 procents uppgång.

På fredagens fortsatta makroagenda står, klockan 11 från Eurostat, euroområdets arbetslöshet i april och snabberäknad KPI för maj, som bedöms vara viktig input till ECB:s räntebeslut nästa vecka.

På eftermiddagens USA-agenda står privatkonsumtion och privata inkomster i april samt Chicago inköpschefsindex och definitivt Michigan-index över konsumentförtroendet i maj.

Terminerna för de tre ledande amerikanska börsindexen var mellan 0,5 och 0,6 procent lägre, klockan 9.40.

I morgon, lördag, väntas vidare kinesisk PMI.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?