ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 19 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Eniro har sökt sig ut ur mörkret

  • Foto: Joey Abrait

Efter en mardrömsresa på börsen är sökföretaget Eniro tillbaka på rätt köl. Bolaget går med vinst, aktien stiger och vd-n vågar till och med flagga för utdelning.

Eniro blev rapportsäsongens största positiva överraskning. Bolaget, vars börsvärde i princip har utraderats sedan 2007, går med vinst igen. Aktien steg med 15 procent på rapportdagen.

”Vi är otroligt stolta och nöjda över vår prestation. Under de senaste två och ett halvt åren har vi arbetat med att vända Eniro. Planen har varit att komma upp i vinst på sista raden och nu har vi levererat enligt plan", säger Eniros vd Johan Lindgren.

Han säger sig vara övertygad om att det finns plats för Eniro trots konkurrens från aktörer som Google, Facebook och norska Schibsted som äger söktjänsten Hitta.

”Vi ska vara specialisten för lokalt sök. Under den tid som jag har lett bolaget har jag blivit övertygad om att det kommersiella söket på namn, nummer, kartor, företag och produkter, anpassat till varje lokal marknad, är rätt för oss”, säger Enirochefen.

Den stora knäckfrågan är när Eniros omsättning ska börja öka igen. Eftersom efterfrågan på bolagets tryckta telefonkataloger och röstbaserade upplysningstjänster minskar måste den digitala söktjänstens omsättning öka för att kompensera bortfallet.

Affärsområdet Online växer visserligen. I första kvartalet kom tre av fem omsättningskronor från Online, men det räcker inte för att parera minskningen inom print och röst, och därför krymper Eniros totala omsättning.

Johan Lindgren vill inte ge ett exakt svar på när omsättningen ska börja stiga.

”Jag har försökt undvika att svara på den frågan så gott jag kan. Om vi kan behålla den digitala ökningen på nivån 5 procent per år så räcker det för att över tid kompensera nedgången i print och voice. Men jag vill inte ge någon exakt tidpunkt för när totalomsättningen ska börja stiga”, säger han.

Han påpekar att de flesta mediehus fortfarande har större delen av övergången från tryckproduker och analoga tjänster framför sig, medan Eniro redan har gjort lejonparten av resan.

”Vår marginal ska öka. Print är förenat med kostnader för tryck och logistik men på den digitala sidan har vi fräckheten att åka gratis i teleoperatörernas nät. Därför ökar marginalen i takt med att vår affärsmodell digitaliseras”, säger Johan Lindgren.

Han säger att Eniro nu är så pass stabilt att bolaget genom utdelningar kan börja betala tillbaka en del pengar till ägarna, som har skjutit till stora summor genom nyemissioner under krisåren.

”Genom den bankuppgörelse vi har gjort har vi tagit bort alla tekniska hinder för utdelning. Men det är upp till styrelsen att rekommendera aktieägarna att besluta om utdelning på nästa stämma”, säger Johan Lindgren.

Du har tidigare antytt att aktien är undervärderad. Hur menar du då?
”Man får inte uttala sig om det. Men jag är aktieägare själv och ur det perspektivet kan man välja att jämföra oss med liknande bolag. Och då ser man att det finns ett glapp mellan värderingen av Eniro och den generella värderingen”.

Tyck till