1515

Råvaror: Oljepriset pressas<br />

Oro för en minskning av Federal Reserves penningpolitiska stimulanser tyngde oljan under onsdagens handel, medan koppar backade i spåren av negativa indikatorer kring världsekonomins utveckling. Generellt på basmetallmarknaden var dock riktningen oregelbunden, samtidigt som ädelmetallerna steg.

Strax före klockan 21, en dryg halvtimme efter golvhandeln stängning i New York, noterades WTI i första termin 1,99 dollar nedåt på 93,02 dollar per fat, medan Brent var 1,89 dollar lägre på 102,34 dollar per fat.

"I fokus är utsikterna för att Fed ska komma att minska på stimulanserna snarare förr än senare. Detta bådar inte gott för oljemarknaden och efterfrågan", sade Phill Flynn, marknadsanalytiker vid Price Futures i Chicago, till Bloomberg News.

Marknadsaktörer som Bloomberg News varit i kontakt med noterade att gårdagens amerikanska auktion av tvååriga statsobligationer indikerar att marknaden anser att en minskning av stimulanserna från Fed blivit allt mer sannolik. Räntan blev där oväntat hög och efterfrågan var den lägsta sedan februari 2011.

American Petroleum Institute, API, rapporterar lagerdata på onsdagskvällen. Energidepartementets officiella lagerrapport släpps sedan klockan 16.30 på torsdagen. Medianprognosen i Bloomberg News analytikerenkät pekar mot att råoljelagren ska ha sjunkit med 0,7 miljoner fat, medan lagren av bensin väntas ha sjunkit med 0,6 miljoner fat.

Bland basmetallerna noterades kopparn 58 dollar ned till 7.282 dollar per ton. Pengjiang Fu på Newedge Group i London sade till Bloomberg News att negativa ekonomiska nyheter kring de kopparkonsumerande länderna Kina och Tyskland tyngt priset.

Kinas BNP-tillväxt väntas uppgå till 7,75 procent både i år och nästa år, enligt IMF:s vicechef David Lipton som talade vid en pressträff i Kina efter att en årlig översyn av landet just avslutats. I april var IMF:s BNP-prognos en ökning med 8,0 procent i år och 8,2 procent nästa år.

Antalet arbetslösa i Tyskland ökade med 21.000 personer i maj jämfört med i april, fjärde raka månaden med ökat antal arbetslösa och mer än väntad uppgång om 5.000 personer.

På basmetallmarknaden generellt var dock utvecklingen blandad. Priserna på zink och aluminium steg, medan nickel-priset backade.

På ädelmetallmarknaden guldet steg guldet 12 dollar mot 1.400-dollarstrecket samtidigt som också silvret stigit.

Noteringar
Råolja (pris/fat):
WTI, första termin -1:99 USD 93:02:00
Brent, första termin -1:89 USD 102:34:00



Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar -58 USD 7.282
Zink +16 USD 1.887
Aluminium +14 USD 1.867
Nickel -60 USD 14.850
Bly +7 USD 2.127
Tenn -160 USD 20.960



Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld +11:50 USD 1.392:73
Silver +0:1255 USD 22:47


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?