1515

Råvaror: Oljan på fall<br />

Såväl oljan som basmetallerna handlas betydligt ned på torsdagens morgon, efter svagare kinesiskt PMI än väntat och en starkare dollar.

Vid klockan 8.45 handlas WTI i första termin 1,11 dollar lägre på 93,17 dollar per fat, medan Brent är 1,02 dollar lägre på 101,58 dollar per fat.

De amerikanska lagren av råolja sjönk med 0,3 miljoner fat under förra veckan enligt statistik från USA:s energidepartement, DOE. Enligt Bloomberg News väntades lagren sjunka med 0,8 miljoner fat.

Lagren av bensin ökade med 3,0 miljoner fat. Här väntades lagren ha sjunkit med 0,3 miljoner fat.

"Lagren är mycket höga och har varit så under en mycket lång tid. Vi är på väg in i 'driving-season' och man kan förvänta sig att få se en betydande nedgång framöver", sade David Lennox på Fat Prophets till Bloomberg News.

Kinas inköpschefsindex för industrisektorn sjönk till 49,6 i maj från 50,4 månaden före. Det var första gången på sju månader som index sjönk.

Det framgår av ett snabbestimat som sammanställts av HSBC och Markit Economics inför den ordinarie statistiken.

Väntat var ett index på 50,4 enligt Bloomberg News prognosenkät.

Institut som rapporterar energipriser, inklusive Platts, har uppgett att de beordrat en oberoende översyn av sina metoder efter krav från reglerande myndigheter om att säkra mot marknadsmanipulation, skriver Bloomberg News.

På valutamarknaden har dollarn stärkts till 1,284 mot euron. Fed-chefen Ben Bernanke sade på onsdagen att Fed kan komma att skära ned de månatliga obligationsköpen vid något av de kommande räntemötena. Men han sade också att en för tidig åtstramning av penningpolitiken kan bromsa, eller bryta den ekonomiska återhämtningen.

Huvudbudskapet från Fed-chefen var att Fed kommer att reagera på inkommande data, data som marknaden kan följa lika väl som Fed.

Senare på kvällen visade protokollet från Feds senaste räntemöte att många ledamöter i FOMC att det krävs större framsteg på den amerikanska arbetsmarknaden innan ett beslut om minskade kvantitativa lättnader kan fattas.

På basmetallmarknaden handlas kopparns tremånaderstermin 220 dollar lägre på 7.255 dollar per ton. Aluminium och zink är 29 respektive 38 dollar ned.

"Kopparn har fallit efter det svagare inköpschefsindexet än väntat och tillsammans med en starkare dollar. Priset kan komma att falla ytterligare till 7.200 dollar på kort sikt", sade Lelia Kim på Tong Yang Securities till Bloomberg News.

På ädelmetallmarknaden har guldet återhämtat sig något och spotpriset handlas 2 dollar högre på 1.373 dollar per uns, medan silvret är 0,10 dollar ned till 22,19 dollar per uns.

På tisdagen sjönk guldpriset från 1.415 dollar som högst till 1.355 dollar per uns som lägst i spåren av Fed-beskeden.

"Sentimentet för guld har varit 'bearish' och man kan se detta i fortsatt minskade ETF-innehav. Detta har utökats av Bernankes indikation om att Fed kan komma att minska tillgångsköpen, vilket stärkte dollarn", sade Wang Xiaoli på CITICS Futures till Bloomberg News.

Noteringar klockan 8.45:
Råolja (pris/fat):

WTI, första termin -1:11 USD 93:17
Brent, första termin -1:02 USD 101:58
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin):

Koppar -220 USD 7.255
Zink -38 USD 1.842
Aluminium -29 USD 1.854
Nickel -310 USD 14.865
Bly -45 USD 2.012
Tenn -338 USD 21.132
Ädelmetaller (pris/uns, spot):

Guld +2:20 USD 1.372:60
Silver -0:10 USD 22:19


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?