1515

Räntor och valutor: Räntorna <br />rusar efter Fed-uttalande<br />

Amerikanska marknadsräntor steg kraftigt efter svensk stängning på onsdagen sedan Fed-chefen Ben Bernanke sagt att Fed kan komma att skära ned de månatliga obligationsköpen vid något av de kommande räntemötena.
Foto:Paul Beaty/Scanpix

Dessförinnan hade USA-räntorna sjunkit sedan Fed-chefen i sitt anförande inför kongressens gemensamma ekonomiska utskott sagt att en för tidig åtstramning av penningpolitiken kan bromsa, eller bryta den ekonomiska återhämtningen.

Han konstaterade att den amerikanska arbetsmarknaden är fortsatt svag överlag, trots vissa förbättringar på senare tid, och han fastslog att en hög arbetslöshet är "extraordinärt kostsamt".

Huvudbudskapet från Fed-chefen var dock att Fed kommer att reagera på inkommande data, data som marknaden kan följa lika väl som Fed. Och han sade också att Fed också kan utöka volymen i de månatliga köpen.

Senare på kvällen visade protokollet från Feds senaste räntemöte att många ledamöter i Fomc-kommittén sade att det krävs större framsteg på den amerikanska arbetsmarknaden innan ett beslut om minskade kvantitativa lättnader kan fattas.

"Många observerade att utsikterna på arbetsmarknaden hade ljusnat, men många av dessa deltagare antydde att fortsatta förbättringar, en större säkerhet i prognoserna eller minskade risker skulle krävas innan en inbromsning av de kvantitativa lättnaderna skulle bli lämpliga", stod det i protokollet.

Ett antal ledamöter sade att de är redo att begränsa obligationsköpen redan vid nästa möte den 17-18 juni om ekonomiska rapporter visar "bevis på tillräckligt stark och ihållig tillväxt".

David Hensley, JP Morgan, skriver i ett kundbrev att om deras prognoser är korrekta kommer Fed att börja dra tillbaka sina kvantitativa lättnader senare i år då Bank of Japan aviserar en expansion av sitt program.

"Dagens centralbankskommunikation stämde överens med denna syn. I dagens tal lät ordförande Bernanke försiktigt optimistisk om ekonomin samtidigt som han betonade magnituden av den finanspolitiska hämskon och osäkerheten som detta skapar kring utsikterna", skriver David Hensley.

Mattias Bruér, SEB, lyfter i ett kundbrev fram att Ben Bernanke i sitt tal var ganska duvaktig och SEB:s prognos är att Fed inte kommer att ändra sin policy förrän vid decembermötet då Fed väntas avisera att tillgångsköpen kommer att skalas ned. Vad som främst fångade Mattias Bruérs blick i protokollet var att "många ledamöter uppgav att mer framsteg krävs på arbetsmarknaden innan ett beslut om minskade kvantitativa lättnader kan fattas".

"Men om ekonomin tar fart betydligt jämfört med vår prognos kan beslutet komma tidigast vid septembermötet enligt vår syn", skriver Mattias Bruér.

I torsdagens asiatiska handel har USA-räntorna sjunkit tillbaka något från de högsta nivåerna, med den tioåriga räntan upp 13 punkter till 2,03 procent, från svensk stängning på onsdagen.

En faktor som bidragit till att ränteuppgången avtagit är att Kinas industri-PMI sjönk oväntat till 49,6 i maj, från 50,4 månaden före. Det var första gången på sju månader som index sjönk.

"Avmattningen är verkligen dålig. Det finns en stor möjlighet nu att Kinas BNP-tillväxt för andra kvartalet kommer att bli lägre än första kvartalet", sade Ken Peng, ekonom på BNP Paribas i Peking, till Bloomberg News.

Noteringar 5.55
USD/SEK 4,778472 (6:5768) EUR/USD 2,017361 (1:2984)
EUR/SEK 4,126389 (8:5373) USD/JPY 102:88 (102:83)
Jp obl 2 0,13 -0,13 Jp obl 10 0,93 -0,89
Ty obl 2 0 (-0,01) Ty obl 10 1,43 -1,38
US obl 2 0,25 -0,23 US obl 10 2,03 -1,9


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?