ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 18 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Humor på jobbet viktigare än kunder

  • Foto: Scanpix

Kunden kommer långt ner på listan över vad svenskarna prioriterar på jobbet. Det visar en färsk studie.

För femte året i rad har 2.000 svenskar fått lista de värderingar som präglar deras arbetsplatser, kommuner och samhället. Studien listar även vilka värderingar de önskar att de såg mer av.

Den så kallade Sverigestudien visar att kunden är inte prioriterad.

Enligt studien ligger i stället kostnadsjakt, lagarbete, ansvar och förvirring på topp tio-listan över vad svenskar associerar med sin arbetsplats. De värderingar svenskar helst önskar att arbetsplatsen präglades av är hälsa och humor.

Studien genomförs i 26 andra länder. Men jämfört med USA, Finland, Kanada, Australien och Frankrike som listade kundtillfredsställelse bland sina topp tio-värderingar hamnade den faktorn på plats 55 i Sverige.

"Det är oroväckande att kunden betyder så lite för svensken. Det kan självklart vara kulturpåverkat och att vi svenskar gärna väntar tills kunden söker upp oss snarare än att vi jagar dem. Men det är synd att svensken inte tänker på var lönen i slutändan kommer ifrån" kommenterar Patrik Hesselius, välfärdsekonom på Skandia.

Studien visade även att svenskens personliga värderingar förändras med åldern och beror på kön. Kvinnor listar familj, humor och glädje bland sina topp tre-värderingar medan män har humor, ansvar och ärlighet på motsvarande plats.

"Det är intressant att ens fördomar ofta bekräftas av den typer av undersökningar", säger Stig-Björn Ljunggren, statsvetare och krönikör.

Sverigestudien görs på initiativ av Skandia, Sveriges kommuner och Landsting, Preera samt Volvo IT.

Tyck till