1515

Räntor och valutor: Sjunkande räntor i Europa<br />

Europaräntorna sjunker överlag på fredagsförmiddagen, med tyska räntor 1-2 punkter ned medan spanska och italienska räntor har sjunkit 7-8 punkter. Europabörserna står överlag på svagt plus.

"Just nu förefaller såväl Spanien som Italien att ligga före i sina emissionsscheman och detta hjälper till att stötta marknaden. Det förefaller att vara en miljö där periferin kan gå bra och vi kan få se dem gå ned till nya lägstanivåer", sade Philip Tyson på ICAP till Reuters.

Spanien har i veckan sålt tioåriga obligationer för 7 miljarder och Italien 30-åriga obligationer för 6 miljarder euro i syndikerade lån.

"De syndikerade försäljningarna visar att det inte är något särskilt med att ens placera en 30-årig italiensk obligation hos investerare, och de förefaller inte att vara motvilliga till durationsförlängning. Under första delen av maj så såg vi en del vidgade spreadar, och dessa vinsthemtagningar tycks ha slutat för närvarande", sade Christian Lenk på DZ Bank till Bloomberg News.

Makroagendan är tunn på fredagen, med preliminärt Michigan-index över konsumentförtroendet i maj som en av få hållpunkter. Michigan-index väntas ha stigit till 77,9 från 76,4 i april.

"De klassiska drivkrafterna för konsumentförtroendet såsom börs, arbetsmarknad, hus- och bensinpriser pekar unisont mot en förbättring", skrev Nordea i sitt morgonbrev.

USA-räntorna har sjunkit något under Europahandeln, med den tioåriga statsobligationen ned till 1,86 procent. Svenska räntor är 1-3 punkter lägre medan kronan har tappat 1 öre mot euron och 2 öre mot dollarn från torsdagens stängning.

På valutamarknaden i övrigt har euron försvagats ytterligare något till 1:287 mot dollarn, medan yenen tappat till 102:50 mot dollarn och 131:95 mot euron.

Dollarindex, som mäter den amerikanska valutan mot en korg av sex valutor, har stigit till 83,85 på fredagen och närmar sig därmed åter 84-nivån, som den tillfälligt var över i onsdags. Senast dollarn var så stark var i juli 2012.

Dollarn stärktes på torsdagen i spåren av ett anförande från John Williams, Fed-chef i San Francisco.

Han sade då bland annat att positiva tecken från ekonomin talar för att Fed "skulle kunna minska takten något i vårt program för tillgångsköp, kanske redan så tidigt som till sommaren". Han sade också att "om allt går som vi hoppas" skulle programmet kunna vara helt avslutat senare i år.

För närvarande köper Fed obligationer och bolånepapper för 85 miljarder dollar i månaden.

"Med tanke på Williams uttalanden är risken att Fed-protokollet nästa vecka också kommer att ha en hökaktig känsla och dollarn kommer att stärkas. Ekonomisk statistik från USA och kommenterar från Fed-talare kommer att vara i fokus", sade Yuki Sakasai, valutastrateg vid Barclays i New York, till Bloomberg News.

Visserligen röstar inte John Williams i räntekommittén Fomc i år, men hans kommentarer fick ändå investerarna att köpa dollar på utsikterna om en stramare penningpolitik i USA.

De senaste dagarna har dessutom ytterligare tre regionala Fed-chefer, Richard Fisher i Dallas, Charles Plosser i Philadelphia och Jeffrey Lacker i Richmond sagt att Fed bör fasa ut sina månatliga köp av bostadsobligationer om 40 miljarder dollar eftersom det finns tecken på att bostadsmarknaden nu tar fart. Ingen av dessa röstar heller i Fomc.

I början på nästa vecka kommer även anföranden av William Dudley, Charles Evans och James Bullard, där samtliga är röstande Fomc-ledamöter i år. På onsdagen ska Fed-chefen Ben Bernanke tala inför ett kongressutskott.

En del bedömare ser John Williams tänkande som nära länkat till hur Ben Bernanke och vicechef Janet Yellen resonerar, vilket skulle öka bäringen.

"Vid det föregående mötet så indikerade Fed i grunden att huruvida de kommer att minska tillgångsköpen är en 50-50-fråga. Men nu är marknaderna misstänksamma om att Bernanke kan komma att signalera något mer i stil med en sannolikhet på 55-45 när han talar i kongressen", sade Minori Uchida på Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ till Reuters.

Han konstaterar samtidigt att USA-räntorna sjönk på torsdagen.

"Varje marknad har sin egen tolkning nu och det finns ingen bred konsensus om Federal Reserves hållning ännu", sade Minori Uchida.

Goldman Sachs amerikanske chefekonom Jan Hatzius tror dock inte på några snara neddragningar av köpprogrammet utan räknar med att det dröjer till i början av 2014. Han pekar bland annat på att inkommande statistik under senare tid sammantaget varit en besvikelse och att inflationen har fortsatt att sjunka.

Han vill inte heller lägga för stor betydelse vid John Williams uttalanden utan skriver att betydligt viktigare blir vad Fed-chefen Ben Bernanke har att säga när han på onsdag nästa vecka frågas ut i kongressen.

"Vi räknar med ett något mjukare budskap än från Williams", skriver Jan Hatzius.

Noteringar kl 11.45 (torsdag kl 16.15)
USD/SEK  6.6889 (6:6420)
Statsobl 2y  0,76  (0,76)
EUR/SEK  8.5818
(8:5744)
Statsobl 10y  1,72  (1,75)
EUR/USD  1.28773 (1:2910)
Räntegap/ty  42 (42(
US obl 10y  1,86  (1,88)
Tysk obl 10y  1,30  (1,33)


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?