1515

Råvaror: Guldpriset faller<br />

Med undantag för Brent-oljan var råvarupriserna fortsatt ned under den sena handeln på onsdagen, efter att amerikansk industristatistik och europeisk BNP landat under analytikernas förväntningar.

Guldet föll under 1400-strecket. Oljan klättrade upp efter att USA-börserna vänt högre på ökade förhoppningar om nya eller förlängda lättnader.

"Dåliga nyheter är bra nyheter. Investerare tittar på den svaga makroekonomiska statistiken och tänker att oddsen nu är högre att centralbankerna kommer att agera" sade Phil Flynn, senior marknadsanalytiker vid Price Futures Group, till Bloomberg News.

Tysk och fransk BNP-statistik kom båda in något under förväntningarna på onsdagsmorgonen. Euroområdets preliminära BNP-statistik för första kvartalet visade sedan 0,2 procents nedgång från kvartalet före, mot en väntad nedgång på 0,1 procent, enligt Bloomberg News analytikerenkät.

USA:s industriproduktion backade med 0,5 procent i april, enligt Statistik från Fed. Analytikerna hade räknat med en nedgång om 0,2 procent.

Samtidigt sjönk Federal Reserve New Yorks Empire State Manufacturing Index över affärsförhållandena i delstaten New York i maj, jämfört med en väntad uppgång.

Kring klockan 18.50 handlas WTI i första termin 0,04 dollar ned till 94,17 dollar per fat. Brent stiger 0,36 dollar till 102,96 dollar per fat.

Siffror från USA:s energidepartements statistikorgan visade att bränslekonsumtionen i landet sjönk med cirka 0,6 miljoner fat till 18,5 miljoner per dag under föregående vecka. Efterfrågan på bensin gick ned 1,2 procent till 8,3 miljoner fat per dag.

Samtidigt sjönk lagren av råolja med 0,6 miljoner fat, jämfört med en väntad uppgång om 0,5 miljoner fat.

På basmetallmarknaden handlas tremånadersterminen för koppar 53 dollar nedåt på 7.193 dollar per ton. Zink och aluminium backar samtidigt 17 respektive 14 dollar.

Bank of America Merrill Lynch sänkte på onsdagen tillväxtutsikterna för Kina, en dag efter att JP Morgan gjort detsamma.

På ädelmetallmarknaden är spotpriset på guld över 30 dollar lägre till 1.396 dollar per uns, medan silvret tappar 0,68 dollar till 22,73 dollar per uns.

På valutamarknaden har euron tappat till 1,2855 mot dollarn. Dollar-indexet har närmat sig nivån 84 för första gången på cirka ett åer.

"Dollarn går starkt. ETF-försäljningen är förstås också negativ för marknaden och indikerar ett negativt sentiment bland institutionella investerare. Köp från privatpersoner är inte tillräckligt för att kompensera", sade Peter Fertig på Quantitative Commodity Research, till Bloomberg News.

Noteringar 18.50
Råolja (pris/fat):
WTI, första termin -0:04 USD 94:17:00
Brent, första termin -0:36 USD 102:96



Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar -53 USD 7.193
Zink -17 USD 1.830
Aluminium -14 USD 1.843
Nickel -198 USD 14.907
Bly -9 USD 1.970
Tenn -240 USD 20.755



Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld -30:47 USD 1.395:93
Silver -0:68 USD 0,967361


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?