Annons

Europabörserna <br />backar på bred front<br />

De ledande Europabörserna tappar på onsdag förmiddag, efter en rad rapportbesvikelser, däribland klädjätten Inditex. Fokus riktades också mot italienska emissioner av statsskuldsväxlar och obligationer, med tanke på den politiska osäkerheten i landet.

Aktiemarknaderna har gått starkt de senaste månaderna och investerarna börjar ana att det kan vara läge för en korrektion i aktiekurserna.

Italiens finansdepartement sålde i dag statsskuldsväxlar med 12 månaders löptid för 7,75 miljarder euro. Volymen var i nivå med förväntningarna. Snitträntan på 1,28 procent var högre än förra månadens emission som landade på 1,09 procent. Landet sålde även obligationer med något högre räntor än tidigare i år.

Industriproduktionen i eurozonen i januari sjönk med 1,3 procent i årstakt i januari. Det var bättre än befarat, analytikerna hade räknat med en nedgång på 2,2 procent.

Spanska klädjätten Inditex rapporterade en ökning av nettoresultatet med 22 procent för helåret 2012. Nettoresultatet i fjärde kvartalet kom in ett par procent sämre än analytikernas förväntningar. Société Générale anser att resultatet var en mindre besvikelse och pekade på att tillväxten i rörelseresultatet visade tecken på avmattning i fjärde kvartalet. Försäljningen från 1 februari till 11 mars har ökat med 12 procent.

Inditex aktie föll med 2,9 procent i Madrid och bidrog till att tynga europeiska klädbolag däribland H&M som tappade 1,3 procent i Stockholm.

Dansk-brittiska säkerhetsbolaget G4S resultat före skatt på 266 miljoner brittiska pund för helåret 2012 var sämre än analytikernas förväntningar vid 333 miljoner pund. Aktien tappade 1,9 procent i London.

Italienska kraftbolaget Enel hamnade också under press. Bolagets resultat tyngdes av stora nedskrivningar i dess spanska verksamhet. Enel sänkte därför sin utdelning för 2012 med 42 procent. Aktien föll med 5,0 procent i Milano.

Schweiziska bemanningsbolaget Adeccos rapport för det fjärde kvartalet var också en besvikelse. Intäkterna under de två första månaderna 2013 har minskat med 5 procent. Aktien sjönk med 3,8 procent i Zürich.

Tyska kraftbolaget E.On lämnade också rapport. Bolagets definitiva rapport bekräftade de tidigare lämnade preliminära siffrorna. E.On planerar att sälja tillgångar för 2 miljarder euro de närmaste två åren. Aktien var ned 0,1 procent.

Deutsche Telekoms dotterbolag T-Mobile fick igår klartecken för samgåendet med MetroPCS från de amerikanska myndigheterna. Deutsche Telekom backade 0,1 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?