Annons

Debatt: Fem punkter för ett bra EU

Regeringen saknar en Europapolitisk linje. Åtskilliga exempel finns på hur vilset och impulsivt regeringen agerat i EU. Socialdemokraterna är däremot ett tryggt EU-positivt parti, skriver Stefan Löfven och Magdalena Andersson som nu l­ägger fram EU-politiska förslag till Socialdemokraternas partikongress i april.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från AvausAnnons

Avaus: Så får storbolagen ut mer av sina investeringar i kunddata och teknologi

Emma Storbacka, vd Avaus.
Emma Storbacka, vd Avaus.

På väg in i en lågkonjunktur blir det allt viktigare för företag att använda sina resurser effektivt och öka lönsamheten med så små medel som möjligt. Konsultbyrån Avaus anser att man behöver titta mer kritiskt på hur sälj- och marknadsavdelningar jobbar med data och automatisering.

– Lösningen är varken fler anställda experter eller ny teknologi, menar Emma Storbacka, vd Avaus.

För att öka lönsamhet och tillväxt behöver marknadsorganisationer jobba med att få ut mer värde ur redan gjorda investeringar. Det menar Avaus, en konsultbyrå som hjälper bolag nå förbättrade affärsresultat med hjälp av effektivare användning av data och teknologi i kundgränssnittet.

– Forskning visar att investeringar i försäljnings- och marknadsföringsteknologier ökar, samtidigt som många beslutsfattare upplever att de inte får optimal avkastning. Det är där vi kommer in, förklarar Emma Storbacka.

Affärsfokus synonymt med kundfokus

En vanlig uppfattning är att man ska utgå från kundupplevelsen, men det är inte alltid rätt väg att gå, enligt Emma Storbacka. Istället ska man utgå från affärspotentialen, och driva tillväxt eller besparingar där data och automatisering kan göra störst skillnad. 

– Det relevanta är de affärsdrivande frågeställningarna: att titta på hur mycket pengar man kan tjäna på att öka effektiviteten i nykundsbearbetning, hur man minskar svinn, hur man korsförsäljer eller ökar kundlojaliteten mer automatiserat. Kort sagt: utgå från potentialen. Det tvingar fram ett kundcentriskt perspektiv fast på rätt sätt – ett affärsperspektiv, säger hon.

Data och automatisering betraktas i många fall som tekniska frågor och landar därför oftast på IT-avdelningen, något som tyvärr fördröjer både process och implementation. Istället borde det hanteras långt upp i organisationen, menar Emma Storbacka. 

– Tekniken i sig är inte lösningen, utan snarare det systematiska och strategiska arbetet – att få till ett arbetssätt och tydliga mål som driver organisationen mot mer automatisering över tid. Tvärtemot vad många tror har de flesta bolag faktiskt tillräckligt med teknologi på plats, men har inte lyckats få ihop arbetssättet för att använda tekniken och den tillgängliga datan för att bli mer framgångsrik.

Ett långsiktigt arbete

I ekonomiskt skakiga tider blir kostnadseffektivisering en oundviklig prioritering på agendan. Avaus lägger stor vikt vid att jobba långsiktigt med sina kunder, men att arbetet ska löna sig tack vare den högre automatiseringsgraden. Med en högre automatiseringsgrad och fler datadrivna beslut kan sälj- och marknadsorganisationer göra mer, med mindre.

– När allt kommer omkring är en marknadsförares jobb att söka sätt för att sälja mer och spendera mindre, och det är där data och automatisering kommer in i bilden, avslutar Emma Storbacka.

Läs mer här:

www.avaus.com/customers

www.avaus.com/factory 

Om Avaus

Avaus är en partner för ledande företag som vill använda sin kunddata och driva affärstillväxt. Vi stödjer våra kunder i att sätta en framtidssäkrad målbild, implementera de nödvändiga tekniska, analytiska och organisatoriska förmågorna, men hjälper framför allt med att realisera värdet av gjorda teknikinvesteringar – samtidigt som vi coachar marknads- och säljchefer att ta organisationen in i en datadriven framtid.

Fakta:

Grundad: 2007

Anställda: 130

Kontor: 5 (Finland, Sverige, Polen, Tyskland och Italien)

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Avaus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera