Annons

Räntor &amp; valutor: Nya bottennoteringar för yenen<br />

Amerikanska statspappersräntor sjönk svagt efter den svenska marknadens stängning på torsdagen i ett något skeptiskt börsklimat. Dollarn fortsatte dock att stärkas något mot japanska yen.

Beskedet att senaten också antagit lagförslaget om att skjuta upp tidpunkten för när skuldtaket slår till i tre månader, som representanthuset antog förra veckan, bromsade en något större nedgång i USA-räntorna, även om beslutet var helt väntat.

"2 procents yield på tioårsobligationen är en jämviktspunkt givet nuvarande tema med ett aktivt Fed. Riktningen härifrån kommer vara en funktion av tillväxtförväntningar, i synnerhet jobbtillväxtsiffror, och (fredagens siffra kommer att kasta visst ljus över vad man kan vänta", sade Adrian Miller, chefsstrateg vid GMP Securities, till Bloomberg News.

Eftermiddagens USA-agenda är diger, och störst intresse riktas med all säkerhet mot arbetsmarknadsrapporten för januari, klockan 14.30. Enligt Bloomberg News väntas sysselsättningen ha ökat i en något högre takt än i december, men arbetslösheten väntas ha varit oförändrad på 7,8 procent.

USA-agendan innehåller också definitiv industri-PMI för januari samt ISM-index för industrin samma månad. Dessutom kommer definitiva utfallet för Michiganindex i januari samt data över bygginvesteringarna i december.

USA-räntorna stiger åter svagt i Asienhandeln inför fredagens viktiga konjunkturbesked. Även japanska statspappersräntor stiger något från låga nivåer medan japanska yen fortsätter att försvagas mot flerårslägsta nivåer mot dollarn och euron.

Dollarn stärks upp mot 92:27 som högst på fredagsmorgonen, högsta sedan juni 2010, från 91:14 vid den svenska marknadens stängning. Euron stärks samtidigt upp mot 1:3633 som högst, högsta sedan november 2011, vilket innebär att euron stärks till 125:72 som högst mot yen, högsta sedan april 2010 och upp från 123:65 vid den svenska stängningen på torsdagen.

Marknadsaktörer hänvisar den fortsatta yenförsvagnignen till premiärminister Shinzo Abes aggressiva stimulanspolitik i kombination med dämpad oro för den europeiska statsskuldkrisen.

Japansk konjunkturstatistik bidrog samtidigt till att elda på yenförsvagningen; arbetslösheten steg oväntat till 4,2 procent i december, från 4,1 procent i november, och hushållskonsumtionen sjönk samtidigt 0,7 procent i december, mer än väntade -0,2 procent.

I Kina gav två olika PMI-beräkningar en något blandad utveckling av industrikonjunkturen i januari. Det officiella indexet sjönk till 50,4 från 50,6 i december, vilket var lägre än väntade 51,0. De flesta underliggande delindex sjönk i januari, även om index över nya order steg.

Bank of Americas kinaekonom, Ting Lu, tonar ned försvagningen och påpekar att den officiella PMI-statistiken alltid är osäker under perioden runt det kinesiska nyåret, som i år inleds den 9 februari.

HSBC:s industri-PMI steg däremot till 52,3 i januari, från 51,5 i december. Det var över preliminärt rapporterade 51,9.

Hongbin Qu, HSBC:s chefekonom för Kina, konstaterade i en kommentar att det högre utfallet signalerar att industriaktiviteten i Kina ökar takten med stöd av inhemska förhållanden.

"Vi ser ökande signaler på en uthållig tillväxtåterhämtning de kommande månaderna, stabil investeringstillväxt under ledning av infrastrukturprojekt, förbättrade arbetsmarknadsförhållanden lyfter hushållskonsumtionen och den pågående lageruppbuyggnaden lyfter produktionstillväxten", sade Hongbin Qu.

Ledande asiatiska börsindex inledde fredagens handel blandat, med uppgångar i Tokyo men en svagare utveckling ibland annat Kina. Efter några timmars handel förbättrades det asiatiska börssentimentet mer generellt.

Industri-PMI för januari står också i fokus på fredagens Europaagenda. Definitivt utfall för euroområdet väntas klockan 9.58, och det brittiska indexet väntas klockan 10.30.

Silf/Swedbank publicerar sitt svenska industri-PMI för januari klockan 8.30, och enligt SME Direkts prognosenkät väntas en uppgång till 46,2 från 44,6 i december.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?