ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 18 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD

Här är Sveriges nya logga

  • Foto: Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet
Konungariket Sverige har fått en ny varumärkesidentitet. Den föreställer svenska flaggan på gul bakgrund och har kostat 480.000 kronor att ta fram. Det skriver Aftonbladet.

Logotypen innehåller också ordet Sverige - på två språk. Tanken är att det andra språket, som inte är svenska, ska variera beroende på var någonstans logotypen befinner sig. Alltså: Sweden i Storbritannien, Suède i Frankrike och så vidare.

Det är designbyrån Söderhavet som har tagit fram loggan, på uppdrag av regeringen.

Enligt Aftonbladet har den kostat 480.000 kronor att utveckla.

"Det är en helt ny grafisk form som kan användas av alla våra ambassader. Ett särskilt typsnitt för att passa både i tryck och digital form. Den nya identiteten är anpassad för att kunna synas på ett bra sätt i sociala medier", säger Håkan Hjort, ansvarig för Sveriges varumärke på UD, till Aftonbladet.

Tyck till