1515

Råvaror: Därför sjunker oljepriset<br />

Priserna på råvaror noterar små rörelser på torsdagens morgonhandel. Medan kopparn visare måttliga uppgångar sjunker Brent-oljan tillbaka något.

Vid klockan 8.55 noteras WTI-oljan 0,03 dollar högre på 94,83 dollar per fat, samtidigt som Brent är ned 0,25 dollar till 104,99 dollar per fat.

På onsdagen redovisade som vanligt det amerikanska energidepartementet statistik över de oljelagren i USA. Råoljelagren steg med 1,6 miljoner fat, vilket låg i linje med vad analytikerna hade räknat med. Samtidigt sjönk bensinlagren med 3,8 miljoner fat, medan analytikerna trodde på en oförändrad nivå.

WTI-oljan steg rejält på onsdagen, samtidigt som Brent rörde sig åt motsatt riktning.

"Vi har vid de senaste rapporterna sett att lagernedgången för bensin fortfarande är ganska robust. Det verkar genereras tillräckligt med efterfrågan i USA för att åtminstone ta hand om en del av det inhemska utbudet som kommer till marknaden. Om det är fallet kommer priset att fortsätta vara relativt robust", sade David Lennox, resursanalytiker vid Fat Prophets till Bloomberg News.

På ädelmetallmarknaden handlas både guldet och silvret i stort sett oförändrat på 1.317 respektive 21,80 dollar per uns.

"Vi tror att marknaden kommer att fokusera på den kommande ekonomiska statistiken, i synnerhet USA:s sysselsättningsrapport och arbetslöshetstalen (på fredag). En del förväntningarna om att Fed snart kommer att inleda tapering tynger guldpriserna", skrev HSBC-analytikern James Steel till Bloomberg News.

Marknaden blickar annars framåt mot dagens ECB-möte med efterföljande presskonferens med ECB-chefen Mario Draghi, samt BNP-data för USA.

Bland basmetallerna på LME har kopparns tremånaderstermin stigit 27 dollar till 7.142 dollar per ton, medan zink och nickel båda är i stort sett oförändrade.

Noteringar klockan 08.55
Råolja (pris/fat):
WTI, första termin +0:03 USD 94:83
Brent, första termin -0:25 USD 104:99
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar +27 USD 7.142
Zink +1 USD 1.914
Aluminium -1 USD 1.821
Nickel -10 USD 14.100
Bly -10 USD 2.150
Tenn -18 USD 22.807
Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld -0:79 USD  1 .317:14
Silver                                 
+0:0105 USD 0,930556


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?