1515

Råvaror: Kopparn under press<br />

Basmetallpriserna letade sig nedåt under måndagen, delvis pressade av dagens amerikanska industristatistik. Ädelmetallerna rörde sig svagt nedåt, medan oljepriserna rörde sig i motsatt riktning.

Vid golvhandelns stängning i New York, klockan 20.30, handlades WTI-oljan 0,18 dollar högre till 94,79 dollar per fat, samtidigt som Brent steg 0,46 dollar till 106,36 dollar per fat.

En företrädare för Libyens oljedepartement, Ibrahim Al Awami, uppgav enligt Bloomberg News att landet ökar sin produktion och förbereder att återuppta verksamheten vid en exportterminal, Hariga. Produktionen har ökat till cirka 400.000 fat per dag, 100.000 fat mer än i början av förra veckan.

"Nyheterna om att Libyen kommer att öka exporten är negativt för oljepriserna. Just nu ser vi inte många bra makronyheter, och investerare förväntar sig inte någon nedtrappning av Fed. De nuvarande stödköpen och en svagare dollar är inprisat", sade Michael Lynch, vd på Strategic Energy & Economic Research, till Bloomberg News.

Bland basmetallerna noterades nedgångar på bred front. Kopparn handlades 96 dollar lägre till 7.149 dollar per ton, medan zink och aluminium var 16 respektive 21 dollar ned.

Kopparpriset pressades av statistik över orderingången i USA:s industri, som steg 1,7 procent i september jämfört med månaden före. Analytiker hade räknat med att orderingången skulle ha ökat 1,8 procent, enligt Bloomberg News snittprognos.

"Industristatistiken stämmer in i den allmänna uppfattningen om att tillväxten kommer att vara ljummen", sade Sterling Smith, futuresspecialist på Citigroup, till Bloomberg News.

På ädelmetallmarknaden handlades guldet kring den oförändrade nivån 1.316 dollar per uns, medan silverpriset noterades 0,18 dollar lägre på 21,70 dollar per uns.

Noteringar klockan 20.30:
Råolja (pris/fat):

WTI, första termin +0:18 USD 94:79
Brent, första termin +0:46 USD 106:36
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar -96 USD 7.156
Zink -16 USD 1.924
Aluminium -21 USD 1.822
Nickel -200 USD 14.370
Bly -28 USD 2.159
Tenn -95 USD 22.705
Ädelmetaller (pris/uns, spot)

Guld -0:43 USD 1.315:77
Silver -0:18 USD 21:70


Innehåll från MousetrapperAnnons

Bespara dina anställda onödig smärta

En aktuell undersökning, genomförd av Kantar SIFO på uppdrag av Mousetrapper, visar att 46 % av alla bildskärmsarbetare arbetar hemifrån – vilket innebär ca 1700 000 personer. När vi ställde följdfrågan om smärtan uppkommit sedan de började arbeta hemifrån under pandemin blev vi överraskade. Hela 20 % av de som börjat jobba hemifrån under pandemin, eller drygt 230 000, har upplevt att de fått musarmsliknande besvär sedan den startade!

Musarm – eller Repetitive Strain Injury (RSI) som det egentligen heter – är ett samlingsnamn för flera olika tillstånd som uppkommer när man under lång tid arbetar med armar och händer i statiska positioner. Det kan leda till överansträngning i alla de muskler som omger nacke, axel, arm eller hand. En korrekt arbetsställning ökar chanserna att slippa, eller lindra, repetitiva belastningsskador/RSI – vilka annars riskerar att bli kroniska. 

Alla borde arbeta centrerat

Genom att arbeta centrerat, med händerna innanför axlarna, så får man en avslappnad arbetsställning och kan undvika problem som kan uppstå vid arbete med en traditionell datormus, när man inte längre behöver sträcka sig efter musen på skrivbordet. 

Om man inte behandlar sin musarm, utan bara biter ihop, riskerar man att få en livslång kronisk skada. Man kan lära sig att hitta andra vägar att arbeta, men återgår man till gamla vanor så kommer smärtan tillbaka. 

Genom att agera i tid är mycket vunnet, ur ett individperspektiv men också ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv. Många måste sjukskrivas i perioder och genomgå rehabiliterande åtgärder för att kunna återgå till arbetet. Vilket i de allra flesta fall hade kunnat undvikas med mer kunskap och bättre hjälpmedel.

Tre tips som hjälper

Sitter man hemma och arbetar så är det tre saker som är viktiga att tänka på om man vill undvika musarm:

1. Håll fötterna stadigt mot marken.
Ställ in stolen så att fötterna vilar stadigt på golvet, fötterna placeras något framför knäna. Använd vid behov ett fotstöd.

2. Håll armarna i linje med golvet.
Låt axlarna slappna av och håll armbågarna i ca 90° vinkel. Om du ändrar position, så försök att hålla dig inom ett intervall på mellan 70° och 135° – och växla gärna med att arbeta stående i intervaller.

3. Arbeta centrerat.
För att förhindra förslitningsskador är det avgörande att hålla händerna centrerade, innanför axlarna. En vanlig fälla är att sträcka ut armen för att nå musen bredvid tangentbordet. Genom att använda en ergonomisk mus, som Mousetrapper, får du en ergonomiskt sund ställning som håller armar och händer avslappnade. En centrerad mus ger, ofta efter bara ett par veckor, en märkbar förbättring.

4. Bonustips!
Placera skärmen i rätt höjd, dina ögon föredrar att titta nedåt. Placera skärmens övre del i ögonhöjd, eller något lägre. Om du arbetar på en bärbar dator, överväg ett laptop/tablet-stativ och ett fristående tangentbord för att kunna uppnå en korrekt, bekväm höjd.

Vill du ha fler råd och övningar för en förbättrad arbetssituation hemma, och en presentation av våra ergonomiska muslösningar – besök mousetrapper.com.

Läs mer om Kantar SIFO på uppdrag av Mousetrapper

 

Mer från Mousetrapper

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mousetrapper och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?