1515

Råvaror: Oljan stiger svagt<br />

Oljan är något upp medan basmetallerna visar en blandad utveckling på torsdagen. Guldet handlas cirka 0,2 procent högre.

Vid klockan 8.00 är WTI-oljan marginellt högre på 92:31 dollar per fat, medan Brent noteras 0:17 dollar upp på 111:48.

Statistik från USA:s energidepartement, DOE, visade att de amerikanska lagren av råolja steg 3,0 miljoner fat under förra veckan, den tionde raka veckan med uppgångar. Enligt Bloomberg News snittprognos väntades lagren ha stigit med 0,4 miljoner fat.

"Lagren fortsätter att byggas upp och det är klart i förgrunden för investerarna. Oljemarknaden tyngs av ingen efterfrågan och överutbud", sade Jonathan Barratt på Barratt's Bulletin till Bloomberg News.

Brent har fått stöd uppåt av nya oroligheter i Libyens östra delar, som står för mer än 60 procent av landets produktion. Premiärminister Ali Zaidan uppmanade landets milisgrupper att överlämna sina vapen, lämna städerna och åter öppna hamnarna, rapporterar Bloomberg News.

På valutamarknaden har dollarn tappat något, till 1:358. På makroagendan står bland annat tysk preliminär KPI för november, som väntas visa en oförändrad inflationstakt på 1,2 procent från föregående månad, samt konfidensindikator i euroområdet, med en väntad liten total uppgång enligt Bloomberg News prognosenkät.

I USA är det helgstängt på grund av Thanksgiving.

Kopparns tremånaderstermin har sjunkit 9 dollar till 7.011 dollar per ton, medan zink och nickel är 4 respektive 14 dollar högre.

På onsdagen rapporterades i USA om sjunkande antal nyanmälda arbetslösa och stigande konsumentförtroende, med Michiganindex upp till 75,1.

"Jobb- och konsumentsentimentet var stöttande för koppar tillsammans med en nedgång i lagernivåerna. En del investerare har korrigerat sina positioner om fallande priser innan den amerikanska helgen och slutet på månaden", sade Hiroyuki Kikukawa på Nihon Unicom till Bloomberg News.

Kopparlagren som mäts av LME sjönk på onsdagen till 431.900 ton, en nedgång för 18:e handelsdagen i rad och den lägsta nivån sedan i februari, enligt Bloomberg News noteringar.

Guldet är fortsatt nedtryckt runt de lägsta nivåerna sedan i juli, men har stigit cirka 2 dollar till 1.240 dollar per uns sedan onsdagen. Silvret är upp 0:06 dollar.

"Det finns få katalysatorer för att stötta guldpriset på kort sikt. Positiva ekonomiska data från USA kommer att tynga priserna. Handeln väntas bli tunn i samband med den amerikanska helgen", sade Mart To på Wing Fung Financial Group till Bloomberg News.

Noteringar klockan 8.00
Råvara Förändring Notering
WTI, första termin +0:01 USD 92:31
Brent, första termin +0:17 USD 111:48
Koppar -9 USD 7.011
Zink +4 USD 1.876
Aluminium -3 USD 1.754
Nickel +14 USD 13.299
Bly -5 USD 2.071
Tenn -25 USD 22.550
Guld +2:10 USD 1.240:07
Silver +0:06 USD 19:71
Dollarindex (högre = starkare USD) -0.07 80.66


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?