1515

Råvaror: Guldet tappar fart<br />

Oljepriserna, och då i synnerhet Brent, handlas fortsatt klart lägre under måndagen, även om nedgången gröpts ur något. Guld och basmetaller är också ned.

Vid klockan 11.20 handlas WTI-oljan 1,51 dollar lägre på 93,33 dollar per fat, medan Brent noteras 2,81 dollar ned till 108,24 dollar per fat.

USA och fem andra stormakter, P5+1-gruppen, träffade i Geneve i helgen ett avtal med Iran, som begränsar landets kärnprogram i utbyte mot lättnader i de ekonomiska sanktionerna.

Iran förbinder sig bland annat att stoppa anrikning av uran över 5 procent, att neutralisera uran som anrikats till närmare 20 procent och att öka insynen vid anläggningarna.

I utbyte får Iran lättnader i de ekonomiska sanktionerna, som kan ge landet 6-7 miljarder dollar i utländsk valuta.

Avtalet är ett interimsavtal som gäller i cirka sex månader, och under tiden ska det ske förhandlingar om ett mer permanent avtal.

Marknaden reagerar på de potentiella implikationerna, medan effekterna på det faktiska utbudet på kort sikt är mer begränsade.

"Det som verkligen oroar marknaden är vad som kommer hända efter denna sexmånadersperiod, när mer iransk olja kan flöda ut på marknaden. När den amerikanska marknaden öppnar så kan vi få se ytterligare fall i Brent och till mindre del i WTI", sade Chee Tat Tan på Phillip Futures till Reuters.

IEA-chefen Maria van der Hoeven sade på måndagen att det skulle vara svårt för Iran att snabbt återgå till tidigare nivåer för oljeproduktionen om restriktionerna för exporten lyfts bort. Fatih Birol, chefekonom för IEA, såg inte något mer betydande oljeprisfall framför sig på grund av detta.

Commerzbank noterar i ett marknadsbrev att kompromissen har minskat den geopolitiska riskpremien, och samtidigt gjort det lättare för asiatiska köpare att köpa iransk olja, då europeiska bolag åter tillåts försäkra transporterna av olja.

Försäkringsförbudet i sanktionerna har gjort det svårare för asiatiska länder att importera olja, och med lättare sanktioner kan nu exporten till länder som Kina, Indien, Sydkorea och Japan komma att öka.

Samtidigt är skärpta sanktioner, som diskuterats i USA-kongressen och som ytterligare skulle ha minskat exporten till Asien, borta från agendan.

"Å andra sidan så kvarstår oljesanktionerna till största delen, vilket innebär att Europa fortsatt inte kommer att importera någon olja från Iran, vilket bör förbygga en kraftigare nedgång i priserna just nu", skrev Commerzbank.

Vita huset uppgav att Irans oljeexport kommer att behållas på cirka 1 miljon fat per dag under avtalet. Sanktionerna har minskat Irans oljeförsäljning med cirka 60 procent sedan de infördes i början av 2012, med förlorade inkomster på mer än 80 miljarder dollar.

Enligt IEA:s data uppgick importen av olja från Iran till 715.000 fat per dag under oktober, och leveranserna från Iran har i snitt uppgått till 1,1 miljoner fat per dag under de första nio månaderna av året.

Kritik mot avtalet har primärt kommit från Israel, Saudiarabien och en del kongressledamöter i USA, som i stället velat se skärpta sanktioner. Israels premiärminister Benjamin Netanyahu kallade det för ett "historiskt misstag".

Dollarn har fortsatt att stärkas på måndagen, till 1,351 mot euron. På måndagens agenda står kontrakterade husköp i USA, som väntas ha ökat med 1,1 procent i oktober från månaden före.

Senare i veckan väntas bland annat mer bostadsdata, hushållens konfidensindikator och order varaktiga varor i USA, samt preliminärt KPI för november från euroområdet.

På basmetallmarknaden handlas kopparns tremånaderstermin 0,2 procent ned, medan zink och nickel är cirka 0,3 procent lägre.

Frågan om nedtrappade kvantitativa lättnader från Fed, tapering, står fortsatt i fokus för basmetallmarknaden.

Nedsidan i koppar kan samtidigt begränsas av minskade lagernivåer i Shanghai och London, medan de geopolitiska spänningarna minskat i spåren av Iran-avtalet vilket generellt kan höja riskaptiten.

Bland ädelmetallerna noteras guldet cirka 13 dollar ned till 1.231 dollar per uns, medan silvret är ned 0:24 dollar.

"Mycket av riskpremien, safe haven-statusen som guldet har haft och skälet till att folk köper guld, finns inte där längre. Man kan klart se det i utvecklingen i Mellanöstern också. Vi tappar mycket av oron där ute och som ett resultat ser folk över sina portföljer, vilket bevisas av uttagen ur ETF-marknaden", sade Jonathan Barratt på Barratt's Bulletin till Bloomberg News.

Innehaven i SPDR Gold Trust, den största börshandlade guldfonden, minskade i förra veckan till den lägsta nivån sedan januari 2009, och har under 2013 sjunkit med cirka 37 procent, enligt Bloomberg News noteringar.

Iran-avtalet innebär också vissa lättnader vad gäller ädelmetaller, men detta väntas inte ha så stora effekter på guldpriset.

Noteringar klockan 11.30:
Råolja (pris/fat):

WTI, första termin -1:40 USD 93:44
Brent, första termin -2:08 USD 108:97
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar -14 USD 7.082
Zink -7 USD 1.903
Aluminium -2 USD 1.780
Nickel -45 USD 13.515
Bly -11 USD 2.097
Tenn +0 USD 22.850
Ädelmetaller (pris/uns, spot)

Guld -11:88 USD 1.231:75
Silver -0:11 USD 19:75
Dollarindex (högre = starkare USD) +0.20 80.91


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?