1515

Räntor och valutor: Upp för europeiska räntor<br />

Europaräntorna stiger i den inledande handeln, och följer därmed USA-räntorna upp. Tyska räntor är 2-5 punkter högre, medan den tioåriga amerikanska statsobligationen handlas 7 punkter upp på 2,78 procent från svensk stängning på onsdagen.

Fokus på torsdagen ligger på preliminära inköpschefsindex för november. Frankrikes industri-PMI överraskade åter negativ och sjönk till 47,8 till 49,1 föregående månad. Euroområdets preliminära sammanvägda PMI väntas ha stigit marginellt till 52,0 från 51,9.

ECB-chefen Mario Draghi talar i Berlin klockan 11.00 och för svensk del inväntas investeringsenkät från SCB och riskenkät från Riksbanken.

USA-räntorna steg successivt under onsdagen, såväl före som efter Fed-protokollet från FOMC-mötet i slutet av oktober.

Enligt protokollet kände ledamöterna att de kan besluta att börja dra ned på tillgångsköpen vid något av de kommande mötena förutsatt att detta berättigas av inkommande data.

Ledamöterna diskuterade även hur de skulle kunna skilja mellan minskade tillgångsköp (tapering) och den framåtblickande guidningen, inklusive att stärka ränteguidningen när väl tapering inleds.

För att motverka effekter på de finansiella marknaderna av QE-nedtrappning diskuterades sänkt ränta på reserver (för närvarande 0,25 procent) samt sänkt tröskel för arbetslösheten (6,5 procent innan Fed ska börja överväga en räntehöjning). Flera ledamöter uttryckte samtidigt skepsis mot båda dessa åtgärder av olika skäl.

Danske Bank skriver i sitt morgonbrev att protokollet framför allt visade en fortsatt ganska stor oenighet i frågan om tapering och många ledamöter uttryckte ovilja att binda sig allt för hårt vid olika kvantitativa mått.

"Kontentan av det hela är dock att tapering - någon gång under de kommande månaderna - fortsatt är på agendan. Återstår då hur Fed när väl tapering är ett faktum skall gå till väga för att samtidigt övertyga marknaden om att man inte avser tidigarelägga räntehöjningar, något man misslyckades med i somras", skriver Danske Bank.

I Asien sjönk HSBC:s preliminära industri-PMI för Kina till 50,4 i november från 50,9 föregående månad. Väntat var ett index på 50,8. Index över nya exportorder sjönk till 49,4 från 51,3, och även totala order sjönk något till 51,0 från 51,5.

Bank of Japan beslutade att låta den penningpolitiska hållningen vara oförändrad. Ekonomin återhämtar sig måttligt och KPI-inflationen väntas stiga gradvis. De externa riskerna är betydande och BOJ kommer att fortsätta med sina lättnader för att nå inflationsmålet på 2 procent på ett uthålligt sätt.

BOJ-chefen Haruhiko Kuroda sade vid en pressträff att det inte är aktuellt att göra mer nu eftersom ekonomin utvecklas i linje med prognos.

På valutamarknaden har yenen tappat till 100:75 mot dollarn, den svagaste nivån sedan i början av juli.

Dollarn har samtidigt stärkts till 1:340 mot euron, cirka 1 cent starkare än vid svensk stängning på onsdagen. Euroförsvagningen inleddes på onsdagen efter uppgifter om att ECB-rådet överväger negativ depositränta, och dollarn har sedan fortsatt att stärkas något efter Fed-protokollet.

"Samtidigt som detta är en upprepning av Feds databeroende bias, så är den generella tonen i protokollet något mer hökaktigt än väntat, vilket indikerar att de kan reagera snabbt på en förbättring i dataflödet", skrev BNP Paribas i ett kundbrev enligt Reuters.

Angående ECB noterade BNP Paribas att även om uppgifterna inte säger så mycket om balansen inom ECB-rådet vad gäller en sådan åtgärd (negativ depositränta), så är det "ytterligare en indikation om att den lägre inflationen har stärkt duvornas position".

Svagt franskt PMI utökade euroförsvagningen på morgonen.

Svenska räntor stiger 1-2 punkter i inledningen medan kronan tappat 8 öre mot dollarn och 3 öre mot euron från noteringarna vid onsdagens stängning. På den svenska agendan står investeringsenkät från SCB och riskenkät från Riksbanken.

Från USA kommer på torsdagen Philadelphia Fed Index, som väntas ha sjunkit till 16,0 i november från 19,8 i oktober, samt nyanmälda arbetslösa, som antas ha sjunkit svagt till 335.000 förra veckan.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?