1515

Börsen: Fast på minus<br />

Stockholmsbörsen handlades i sidled kring lunchtid efter torsdagens inledande nedgång, påverkat av utvecklingen i både USA och Kina. Medan Boliden inte lyckades motverka det negativa sentimentet under sin kapitalmarknadsdag så gladde Proffice i slutfasen av rapportfloden.

OMXS30-index var klockan 13 fortsatt ned 0,7 procent till 1.286,1. Omsättningen uppgick till 3,8 miljarder kronor.

De amerikanska börserna stängde ned på onsdagen, påverkade av protokollet från det senaste Fomc-mötet som antydde att en nedtrappning av Feds tillgångsköp kan bli verklighet inom några månader. Vidare visade HSBC:s och Markits snabbestimat att Kinas inköpschefsindex för industrin backat till 50,4 i november. I det tidiga statistikflödet steg inköpschefsindex för tysk industri till 52,5 i november, över väntade 52,0, medan det för EMU som helhet ökade i linje med förväntningarna.

MTG följde upp torsdagens nedgång med att backa 2,5 procent. Aktien har lagts till Bank of America Merrill Lynchs lista över minst föredragna aktier i mediesektorn. Investmentbankens syn på den europeiska sektorn som helhet sänktes samtidigt till neutral.

Bortsett från MTG stod verkstads- och råvaruaktier för stora tapp inom OMXS30. Även jättarna Swedish Match och H&M backade. Största motvikt i nedgången var Astra Zeneca, plus 1,7 procent.

Inom verkstad tappade Sandvik 1,6 procent och Atlas Copco A handlades ned 1,1 procent dagen efter sin kapitalmarknadsdag. Till det backade Boliden 1,6 procent och SSAB sjönk 1,4 procent.

Boliden håller liksom Assa Abloy hov för analytiker och media på sin kapitalmarknadsdag. Från gruvbolaget meddelades bland annat att bolaget utreder förutsättningarna för att öka produktionen vid Aitik-gruvan, och att bolaget letar aktivt, men konservativt, efter förvärv.

Assa Abloy stod, som väntat, fast vid målet om 16-17 procent för rörelsemarginalen. Förvärvade amerikanska Amarr väntas kunna nå en rörelsemarginal på ungefär 10 procent. Assa Abloy-aktien tappade 0,7 procent.

Beträffande storbanker håller även norska DNB kapitalmarknadsdag. För 2016 sattes ett övergripande mål: att avkasta över 12 procent på eget kapital med 13,5-14,0 procent i kärnprimärkapitalrelation. Utdelningsandelen kommer att stanna på omkring 25 procent fram till dess och den norska banken guidade även för lägre kreditförluster för 2013 och 2014.

I skuggan av DNB:s lyft på 0,5 procent i Oslo handlades de svenska bankerna ned med mellan 0,2-0,9 procent.

I rapportflödet stod Proffice ut med ett lyft på drygt 13 procent. Bemanningsbolagets omsättning minskade 10 procent i tredje kvartalet men rörelsemarginalen ökade till 4,7 från 2,6 procent. Enligt vd Lars Kry råder fortsatt försiktighet hos svenska kunder, trots tecken på bättre stabilitet och ökad aktivitet.

Åt andra hållet handlades spelutvecklaren Starbreeze: drygt 8 procent lägre efter ett resultat efter skatt på 72,2 miljoner kronor i bolagets första kvartal (-1,8).

Bong, som redovisade lägre omsättning jämfört med fjolåret och ett nettoresultat på -47 miljoner kronor, backade drygt 10 procent.

Nedåt gick det även för Karolinska Development, minus 5,2 procent, efter ett nettoresultat på -90,7 miljoner i tredje kvartalet.

Aktier i 3D-printingbolag föll kraftigt för andra dagen i rad under onsdagens handel i New York. Kursraketen Arcam tappade knappt 9 procent i Stockholmshandeln efter en stort uppslagen Dagens industri-artikel om hög värdering i 3D-bolag.

Neurovive, som på onsdagen aviserade två nyemissioner som väntas tillföra omkring 111 miljoner kronor före kostnader, backade knappt 16 procent till 16:70 kronor.

På makroagendan kvarstår bland annat nyanmälda arbetslösa från USA, liksom industri-PMI, konfidensindikatorer och Philadelphia Fed-index.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?