1515

Europabörser: Yellen driver på<br />

Europabörserna stiger på bred front på torsdag förmiddag. New York-börserna gick starkt i går kväll och efter stängningen lämnade den tillträdande Fed-chefen Janet Yellen duvaktiga uttalanden. Det lugnade investerarna att Federal Reserve tills vidare kommer fortsätta sina obligationsköp i samma takt som tidigare.

"Yellens tal uppmärksammade hennes initiala duvaktiga hållning i penningpolitiken", säger Julian Chillingworth, investeringschef på Rathbones i en kommentar till Dow Jones Newswires. Det förskrivna talet som Janet Yellen kommer att hålla inför senatens bankkommitté i eftermiddag släpptes sent i går kväll.

Hon sade bland annat att arbetslösheten "fortfarande är hög, vilket reflekterar att arbetsmarknaden och ekonomin utvecklas betydligt under sin potential". Inflationen kommer troligen också att vara låg under en tid.

Förra veckan överraskade ECB marknaden med en räntesänkning på 0,25 procentenheter, till följd av den låga inflationen i eurozonen. Centralbankerna fortsätter därmed att pumpa ut "billiga pengar", vilket bidrar till att stödja börserna.

I dag släpptes franska BNP-siffror som var sämre än väntat. Frankrike noterade en negativ tillväxt på 0,1 procent i tredje kvartalet, där anlaytikerna hade räknat med en uppgång på 0,1 procent. Det kom även BNP-siffror från Tyskland som var i linje med förväntningarna.

De stora Europabörserna noterar breda uppgångar över hela linjen.

Bland dagens stora bolagsnyheter märks det tyska kraftbolaget RWE som lämnade en svag rapport som visade på en förlust på 370 miljoner kronor i tredje kvartalet. Bolaget ska minska kostnaderna med ytterligare 1 miljard euro, vilket innebär att 6.750 jobb försvinner. Börsen reagerade också surt med ett kursfall på 8,8 procent för aktien. Branschkollegan E.ON, som vinstvarnade i går, sjönk 3,0 procent.

Det brittiska energibolaget Centrica räknar med att det justerade resultatet per aktie kommer hamna på ungefär samma nivå i år som i fjol. Aktien sjönk 4,3 procent.

Franska banken BNP Paribas har kommit överens om att köpa den belgiska statens 25-procentiga andel i bankens belgiska enhet Fortis. Köpeskillingen är 3,25 miljarder euro, vilket ger Belgien en reavinst på 900 miljoner euro. Aktien steg 1,9 procent.

EADS, under namnändring till Airbus, bjöd på blandade resultat i dagens rapport. Intäkterna var bättre än väntat medan det justerade rörelseresutlatet var något i underkant av förväntningarna. Aktien backade 0,9 procent.

AP Möller Maersk klättrade 2,7 procent på Köpenhamnsbörsen i spår av gårdagens rapport. Rapporten bjöd bland annat på en höjning av utsikterna för helåret.

I Norge lämnade DNO International en rapport som visade på kraftig ökning av intäkter och resultat. Aktien klättrade 4,4 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?