1515

Räntor och valutor: Europaräntorna sjunker<br />

Europaräntorna sjönk på fredagsförmiddagen, med tyska räntor oförändrat till 2 punkter ned medan spanska och italienska räntor var 4-6 punkter lägre.

Den tvååriga tyska statsobligationen har sammantaget sjunkit 6 punkter på två dagar till 0,10 procent.

Svaga inflationsdata och en arbetslöshet på nya rekordnivåer i euroområdet har väckt liv i förväntningarna om att ECB ska agera med ytterligare lättnader, kanske redan vid nästa veckas rådsmöte.

"Inflationsdata stärker utsikterna för en räntesänkning och en ny LTRO. Vi kommer troligen få båda även om det sannolikt inte sker nästa vecka. Om ECB agerar i november så kan det verka lite förhastat och Draghi kan få ta tillbaka en del av vad ECB sagt om återhämtningen", sade Steven Major på HSBC till Bloomberg News.

Enligt det preliminära utfallet, som brukar vara korrekt, sjönk inflationstakten i euroområdet till 0,7 procent i oktober från 1,1 procent föregående månad. Även kärn-KPI sjönk, till 0,8 från 1,0 procent.

Commerzbank skrev i ett marknadsbrev att under normala omständigheter hade en räntesänkning från ECB varit en naturlig reaktion mot stigande nedåtrisker för inflationsutsikterna. Men ECB:s depositränta ligger redan på 0 procent och overnighträntan bara marginellt över 0,1 procent.

"För att hålla marknadsräntorna under bättre kontroll behöver ECB ta depositräntan in i negativt territorium, vilket de flesta ECB-rådsledamöterna uppenbarligen är motvilliga att göra", skrev Commerzbank.

Många marknadsaktörer förespråkar en ny lång repa (LTRO), men en del ECB-rådsledamöter har reservationer. Det skulle vara svårt för ECB att kontrollera inkommande likviditet med en LTRO, och det kan också ha betydande sidoeffekter. Till exempel har ledamoten Klaas Knot betonat att tidigare LTRO har ökat den "diaboliska loopen" mellan staten och bansektorn istället för att öka utlåningen, och andra ledamöter har lyft fram att ECB-likviditet inte bör missbrukas för att lösa bankernas likviditetsbrist.

Commerzbank tror inte på några åtgärder vid nästa veckas rådsmöte, utan att dessa dröjer till december då ECB kan koppla det till en ny inflationsprognos. En hint kan dock komma redan i nästa vecka.

Tänkbara alternativ till sänkt styrränta eller ny LTRO är att minska reservkraven eller att upphöra med de veckovisa likviditetsdränerande repor som infördes i samband med programmet för tillgångsköp, SMP.

ECB:s framåtblickande guidning har sedan juli-mötet talat om att räntan ska ligga på denna låga nivå, eller lägre, under en utdragen period, så en nedåtbias finns redan.

Samtidigt har LTRO-återbetalningarna gjort att överskottslikviditeten börjat sjunka till en nivå där det kan börja dra interbankräntorna uppåt. En annan sak är att den formella återbetalningen av den sista LTRO:n börjar komma inom ettårshorisonten, vilket påverkar balansräkningen (Net Stable Funding). Dessutom är det generellt oklart hur LTRO-finansiering ska betraktas i kommande stresstester från ECB och EBA. Det finns alltså många faktorer att ta hänsyn till i beslutet om en ny LTRO.

ECB-förväntningarna, i viss mån tillsammans med ett lite mindre duvaktigt Fed vid senaste FOMC-mötet, har gjort att euron fortsatt att tappa, till 1:353 mot dollarn på fredagen från 1:361 vid svensk stängning på torsdagen.

"I ljuset av inflationsutfallet, så har vi ändrat vår prognos och väntar oss nu att ECB sänker styrräntan vid nästa veckas rådsmöte. Medan en del på marknaden har prisat in detta, så har en hel del inte det. Vi rekommenderar att investerare håller korta positioner i euron och adderar dessa positioner efter ECB-mötet", sade Geoffrey Yu på UBS till Reuters.

Svenska räntor hade vid den tidiga stängningen klockan 12, inför Alla helgons dag, sjunkit 1-2 punkter i kortare löptider men stigit svagt i långa. Kronan har sammantaget tappat 5 öre till 6:50 mot euron och 1 öre till 8:79 mot euron från torsdagens stängning.

Kronan hade tidigare initialt tappat 3-4 öre mot euron i spåren av ett svagare industri-PMI än väntat.

Silf/Swedbanks inköpschefsindex sjönk till 52,0 från 56,0 månaden före, väntat var 54,8 i SME Direkts enkät.

Silf/Swedbank konstaterade i en kommentar att samtliga ingående delindex, förutom index för leverantörernas leveranstider, gav ett negativt bidrag till PMI-total.

Delindex för orderingången svarade för det största negativa bidraget. Den svagare orderingången gav dock ett begränsat avtryck i index för orderstockar.

Samtidigt påpekade Silf/Swedbank att såväl PMI-total som samtliga delindex, förutom index för sysselsättning, fortsatt befinner sig i tillväxtzonen.

"Siffran är en liten besvikelse. Det är dock en volatil serie och om förra siffran var något hög i förhållande till vad vi såg i andra indikatorer så ter sig dagens siffra något låg. Även dagens siffra ligger över 50-strecket och vi tycker således fortfarande att den ger fortsatt stöd åt en bild av en återhämtning, om än en långsam och gradvis sådan", skrev Nykredit i en kommentar.

Utfallen i industriproduktionen har inte levt upp till bilden i sentimentsindiktorer som PMI och KI-barometern. I nästa vecka kommer utfallet för september.

"Produktionsdata fram till augusti har varit svaga och dagens PMI-rapport indikerar att en återhämtning i tillverkningsindustrin är långsam. Vi väntar oss fortsatt att denna negativa trend i industriproduktionen ska vändas kommande månader", skrev Nordea i en kommentar.

Den norska kronan stärktes cirka 5 öre till 8:04 mot euron i spåren av ett starkare inköpschefsindex än väntat, med industri-PMI upp till 53,6.

Brittiska industri-PMI sjönk något i oktober. Kinas officiella PMI steg däremot till 51,4 från 51,1, mer än väntade 51,2. Delindexen i det officiella indexet gav blandade signaler, där produktionsindex steg medan index för nya order backade.

USA-räntorna har stigit något, med den tioåriga statsobligationen 1 punkt upp på 2,57 procent vid den tidiga svenska stängningen.

Under eftermiddagen kommer från USA kommer ISM:s industri-PMI, som enligt Bloomberg News prognosenkät väntas ha sjunkit till 55,0 från 56,2.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?