1515

Europa: Lugnt på börsen inför helgen<br />

De ledande Europabörserna i London, Paris och Frankfurt noterar små kursrörelser på fredag förmiddag, medan Madrid och Milano noterar nedgångar. Några börser, däribland Warszawa och Wien höll helgstängt inför Alla helgons dag i morgon, medan Stockholm har halvdag.

RBS, Royal Bank of Scotland, uppvisade ett kraftigt resultatfall i tredje kvartalet samtidigt som intäkterna sjönk. Banken skapar en så kallad "bad bank" som ska förvalta problemtillgångar värderade till 38 miljarder pund. Den brittiska staten äger 81 procent i den problemtyngda banken.

RBS räknar med en "betydande" helårsförlust 2013 då banken kommer att ta stora nedskrivningar i fjärde kvartalet. Vidare ska tempot i avyttringen av den amerikanska verksamheten höjas. Rapporten var sämre än vad analytikerna hade räknat med och får ett surt mottagande. Aktien föll 5,7 procent.

I gruvsektorn gjordes ett par affärer. Glencore Xstrata säljer sin majoritetsandel i kopparprojektet Frieda River på Papua Nya Guinea för 125 miljoner dollar medan BHP Billiton säljer en kolgruva i New Mexico i USA för 85 miljoner dollar. Glencore sjönk 0,8 procent medan BHP Billiton var upp 0,2 procent.

Amerikanska reklambyrån Omnicom och franska Publicis har fått klartecken i USA för det planerade samgåendet. Publicis steg 0,6 procent.

I Paris låg fokus annars kvar på gårdagens rapporter från Total och BNP Paribas. Total sjönk 0,7 procent medan BNP Paribas backade 0,2 procent.

I Frankfurt var det inga storbolag som rapporterade och tämligen små kursrörelser bland tungviktarna.

I Helsingfors var det ett par rapportbolag som utmärkte sig positivt. Caverion avancerade 15 procent på sin rapport medan Outokumpu ökade 3,4 procent.

Danska Pandora och Coloplast, som bägge rapporterade i går, gick åt olika håll i dag. Pandora steg 3,1 procent medan Coloplast sjönk 3,3 procent. Mobiloperatören TDC lämnade i dag en rapport som fick ett neutralt mottagande, aktien var ned marginella 0,1 procent.

Dagens makroagenda domineras av diverse inköpschefsindex. Kinas officiella inköpschefsindex CFLP steg till 51,4 i oktober, från 51,1 i september. Analytikern hade räknat med ett utfall på 51,1. Storbritanniens inköpschefsindex backade till 56,0 i oktober jämfört med 56,3 i september. Analytikerna hade räknat med 56,2.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?