Annons

USA-börser: Teknikaktier i botten<br />

Teknologisektorn tyngde återigen när New York-börserna mestadels handlades i sidled under onsdagen. Rapportsäsongen smygstartade med Alcoa, som återfanns i vinnarflödet.

Dow Jones Industrial Average och det bredare S&P 500 var klockan 16.15 oförändrade på indexnivåerna 14.776 respektive 1.655. Nasdaq Composite sjönk däremot 0,7 procent till 3.669. Omsättningen uppgick till knappa 120 miljoner aktier på New York-börsen och 470 miljoner aktier på Nasdaq.

"Vi väntar bara på att den politiska tvisten ska lösa sig, och den kommande rapportsäsongen. Ju längre tid lösningen kräver, desto mer tvingas marknaden prisa in de försämrade utsikterna för tillväxt. Jag skulle dock bli förvånad om vi inte ser en lösning relativt snart", sade Guy de Blonay, fondförvaltare på Jupiter Asset Management, till Bloomberg News.

Alcoa sparkade igång den amerikanska rapportsäsongen på tisdagskvällen med en rapport som överträffade marknadens förväntningar. Aluminiumjätten upprepade även sin bedömning att den globala efterfrågan på aluminium kommer att öka med 7 procent under 2013. Aktien var 4 procent högre.

Åt motsatt håll gick Yum Brands, som driver snabbmatsrestauranger såsom Pizza Hut och KFC, efter en svag rapport tyngd av hårdare konkurrens i Asien. Yum Brands noterades 8,6 procent lägre.

Även onlinevaruhuset Costco Wholesales kvartalsrapport missade analytikernas förväntningar, och aktien handlades ned med 1,4 procent.

Klädåterförsäljaren Men's Warehouse sprang iväg med 25 procent till 44 dollar sedan bolaget förkastat ett bud från Jos A Bank om 48 dollar per aktie, med motiveringen att budet inte motsvarar bolagets värde.

Apple uppges komma med uppdaterade versioner av surfplattor den 22 oktober. Det är fortfarande oklart huruvida de kommer att vara utrustade med fingertryckssensorer eller inte. Vidare meddelade bolaget att de nya Iphone-modellerna 5C och 5S kommer att säljas i ytterligare tolv länder från och med 25 oktober.

Apple-aktien steg med 0,4 procent, men misslyckades med att hjälpa teknologisektorn - som ledde nedgångarna i tisdags - över nollstrecket.

Den sannolikt tyngsta punkten på onsdagens makroagenda är protokollet från Federal Reserves FOMC-möte den 17-18 september, som publiceras klockan 20.00.

Vidare kommer Barack Obama på onsdagen klockan 21.10 svensk tid att hålla en presskonferens och tillkännage nomineringen av Janet Yellen till ny Fed-chef.

"Marknaden verkar trygg med Yellen som ny Fed-chef. Detta kommer sannolikt att ses som ett icke-event", sade Guy de Blonay.

På obligationsmarknaden noterades räntan på amerikanskt tioårigt statspapper en punkt högre till 2,65 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?