ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 18 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Amorteringssugna möts av felaktig information

  • Foto: Anders Wiklund / TT

Sedan årsskiftet kan Swedbanks kunder göra gratis extraamorteringar på bundna bolån. Men kunder som ringer till banken får fortfarande veta att det kostar pengar.

Frågan om amorteringar är lika känslig som högaktuell. Frågan om hushållens höga bostadsskulder pekar Riksbanken och många andra bedömare ut som den största riskfaktorn för svensk ekonomi. För två veckor sedan backade SEB och började tillåta snabbare amorteringar på bundna lån efter omfattande kundprotester i en serie artiklar på di.se mot att banken hindrade kunder från snabba amorteringar på bundna lån.

En annan bank som håller en hög profil i amorteringsfrågan är Swedbank. Banken införde vid årsskiftet nya regler som gör det möjligt att göra en extraamortering på 20 procent på bundna lån. Det är något som banken är ensam om. Av övriga banker avkrävs kunderna ränteskillnadsersättning. Det kan handla om stora summor, vilket ofta gör det privatekonomiskt mer lönsamt att avstå amortering och vänta ut lånet.

Problemet är bara att regeln tycks vara dåligt spridd bland de personer som möter kunderna på Swedbank. Det framgår när di.se vid upprepade tillfällen kontaktar olika handläggare i banken för att fråga vad det kostar att amortera ett belopp som motsvarar 20 procent av ett bundet lån.

Det är i de första kontakterna med telefonbanken som de felaktiga beskeden lämnas.

”Då blir det en ränteskillnadsersättning som beräknas på hur stort lånet är”, säger en handläggare.

”Det kan vara så att du får betala en ränteskillnadsersättning men då kan du få hjälp att placera pengarna under tiden”, säger en annan person via telefonbanken.

”Det kostar ju att amortera på bundna lån”, säger en tredje handläggare.

Vid totalt fem av sju kontakter är beskedet att amorteringen kommer att kosta. Endast en av handläggarna ger i den första kontakten beskedet att avbetalningen kan vara gratis.

Vad tycker du om att ni lämnar fel besked till kunder?
”Jag tycker att det är tråkigt. Det kommer vi att ta tag i”, säger Johanna Cerwall som är chef över Swedbanks låneavdelning.

Kommer ni att kompensera om kunder har lidit skada?
”Det är svårt att säga något generellt. Om kunder har fått felaktiga besked får vi försöka rätta till det.”

När samtalet sedan slussats vidare till bolånehandläggarna blir beskedet oftast korrekt: Lånet kan betalas av utan kostnad på grund av en ny regel. Men i ett av fallen är det första beskedet fel även i den andra kontakten med bolånehandläggaren.

En av bolånespecialisterna vittnar om osäkerhet när det gäller detaljerna. Enligt reglerna är det totalt 20 procent av hushållets totala bundna lånesumma som kan amorteras utan avgift. Om man har flera lån är det upp till kunden vilket lån som ska amorteras.

”Jag vet att vi har diskuterat om det var 20 procent per skuld eller per lån”, säger personen.

Extraamorteringar är en vanlig företeelse enligt banken.

”Det hänger väl samman med att många kunder inte vill ha så hög regelbunden amortering, men de vill kunna göra amorteringar då och då. De flesta kunder har något rörligt lån som man gör amorteringar på”, säger Johanna Cerwall.

Samhällsklimatet har också ökat jordmånen för amorteringar på senare tid, konstaterar hon.

”Generellt har kunderna påverkats av den debatt som varit de senaste åren. För några år sedan såg kunden det mer som en kostnad.”

Över bankerna hänger samtidigt hotet om obligatoriska amorteringar, ett förslag som de flesta banker vill slippa. Ett undantag är Swedbank, vars vd Michael Wolf förra sommaren skrev ett brev till Riksbanken och Finansinspektionen där han uppmanade till lagstadgad amortering. Nästa vecka kommer ett besked från Finansinspektionen vad de förväntar sig för åtgärder för ett förbättrad amorteringskultur från årsskiftet.

Tyck till