1515

Europabörser: Alcatel rusar

Europabörserna handlas oregelbundet på torsdagsförmiddagen. På bolagsfronten bjuds bland annat på en rapportrusning från Alcatel-Lucent.

"Vi behöver vara vaksamma kring Feds nedtrappning. Rallyt under de senaste tre till fyra åren har varit lett av okonventionell penningpolitik, något som tydligt dominerat investerarmiljön över en utdragen tidsperiod. Som en konsekvens av detta har många tillgångar blivit felprissatta. Så, som portföljförvaltare är det absolut nödvändigt att hålla ett öga på strukturella förändringar kring kvantitativa lättnader", kommenterar Neil Veitch, investeringschef vid SVM Asset Management.

Telekomleverantören Alcatel-Lucent stiger 18 procent i Paris på sina delårsbesked. Bolaget förväntar sig att mer aggressiva kostnadssänkningar ska bidra positivt till den turnaround-plan som sedan tidigare presenterats. Bolaget indikerade även en säsongsmässig uppgång i intäkterna i det fjärde kvartalet.

Kvar i Frankrike har oljebolaget Total rapporterat en justerad nettovinst på 2,72 miljarder euro tredje kvartalet, vilket var ett utfall i linje med förväntningarna enligt Bloomberg. Aktien är dock ned 1,0 procent.

Vidare bland oljejättarna var Royal Dutch Shells justerade CCS-vinst på 4,5 miljarder dollar i tredje kvartalet, klart under väntade 5,2 miljarder, enligt Dow Jones Newswires. I London noteras B-aktien 4,8 procent lägre.

Franska storbanken BNP Paribas nettoresultat på 1,36 miljarder euro för tredje kvartalet översteg förväntningarna vid 1,23 miljarder euro, enligt Dow Jones Newswires. I Paris stiger aktien 2,9 procent.

Danske Bank sänkte i dagens delårsrapport sitt avkastningsmål för år 2015 från över 12 procent till 9 procent. Banken hänvisar till en förväntan om en utdragen period med dämpade marknadsförhållanden och låga räntenivåer.

Danske Banks resultat före skatt för tredje kvartalets var samtidigt 26 procent sämre än väntat, där framförallt tradingnettot kom in svagare än marknaden väntat sig, och banken sänkte även helårsprognosen för 2013, enligt SIX Market Estimates. Bland de positiva beskeden märks nya kostnadsåtgärder. Aktien stiger 1,5 procent.

Det danska läkemedelsbolaget Novo Nordisk nettoomsättning blev lägre än väntat för det tredje kvartalet, tyngt av valutamotvind. Helårsprognoserna för försäljnings- och rörelseresultattillväxt i rapporterad valuta sänks medan motsvarande prognoser i lokal valuta står fast på tidigare nivåer.

SEB Equities noterar i en tidig analyskommentar hur Novo Nordisk i det tredje kvartalet 2013 drabbades hårt av negativa valutaeffekter, men att utfallen samtidigt stävjar marknadsoron för bolagets tillväxt. Sydbank anser samtidigt att rapporten sammantaget var lite åt det svaga hållet, rapporterar Ritzau. Novo Nordisk-aktien handlas 4,1 procent lägre för dagen i Köpenhamn.

I dagens makroflöde noterades arbetslösheten inom EMU till säsongsjusterade 12,2 procent i september, något över väntade 12,0 procent.

Konsumentpriserna i EMU steg med 0,7 procent i årstakt under oktober månad, enligt preliminär statistik från Eurostat, en bit under förväntningarna om +1,1 procent i årstakt.

Det bör vara möjligt att en stat inom euroområdet blir insolvent utan att det ska utgöra ett hot för den finansiella stabiliteten, uppgav Jens Weidmann, ordförande för tyska Bundesbank samt medlem i EMU:s centralbank ECB, i ett tal under onsdagskvällen, enligt Dow Jones Newswires.

Kvar i ECB-sfären har ledamoten Ewald Nowotny, från Österrike, har uppgivit att ECB kommer att tillhandahålla likviditet i någon form för affärsbanker i eurozonen när de långfristiga treåriga LTRO-lånen till bankerna förfaller.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?