1515
Annons

Börsen: Tillbaka på nollan<br />

Handeln på Stockholmsbörsen slutade oregelbundet på onsdagen. Marknader globalt inväntar besked från Fed som förhoppningsvis ska bidra till att belysa vägen framåt gällande obligationsköpsprogrammet. På hemmaplan fick Billerud Korsnäs marknaden med sig efter att man släppt sina delårssiffror.

SIX Generalindex var vid stängning oförändrad vid 392 medan OMXS30-index var oförändrad vid 1.291. Omsättningen var 11,0 miljarder kronor på Stockholmsbörsen och 16,5 miljarder inklusive de alternativa handelsplatserna Bats, Burgundy, Chi-X och Turquoise.

Utvecklingen på börserna i Frankfurt, Paris och London var liknande den i Stockholm. Handeln var avvaktande inför Federal Reserves penningpolitiska besked i kväll klockan 19.00. Det är ett besked som på förhand inte ser ut att innehålla några överraskningar:

Det är en väldigt liten sannolikhet för nya signaler från Fed, uppger DNB inför beskedet och pekar på att Feds räntekommitté FOMC fortfarande behöver invänta ytterligare information om det ekonomiska läget.

Nokia var en favorit bland analyshusen efter en rapport som av analytiker betecknades som stark. I dag fortsatte aktien upp med 4,7 procent efter gårdagens stigning på 7 procent.

Telekombolaget har fått höjda rekommendationer av bland andra Danske Bank och Bank of America Merrill-Lynch och därtill en rad höjda riktkurser från olika håll.

Sektorkollegan Ericsson hakade på och ökade 1,2 procent.

Volvo pressades 1,2 procent till 83,90 kronor efter en sänkning av Deutsche Bank till sälj, från tidigare behåll. Banken sänkte Volvos riktkurs med 20 kronor till 70 kronor. Inom samma bransch stängde Scania oförändrat vid 132,50 kronor.

Billerud Korsnäs aktie blev populär bland handlarna i dag efter sina delårssiffror. Det justerade resultatet blev högre än väntat enligt SIX Market Estimates, samtidigt som skogsbolaget meddelat att de kommunicerade synergimålen väntas bli fullt uppnådda under 2014, ett år tidigare än väntat.

"Synergiprogrammet är uppbyggt utav hundratals olika projekt till en helhet. Varenda projekt drivs av en projektledare med ett team och man har gjort ett fantastiskt bra jobb så de här synergierna trillar in fortare än vi beräknat", sade vd Per Lindberg i en intervju med SIX. Aktien var upp 8,6 procent.

AAK, Aarhus Karlshamn, ökade vinsten före skatt med 15 procent till 277 miljoner kronor under det tredje kvartalet. Samtidigt ökade volymerna medan intäkterna tappade något.

"Rörelseresultatet för tredje kvartalet är det högsta någonsin", konstaterade vd Arne Frank. Han tillskriver framgången fortsatt stark volymökning för Food Ingredients samt en återhämtning inom choklad- och godisfetter. Aktien avancerade med 0,3 procent.

Sobis resultat och försäljning inkom under analytikernas förväntningar, men aktien stängde på +1,7 procent. Tidigare i veckan handlades aktien svängigt efter uppgifter om förseningar för preparatet Eloctate. Bolaget upprepade sina helårsprognoser gällande intäkter och bruttomarginal.

Tradedoubler uppgav i sin rapport att man inte kommer nå upp till sin prognos om att växa i takt med marknaden under årets andra hälft. Nu ska arbetet med att återgå till lönsam tillväxt intensifieras. Jämfört med det tredje kvartalet i fjol förbättrades siffrorna på alla punkter. "Den främsta orsaken till att vi trots marknadsutvecklingen inte växer är att våra ökade säljinsatser ännu inte fått full effekt", sade vd Rob Wilson i rapporten. Aktien stängde på minus 12,3 procent.

Delårsrapporter inkom även från Boule, GHP, Eolus Vind samt Transatlantic. Transatlantic rusade 23,4 procent medan GHP backade 3,5 procent. Boule backade 5,0 procent.

Seamless vidhåller sitt ställningstagande om påstått patentintrång, det vill säga att det är ogrundat. Bolaget kommer att bestrida Accumulates talan. Aktien var som mest ned med över 20 procent, men hade återhämtat sig till -16 procent vid stängning.

Affärsvärlden rekommenderade köp av JM och Rezidor och betecknade 2E Group som en intressant köpvärd aktie. JM steg 0,8 procent, Rezidor med 0,5 procent och 2E Group med 6,3 procent.


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?