1515
Annons

USA-börser: Tjänstesektorn tynger<br />

De ledande amerikanska börsindexen fortsatte vandringen söderut i den inledande handeln på torsdagen. Sysselsättningsdata som var bättre än väntat lyckades inte kompensera för oron relaterad till de amerikanska politikernas oförmåga att enas om budgeten, som lett till en nedstängning av flera myndighetsfunktioner.

Ett sämre än väntat ISM-index för tjänstesektorn sänkte indexen ytterligare en halvtimma efter den amerikanska börsöppningen.

Vid klockan 16.30 var Dow Jones och det bredare S&P 500-indexet båda 0,7 procent lägre till noteringarna 15.030 respektive 1.682. Nasdaq Composite var samtidigt ned 0,9 procent till noteringen 3.779.

På bolagsfronten tappade den amerikanska flyg- och försvarsgruppen United Technologies 1,2 procent. Bolaget, som får nästan en femtedel av sina intäkter från regeringen, uppger att nedstängningen av myndighetsfunktioner kan få till följd att bolaget kan komma att behöva permittera upp till 5.000 anställda om budgetkonflikten drar ut på tiden.

Inom läkemedelssektorn var Eli Lilly ned 3,4 procent sedan bolaget meddelat att omsättningsmålet för 2014 kan bli svårt att nå. Eli Lilly lanserade även ett aktieåterköpsprogram.

USA:s president Barack Obama och ledare i kongressen möttes på onsdagen för första gången sedan nedstängningen av statlig verksamhet inleddes, men utan tydliga resultat om att ha kommit närmare en lösning.

"Presidenten upprepade återigen i dag att han inte kommer att förhandla", sade representanthusets talman, republikanen John Boehner, efter mötet.

Det blev uppenbart att ingen sida hade gjort eftergifter vid detta tillfälle, rapporterade Wall Street Journal.

Torsdagens statistik kring industriorder i USA under augusti har skjutits upp på grund av nedstängningen, och fredagens viktiga jobbrapport är definitivt i farozonen.

Vad som däremot har kommit in i statistikväg var det sammanvägda ISM-indexet för tjänstesektorn, vilket sjönk till 54,4 i september jämfört med 58,6 föregående månad, enligt statistik från Institute for Supply Chain Management, ISM. Enligt Bloomberg News snittprognos väntades ett index på 57,0.

Den veckovisa arbetslöshetsstatistiken visade i sin tur på en mindre ökning än väntat: från 307.000 till 308.000 under förra veckan. Väntat var en nivå på 315.000, enligt Bloomberg News.

På obligationsmarknaden noterades räntan på amerikanskt tioårigt statspapper 1 punkt lägre till 2,60 procent. På valutamarknaden har dollarn försvagats upp till 1:36-strecket gentemot euron på grund av dödläget i budgetförhandlingarna.


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?