1515

Stockholmsbörsen: Jättarna rasade<br />

Efter förra veckans rapportexplosion var måndagen betydligt stillsammare. Stockholmsbörsen storbolagsindex tillbringade större delen av dagen strax under nollstrecket utan dramatik.

Av de stora bolagen bjöd bara Assa Abloy på kvartalsdata, som dock räckte till ett nytt kursrekord. Volvo och SSAB fortsatte ned efter fredagens svaga delårsresultat.

OMXS30 stängde 0,2 procent ned till nivån 1.288,4. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 12,4 miljarder kronor.

Amerikanska makrodata förmådde inte lyfta börserna. Industriproduktion och kapacitetsutnyttjande för september slog visserligen förväntningarna något, men antalet kontrakterade husköp sjönk klart mer än analytikerna hade räknat med.

Låstillverkaren Assa Abloy blev dagens överlägsna segrare i storbolagsindex med en uppgång på 3,8 procent till rekordkursen 311:70 kronor, sedan bolaget levererat ett rörelseresultat 2 procent över snittprognosen i SME Direkts enkät med stöd av en lite större marginalförbättring än väntat.

Assa framhöll även att affärsområdet Emea - Europa, Mellanöstern och Afrika - visade tydliga tecken på att ha nått botten under det tredje kvartalet. Vidare aviserade låskoncernen planer på ett nytt strukturprogram, som dock inte var helt oväntat. Credit Suisse höjde omgående riktkursen med 50 kronor till 350 kronor.

Bland de aktier som lyfte index märktes också läkemedelsbolaget Astrazeneca, som fått en köprekommendation av Bank of America Merrill Lynch. Aktien steg 1,6 procent.

Hygien- och skogsbolaget SCA adderade till den senaste tidens uppgångar och steg 0,8 procent till 182:80 kronor, även det en rekordnivå. SCA har nått 56,3 procent av ägandet i den kinesiska mjukpapperstillverkaren Vinda och avser därmed att fullfölja budet.

Utanför index steg förpackningsbolaget Billerudkorsnäs 2,1 procent inför onsdagens kvartalsrapport. I sektorn klättrade också Holmen 1 procent.

Jumboplatsen i OMXS30 intogs av Volvo B, som tappade ytterligare 4,3 procent till 84:30 kronor efter fredagens rapportledda nedgång på nästan 7 procent. Fordonssektorn gick allmänt svagt i Europa sedan JP Morgan nedgraderat en rad kontinentala biltillverkare.

En liknande resa gjorde både Atlas Copco A och SSAB A, som tappade 2,3 respektive 2,9 procent. Både bolagen levererade svagare rapporter än väntat på fredagen.

Verkstadsbolagen visade överlag en svag utveckling. Alfa Laval tappade 2,6 procent inför tisdagens rapport, Sandvik var 1,1 procent lägre och SKF slutade dagen 0,8 procent ned.

Läkemedelsbolaget Medivir backade 7,7 procent till 87 kronor efter fredagens uppgång. Den amerikanska läkemedelsmyndighetens (FDA) rådgivande panel röstade på fredagskvällen för att rekommendera ett godkännande av Medivirkonkurrenten Gileads preparat för behandling av hepatit C.

Nedåt var det också för läkemedelsbolaget Sobi, som slutade dagen drygt 4 procent ned efter att som mest ha handlats närmare 25 procent under fredagens stängningskurs.

Sobis partner Biogen uppgav att det väntade FDA-godkännandet av projektet faktor 8 mot blödarsjuka kan bli försenat. Någon fara för ett framtida godkännande föreligger dock inte, enligt Biogen.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?