Annons

Stockholmsbörsen: Sura banker var sänken<br />

Stockholmsbörsen följde med de ledande europeiska handelsplatserna ned på onsdagen efter en rad starka börsdagar som på tisdagen medförde en indexnivå för OMXS30 över 13.000 för första gången sedan juli 2007.

Onsdagens rapporter från SHB och Nordea bidrog till nedgång för bankerna sedan Swedbanks starka rapport lyfte banksektorn på tisdagen.

OMXS30 stängde 0,7 procent lägre på nivån 1.291,6. Onsdagens omsättning på Stockholmsbörsen summerades till 14,3 miljarder kronor. De ledande börserna i Europa backade också och USA-börserna inledde onsdagens handel i negativt territorium efter fem raka dagar med uppgång.

Även i Asien var rörelserna negativa under onsdagens handelssession i spåren av stigande penningmarknadsräntor i Kina. Kring Kina rapporterade China Securities Journal att regeringen kan komma att införa nya begränsningar på fastighetsmarknaden före årsskiftet.

Finans hade allmänt en svag utveckling i Europa sedan ECB delgivit information kring kommande stresstester.

Banksektorn tyngde också det svenska storbolagsindexet sedan rapporterna från SHB och Nordea varit ungefär som väntat i SME Direkts analytikerenkät. SHB A och Nordea var 3,0 respektive 0,9 procent lägre, medan SEB och Swedbank backade 1,6 respektive 1,4 procent. SEB rapporterar på onsdagen.

"Jag var förvånad i går över att (SHB-)aktien gick upp som den gjorde. Det kändes som att Swedbanks resultat borde ha bättre återspegling i SEB; med ett starkt räntenetto och bra kreditkvalitet i Baltikum", sade en bankanalytiker till Nyhetsbyrån Direkt inför onsdagens börsöppning.

Indextunga H&M, runt 1 procent upp med SEB Equities som största nettoköpare, lindrade Stockholmsbörsens nedgång.

Scania steg 0,7 procent efter ett resultat för det tredje kvartalet som inte riktigt nådde upp till analytikers förväntningar, men där orderingången var oväntat stark.

"Resultatmässigt var Scania bra med tanke på att försäljningsvolymerna var något lägre än väntat. Orderingången är fantastiskt bra i Europa. Frågan är bara hur mycket av orderingången som är en effekt av förköp", sade en fordonsanalytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

Trelleborg tickade 1,6 procent högre sedan det justerade rörelseresultatet kommit in 11 procent över snittprognosen i SME Direkts konsensusprognos, medan rörelsemarginalen om 13,0 procent var 1,3 procentenheter över förväntningarna.

Hexagon lyfte nära 5 procent efter siffror som var ungefär som väntat i SME Direkts enkät, en viss lättnad efter att konkurrenters rapporter varit svaga. Vidare gladde sig marknaden över en bra utveckling för affärsområdet Geosystems.

PA Resources tappade 4,7 procent och Precise Biometrics samt Biogaia retirerade 9,8 samt 11,1 procent i rapportflödet.

Medivir fortsatte ned dryga 5 procent på onsdagen. Aktien hade en svag utveckling även på tisdagen sedan det amerikanska läkemedelsverket offentliggjort sitt bakgrundsmaterial för Gileads hepatit c-preparat sofosbuvir som är en rival till Medivirs flaggskeppsprojekt simeprevir.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?