Annons

Stockholmsbörsen: <br />Kurserna väntas backa<br />

Terminerna för de ledande europeiska handelsplatserna noterades lägre inför onsdagens öppning. Trelleborg, Hexagon samt bankerna SHB och Nordea, har samtliga rapporterat inför öppning medan Scanias kvartalsrapport står på onsdagsförmiddagens agenda.

Kring klockan 8.40 var terminerna för franska CAC 40, tyska DAX, brittiska FTSE 100 och regionala Euro Stoxx 50 samtliga från 0,3 till 0,5 procent lägre.

Decemberterminerna för de tre ledande amerikanska börsindexen var alla 0,4 procent lägre på onsdagsmorgonen.

I Asien har rörelserna allmänt varit negativa under onsdagens handelssession. Kinabörserna backade mellan 1 och 2 procent i spåren av stigande penningmarknadsräntor.

Tisdagens starka rapport från Swedbank lyfte hela den svenska banksektorn. Rapporterna från SHB och Nordea var dock ungefär som väntat i SME Direkts analytikerenkät. Till skillnad från Swedbank lyckades inte Handelsbanken riktigt nå upp till förväntningarna rörande räntenetto och RBC konstaterade i en snabbkommentar att detta var en besvikelse.

Exane BNP Paribas bankanalytiker Andreas Håkansson är inne på liknande spår och tror att Handelsbanken samt Nordea går tillbaka minst lika mycket som aktierna lyfte i går, medan Swedbank däremot kan väntas fortsätta stiga.

Trelleborgs justerade rörelseresultat inkom 11 procent över snittprognosen i SME Direkts konsensusprognos när rörelsemarginalen var 1,3 procentenheter över förväntat på 13,0 procent. Vd Peter Nilsson framhöll i rapporten att bolaget har haft "ett ovanligt bra tredje kvartal" som till viss del frångått de säsongsvariationer bolaget normalt har.

Hexagon lyckades däremot inte riktigt infria snittförväntningarna, enligt SME Direkt. Omsättningen var aningen svagare än väntat och rörelseresultatet var 3 procent under prognos.

Eniros rörelseresultat var lite bättre än väntat i SME Direkts enkät och PA Resources har också kvartalsrapporterat inför onsdagens öppning. Tieto har också levererat kvartalssiffror på morgonen och Precise Biometrics är ett annat bolag som levererat kvartalssiffror inför onsdagens öppning.

Scanias rapport väntar klockan 9.30.

Tele2 har ingått avtal med Telenor Sverige om att sälja bolagets kabel- och fiberverksamhet på privatmarknaden med tillhörande privatkunder. Teleoperatörens sammanlagda kontanta köpeskilling uppgår till 794 miljoner kronor, varav Enterprise Value uppgår till 775 miljoner kronor. Försäljningen kommer att resultera i en reavinst kring 250 miljoner kronor.

Morgan Stanley har justerat ned riktkursen för Tele2 med 5 kronor till 75 kronor men dragit upp rekommendationen från undervikt till jämvikt till följd av teleoperatörsaktiens svaga utveckling. DNB har i sin tur höjt rekommendationen för Tele2 till behåll, från tidigare sälj.

Från USA redovisas i eftermiddag (klockan 14.30) importprisdata för september och klockan 15.00 redovisar FHFA husprisdata för augusti.

På onsdagens Europaagenda riktas intresset kanske främst ECB:s redovisning av villkoren för den översyn av bankernas balansräkningar som är en förberedelse för ECB:s övertagande av banköversynen inom Single Supervisory Mechanism (SSM). En pressträff är inplanerad till klockan 10.00.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Flera nya elbilar från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz lägger in ytterligare en växel i sin elbilssatsning. Nu har sex nya elbilar bekräftats.

Bland nyheterna: Lyxiga sedanen EQS samt de kompakta suvarna EQA och EQB.

Läs mer om Mercedes-Benz elbilar 

100 miljarder kronor. Så mycket investerar Mercedes-Benz och Daimler i elektrifiering under de kommande åren. Ambitionen är att göra hela personbilsflottan koldioxidneutral till 2039.

I den gigantiska satsningen är lanseringen av de renodlade elbilarna extra viktiga eftersom de inte släpper ut någon koldioxid över huvud taget under körning.

Därför blir det mycket tal om EQ framöver. 

Det är nämligen de två första bokstäverna i namngivningen av samtliga elbilar som lanseras. Den tredje bokstaven visar vilken storleksklass i Mercedes-Benz-familjen det handlar om.

Så här långt har suven EQC och den 8-sitsiga familjebussen EQV lanserats på marknaden. 

Dessa motsvarar i tur och ordning Mercedes-Benz GLC SUV och Mercedes-Benz V-Klass.

EQC finns redan på marknaden i dag.
EQC finns redan på marknaden i dag.

Flaggskeppsmodellen blir eldriven

Det är nu också bekräftat att den kompakta suven EQA (GLA) kommer att få produktionsstart redan 2020, och EQB (B-Klass) kort därefter. 

Nytt är också att Mercedes-Benz EQS kommer ut på marknaden under nästa år som både sedan och suv. EQS är alltså den eldrivna versionen av flaggskeppsmodellen S-Klass som precis lanserats med förbränningsmotorer i sin sjunde generation. 

EQS får en el-räckvidd på cirka 70 mil och en teknik som gör att den går snabbladda upp till 80 procent på bara 20 minuter.

Bilen har redan genomgått rigorösa tester och körts mer än 200 000 mil i allt från öknar till svenska vintervägar.

EQS blir också den första modellen som byggs på Mercedes-Benz nya elbilsplattform för bilar i de större klasserna. Den nya plattformen är helt moduluppbyggd och skalbar. Det går att ändra spårvidd, hjulbas, batterier, markfrigång med mera. Detta gör också att det går att bygga olika bilmodeller på samma fabriker och produktionslinjer.

Även E-Klass får eldrift

Strax under EQS i storlek och i samma segment som E-Klass kommer snart också EQE att presenteras, och även den som både sedan och suv.

E-Klass är Mercedes-Benz mest framgångsrika modell genom tiderna. Modellens anor sträcker sig tillbaka till 1947 och sedan dess har fler än 14 miljoner exemplar sålts.

Tidigare i år lanserades modellen i sju olika versioner av laddhybrider: Som sedan och kombi med en förbränningsmotor i både bensin och dieselutförande.

Att EQE snart släpps på marknaden är en positiv nyhet för alla som genom åren lärt sig älska den ikoniska modellen och som nu vill köra utsläppsfritt med ytterligare utvecklad körglädje. 

Sugen på att provköra en elbil? Boka här! 

Här är Mercedes-Benz befintliga elbilsmodeller

Namn – Motsvarande storleksklass

EQC – GLC SUV

EQV – V-Klass

Bekräftade elbilsmodeller som kommer att lanseras

Namn – Motsvarande storleksklass

EQA – GLA

EQB – GLB

EQE – E-Klass Sedan

EQE SUV – GLE SUV

EQS – S-Klass Sedan

EQS SUV – GLS SUV 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?