Annons

Så mycket ska Axis växa<br />

Nätverksvideoföretaget Axis ökade försäljningen med hela 27 procent i lokala valutor under tredje kvartalet, att jämföra med 14 procent under första halvåret.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från CroisetteAnnons

Croisette ser möjligheter på het marknad

David Almqvist, Co-head of Transactions och Peter Bergquist, Head of Leasing.
David Almqvist, Co-head of Transactions och Peter Bergquist, Head of Leasing.

Efterfrågan på lokaler i strategiskt placerade industri- och logistikfastigheter har ökat markant under senare år. De senaste tre åren har exempelvis 1,6 miljoner kvadratmeter logistikyta tillkommit i Sverige fördelat på 77 nya etableringar. En exponentiellt ökande e-handel samt att många bolag både växer och är i behov av mer ändamålsenliga lokaler är viktiga faktorer bakom denna ökning.

– Vi märker av ett enormt underskott av ändamålsenliga ytor i bra lägen i större delen av Sverige. Utbudet utgörs till stor del av äldre byggnader vars utformning sällan är optimerad för hyresgästernas verksamheter. Trots det är det generellt få vakanta lokaler på marknaden vilket eldar på hyresnivåerna runt om i landet. Utöver det har detaljplanearbetet hamnat på efterkälken då flertalet av de planer som tas fram nu inte möter de krav som dagens verksamheter kräver, säger Peter Bergquist, Head of Leasing

Men det är inte bara logistikmarknaden som är het, även mer traditionella lager och lättindustrifastigheter frodas och har under senare år lockat till sig en mängd nya investerare. Drivna av låga vakansgrader och en tydlig hyrestillväxt ser allt fler möjligheterna bortom de moderna logistikfastigheterna. För att åskådliggöra detta har Croisette i år gjort en komplett kartläggning av industrimarknaden i Sveriges fyra storstadsregioner som kommer att redovisas i en kommande rapport.

– Croisette har följt utvecklingen av industrimarknaden på nära håll i flera år och i vår kommande rapport kommer fastighetsägare och investerare att kunna skapa sig en bra överblick för respektive marknad man är aktiv inom och därigenom fatta välavvägda beslut. En intressant notering ur ett riskperspektiv är att vakansgraden för hela industrimarknaden är lägre än för kontor i centrala Stockholm, säger David Almqvist, Co-head of Transactions.

Med en stark vilja att förändra har Croisette på fem år gått från start-up i Malmö till att bli branschens mest expansiva fastighetsrådgivare med fem kontor runt om i Sverige samt ett helt nyöppnat kontor på Island. 

– Vi har hela tiden lockats av att hitta nya sätt att göra affärer på, att utmana och att driva utvecklingen framåt i en konservativ bransch. Vi upplevde att många konkurrenter gjorde samma sak som de alltid gjort, även om det fanns alternativ som skulle gynna deras kunder bättre, säger Peter Bergquist. 

Nyckeln till framgång har varit att alla affärsben inom Croisette är proaktiva och lyhörda för vad marknaden vill ha.

– Vi drivs av att tillsammans med våra kunder skapa nya tjänster för att förenkla och effektivisera beslutsprocesser. Vi har infört allt från digitala 3D-visningar av lokaler och försäljningsobjekt till att nyttja sociala medier på ett mer tidsenligt sätt, eller att implementera helt nya digitala verktyg som vi gör med vårt nya affärsområde förvaltning som både kan innebära digitala intäkter och kostnadsbesparingar för våra kunder, berättar David Almqvist.

Om Croisette

Croisette Real Estate Partner är fastighetsbranschen mest expansiva och nytänkande rådgivare och företräder fastighetsbranschens mest progressiva kunder. Bolagets hängivna och engagerade medarbetare erbjuder kvalificerad och långsiktigt hållbar rådgivning inom transaktion, värdering & analys, lokalförmedling, kompetensförsörjning samt förvaltning. Croisette är rikstäckande i Sverige och på Island med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad, Uppsala och Reykjavik.

www.croisette.se

Mer från Croisette

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Croisette och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?