Annons

Räntor och valutor: <br />Dollarns uppgång mattas<br />

Europaräntorna sjunker överlag i den inledande handeln på torsdagen, och följer därmed USA-räntorna ned i spåren av budgetuppgörelsen i kongressen.

Tyska räntor är 2-5 punkter ned medan medan den tioåriga amerikanska statsobligationen har sjunkit 11 punkter från svensk stängning på onsdagen. Räntorna i amerikanska statsskuldsväxlar har också kommit ned efter tids volatilitet.

Den amerikanska kongressen agerade på onsdagskvällen lokal tid i sista sekunden för att undvika en "default".

Ett förslag om budgetförlängning, som gör att den statliga verksamheten åter kan öppna på torsdagen och fungera fram till den 15 januari, samt att skuldtaket höjs till och med den 7 februari, röstades igenom i såväl senaten som representanthuset.

Strax före midnatt lokal tid undertecknade så president Barack Obama uppgörelsen. Därmed lyckades USA, efter många om och men, i sista stund komma fram till en lösning före deadline, som av finansminister Jack Lew satts till den 17 oktober. Då skulle skuldtaket slås i och statens likvida medel i stort vara slut.

Uppgörelsen, som arbetades fram av senatens majoritetsledare Harry Reid (demokrat) och minoritetsledare Mitch McConnell (republikan) innebär ett nederlag för de republikaner som velat villkora ett godkännande med olika former av skadeskjutning på Barack Obamas sjukvårdsreform, Affordable Care Act.

Uppgörelsen är i stort sett "ren" från förebehåll. Den innehåller heller inga förändringar i administrationens möjligheter till tillfälliga budgetåtgärder, vilket innebär att den 7 februari inte blir någon absolut deadline utan att skulttaket kan undvikas kanske en eller två månader bortom det.

Nu vidtar förhandlingar om budgeten, såväl innevarande års som en mer långsiktig lösning, och de automatiska besparingar som enligt tidigare plan ska starta under 2014. En gemensam kommitté mellan senaten och representanthuset ska diskutera budgetfrågor med en rapport senast den 13 december.

Analytiker noterar överlag att även om politikerna som väntat kom fram till en uppgörelse i tid, så skjuts problemen bara på framtiden med potential till nytt käbbel inom kort.

Fokus återvänder nu till data och fundamenta. En rad statistikrapporter har skjutits upp och respektive ansvariga myndigheter antas offentliggöra publiceringsplaner inom kort.

Fokus ligger i första hand på jobbrapporten för september, som till stor del var färdig innan staten stängde 1 oktober och därmed borde kunna publiceras inom kort, kanske redan på fredagen eller måndagen. Annan data kan dröja längre då den inte "processats klart".

En annan fråga är hur nedstängningen och bråket om skuldtaket påverkat den reala ekonomin. Danske Bank konstaterar att skattningar pekar mot att effekten på fjärde kvartalets BNP blir mellan 0,3-0,6 procentenheter (uppräknat till årstakt), vilket får anses som relativt modest.

Men viktigare är sannolikt hur de indirekta effekterna blivit av en nedgång i hushållens och företagens sentiment.

"Hur länge som denna negativa inverkan kommer att bestå är osäkert, men givet att uppgörelsen till största delen bara sparkar burken ytterligare längs vägen och inte inkluderar förändringar i de kommande automatiska nedskärningarna i statliga utgifter nästa år, så tror vi att det kan bestå åtminstone några månader", skriver Danske Bank.

Federal Reserves regionala konjunkturrapport, Beige Book, visade på en fortsatt "blygsam till måttlig" tillväxt i ekonomin, och osäkerheten runt budget och skuldtak uppgavs av flera ha påverkat anställningsplanerna och framtidsutsikterna mer generellt.

SEB noterar att uppgörelsen även får betydelse för Fed.

"Med en ny tidsfrist som löper ut efter årsskiftet är sannolikheten låg att Fed skulle påbörja en nedtrappning av obligationsköpen redan i december i avsaknad av en uppgörelse", skriver SEB i bankens morgonbrev.

I september gjorde man rätt som avvaktade den politiska utvecklingen och samma sak måste rimligen ske nu. Nås en politisk lösning före årsskiftet utan ytterligare besparingar på kort sikt är det troligt att Fed annonserar en nedtrappning av obligationsköpen på något av mötena under första kvartalet, men det ska inte uteslutas att det kan dröja längre än så om vi får ett nytt debacle i Washington, skriver SEB.

Dollarn stärktes under onsdagen men har tappat något under torsdagen, till 98,40 mot yenen och 1,356 mot euron.

"Folk var inställda på en åtgärd från kongresen att lyfta skuldtaket. Framåtblickande så ger det oss kort tid innan ett nytt möjligt debacle. 99-nivån för dollar/yen är svår att komma över, det har varit en motståndsnivå sedan slutet av september", sade Desmond Chua på CMC Markets till Bloomberg News.

På torsdagen kommer från USA nyanmälda arbetslösa (klockan 14.30) och Philadelphia Fed Index (klockan 16.00). Antalet nyanmälda arbetslösa antas ha sjunkit med 39.000 till 335.000 efter en kraftig uppgång veckan dessförinnan, medan Philadelphia Fed Index väntas ha sjunkit till 15,0 i oktober från 22,3 i september.

Publiceringen av KPI och bostadsbyggandet i september stod ursprungligen på agendan, men kommer inte att publiceras redan på torsdagen även om staten nu åter kan öppna.

Svenska räntor sjunker 2-4 punkter i inledningen, medan kronan har stärkts 3 öre till 6,47 mot dollarn och 1 öre till 8,78 mot euron.

Närmast inväntas SCB-statistik över svensk arbetslöshet i september. Enligt SME Direkts enkät väntas arbetslösheten ha stigit till 7,5 procent från 7,3 procent i augusti. I säsongsrensade termer väntas arbetslösheten ha legat stilla på 8,0 procent.

Torsdag kl 9.00 (onsdag kl 16.15):
USD/SEK 6:4726 (6:5022) Statsobl 2y 1,07 (1,09)
EUR/SEK 8:7769 (8:7897) Statsobl 10y 2,52 (2,55)
EUR/USD 1:3560 (1:3519) Räntegap/ty 64 (61)
US obl 10y 2,64 (2,75) Tysk obl 10y 1,88 (1,94)


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Volkswagen TransportbilarAnnons

Volkswagen Transportbilar lanserar ett ännu smartare fleet management-system

För varje sekund som en yrkesbil står still förlorar företaget pengar. Med hjälp av Volkswagens nya fleet management-system kan onödiga stopp elimineras samtidigt som verkstadsbesöken förenklas och går ännu snabbare. Systemet är designat för att ge Volkswagen Transportbilars kunder alla viktiga biladministrationsapplikationer samlade på ett ställe och därigenom öka kundernas effektivitet.

– Med Fleet Connect får ni full översikt på era bilars välmående, möjligheten att automatiskt skicka data till utvald verkstad för minskat stillestånd och väldigt mycket mer, säger Johan Harvey, Business Development Manager på Volkswagen.

Volkswagen är marknadsledare på transportbilar i Sverige och märket har insett att för att fortsätta behålla denna position behöver man inte länge bara erbjuda de bästa bilarna. Enligt Johan Harvey, Business Development Manager på Volkswagen, är det i dag minst lika viktigt att kunna erbjuda digitala tjänster som underlättar kundernas vardag och ger dem både ekonomiska och konkurrensmässiga fördelar i ett bredare perspektiv.

– Med Fleet Connect tar vi nästa steg med ett fullt digitalt och uppkopplat interface, där en av de största fördelarna är bilens möjlighet att kommunicera fördjupad felkodsdata från bilen till både förare, biladministratör och verkstad, menar Johan Harvey.

– Historiskt sett är det först när en bil tvingas in på service som eventuella felkoder kan undersökas. Genom vår hårdvara kan verkstaden istället rådgöra med kunden så att de slipper åka in till verkstaden för att kolla på ett eventuellt ickeproblem. Samtidigt kan de även i förebyggande syfte kontakta föraren när de får indikationer på att ett problem börjar uppstå. Genom att lösa problemet i god tid sparar föraren både tid och dyra kostnader, förklarar han.

Minskar onödigt arbete

Det är ofta svårt att beskriva problem över telefon och det går åt mycket onödig tid om bilen måste tas in på verkstad för att undersökas.

– Genom Fleet Connect slipper man onödiga kostnader och tid som går till spillo för båda parter. Verkstäderna tar med det sagt inte in alla bilar, utan bara rätt bilar när de faktiskt måste in. I Danmark har man jobbat med liknande system i flera år, och har lyckats reducera antalet onödiga uppgifter med hela 50 procent. Nu tar Volkswagen taktpinnen på svensk mark.

– Nu kan kunden fokusera på annat än bilens driftsäkerhet. Det är en självklar uppsida, fortsätter Johan Harvey.

Många funktioner – liten kostnad

Verktygets användningsområde sträcker sig dock långt bortom enbart minskade verkstadsbesök. Genom Fleet Connect kan företagets fordonsansvarige se samtliga fordons felkoder, prata direkt med verkstäder och ställa frågor. Dessutom finns möjligheten att se olika körmönster och körbeteenden, samtidigt som man alltid vet var bilen befinner sig just nu.

– Det är väldigt enkelt att se och jämföra till exempel bensinförbrukning och tomgångskörning olika förare emellan, och vidta åtgärder därefter. Det är en direkt vinst ur ett hållbarhetsperspektiv, och hållbara vinster finns det ju många av i verktyget: minskad mängd onödiga arbeten, inga onödiga körningar, förbättrat körmönster och full koll på förbrukningen.

Självklart erbjuder Fleet Connect också ett fullgott körjournalsystem. Men enligt Johan Harvey är det verkstadskopplingen som gör att Volkswagen Transportbilars system skiljer sig mot alla andra fleet management-system på marknaden. Körjournalen, fleet managementsystemet och verkstadskopplingen sker i ett.

– I alla nya Volkswagen Transportbilar får man kostnadsfritt verkstadskopplingen och körjournalen via en app på sin smartphone. Man kan även integrera andra bilmärken i systemet genom att installera en hårdvara i dessa bilar. Man kan också köpa till ett system som kan hantera en fordonsflotta med fler bilar. För bara 79 kronor per bil och månad har då den bilansvarige på företaget en överskådlig bild över hela företagets bilpark.

– Det är en kostnad som snabbt betalar sig själv när rutter optimeras, ökad ”uptime” av fordonsflottan och mindre drivmedel används. I slutändan vinner alla på det, avslutar Johan Harvey.

Läs mer om Volkswagen och Fleet Connect här 

Mer från Volkswagen Transportbilar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volkswagen Transportbilar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?