Annons

Räntor och valutor: Dollarn stärks<br />

Europeiska statspappersräntor stabiliseras på högre nivåer i förmiddagens handel på tisdagen medan dollarn stärks ytterligare något mot euron och japanska yen i ett fortsatt positivt riskklimat.

Signalerna om att amerikanska kongressledare kan vara nära en överenskommelse om att kicka budget- och skuldtaksburken vidare en bit längs vägen höjer humöret bland europeiska investerare, med ytterligare visst stöd ifrån det tyska ZEW-indexet för oktober.

Drygt två dagar innan USA slår i skuldtaket meddelade ledare för republikanerna och demokraterna i den amerikanska senaten sent på måndagen att de var nära en överenskommelse som skulle höja skuldtaket och få slut på de statliga nedstängningarna, åtminstone temporärt.

Överenskommelsen skulle förlänga finansdepartementets mandat att låna till 7 februari och öppna den nu stängda statliga verksamheten fram till mitten av januari, enligt källor inom de respektive partierna.

Samtidigt kommer beslutsfattarna att inleda nya förhandlingar om bredare budgetfrågor i syfte att utveckla en plan för att ersätta de kraftiga automatiska budgetnedskärningarna, "sequester", innan den 15 januari.

Ramverket som övervägs inkluderar endast mindre förändringar av president Barack Obamas hälsovårdslag, Obamacare, och berör inte överhuvudtaget de tidigare kraven om att minska finansieringen eller skjuta upp införandet av lagen, vilket konservativa republikaner initialt hade hoppats på.

Dock måste det eventuella förslaget också godkännas av representanthuset, som varit den drivande kraften bakom att försöka göra ändringar i Obamacare. Det är mellan representanthuset och och Vita huset som förhållandet mellan partierna är som mest infekterat.

I Tyskland steg ZEW-index, förtroendeindikator för finansmarknadsaktörer, till 52,8 i oktober, från 49,6 i september. Det var den högsta noteringen sedan april 2010 och högre än de 49,6 som väntades enligt Bloomberg News enkät.

Investerarnas optimism om utsikterna tycks därmed inte ha skadats av budget- och skuldtaktsbråket i USA. Däremot har investerarnas omdöme om nuläget försämrats något i oktober jämfört med september, från 31,3 till 29,7, och när det gäller USA har såväl utsikter som nulägesomdömena försvagats påtagligt jämfört med föregående månad.

I Storbritannien steg KPI något mer än väntat i september, inflationstakten förblev oförändrad på 2,7 procent jämfört med i augusti (väntat 2,6 procent). PPI-inflatio9nstakten sjönk dock samtidigt till 1,2 procent, från 1,7 procent i augusti (väntat 1,3 procent).

Pundet tog dock fasta på att KPI-inflationen blev högre än väntat och stärktes något mot euron och dollarn. Brittiska statspappersräntor stärktes också marginellt ytterligare efter statistikken, efter att ha stigit i linje med omvärlden tidigare på tisdagen.

Spanien fick se god efterfrågan i tisdagens emission av sex- och tolvmånadersväxlar efter måndagskvällens positiva kommentarer från eurogruppen. Under eurogruppsmötet på måndagskvällen sade ordförande Jeroen Dijsselbloem vid en presskonferens att Irland och Spanien är på rätt väg för att kunna lämna sina nödlåneprogram i december. Efterfrågan stöddes också av det allmänt bättre riskklimatet.

Växlarna såldes till väsentligt lägre räntor än vid motsvarande auktioner i september, ettårsräntan (0,961 procent) var den lägsta sedan i april 2010, och buden översteg den erbjudna volymen i betydligt högre grad än föregående månad.

Svenska statsobligationsräntor något ytterligare i förmiddagens handel på tisdagen, efter ett uppställ i öppningshandeln. Kronan handlas samtidigt stabilt mot euron, och därmed något svagare mot dollarn, jämfört med morgonens noteringar.

Statistik från SCB på morgonen visade att produktionen i det svenska näringslivet steg 1,0 procent mellan juli och augusti, och sjönk 0,8 procent jämfört med augusti 2012. Tjänste- och byggproduktion kompenserade för den oväntat svaga industriproduktionen under månaden.

Enligt denna rapport sjönk industriproduktionen 2,8 procent i augusti jämfört med i juli, och föll 7,8 procent jämfört med i augusti 2012. Enligt den ordinarie industriproduktionsstatistiken sjönk produktionen 2,3 respektive 6,9 procent. Skillnaden kan bero på att i tisdagens data inkluderas även elproduktion, vilket inte inkluderas i ordinarie industriproduktionsindex.

Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, skriver i ett kundbrev att produktionsstatistiken trots allt var starkare än väntat, vilket beror på att den enda egentliga nyheten i tisdagens data, byggproduktionen, utvecklades betydligt starkare än beräknat. Byggproduktionen steg 4,8 procent jämfört med i juli, och med 4,9 procent jämfört med augusti 2012.

Han noterar att produktionen i näringslivet nu har sjunkit med i genomsnitt 1,0 procent på årsbasis i juli och i augusti, men "det finns gynnsamma baseffekter i september, och den genomsnittliga tillväxttakten på årsbasis kommer troligen ha varit positiv under tredje kvartalet".

Torbjörn Isaksson tillägger att näringslivets produktion har varit starkare i nationalräkenskaperna än i de månatliga produktionsutfallen, och Nordeas prognos om att BNP ska ha stigit 0,4 procent under tredje kvartalet ligger nu inom räckhåll, möjligen med viss uppåtrisk.

I avsaknad av något slutlig uppgörelse i kongressen uteblir ännu lejonparten av makrostatistiken i USA. I eftermiddag kommer i alla fall Empire Manufacturing Index för oktober, klockan 14.30. Här räknar analytiker med att index ska ha stigit till 7,00 från 6,29 i september.

Vidare ska Fedchefen i New York, William Dudley, tala om penningpolitik i Mexiko, klockan 16.00, och kollegan i San Francisco, John Williams, talar om ekonomi klockan 17.10.

Noteringar 11.30
USD/SEK 3,618056 (6:4796) Statsobl 2y 1,09 -1,07
EUR/SEK 5,591667 (8:8018) Statsobl 10y 2,53 -2,48
EUR/USD 2,476389 (1:3583) Räntegap/ty 63 -62
US obl 10y 2,73 -2,69 Tysk obl 10y 1,9 -1,86


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?