1515
Annons

Stockholmsbörsen: Jubel på börsen<br />

Stockholmsbörsen rusade på torsdagen med 1,8 procent. Det är den största dagsuppgången på nära sex månader.
Foto:TT

Ingen av de 30 aktierna i storbolagsindexet stängde på rött. I topp huserade Nokia och Boliden. Även verkstad och bank bidrog till indexlyftet. Swedish Match och MTG var oförändrade

OMXS30 stängde 2,0 procent högre till 1.260,5. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 11,4 miljarder kronor.

"Det är budgetsamtalen och möjligheterna för en lösning som driver börsen just nu och lär så göra till dess man får någon typ av lösning. Det är risk på i dag, men vi får leva med den här osäkerheten ännu en tid", säger Henrik Moberg, aktiestrateg på Danske Bank, till Nyhetsbyrån Direkt.

Representanthusets republikanske talman John Boehner sade till journalister på torsdagen att republikanerna är beredda att gå med på en kortare höjning av skuldtaket i utbyte mot att president Barack Obama är villig att påbörja förhandlingar om budgeten. Under torsdagen hade uppgifter sipprat ut i media om en sex veckors höjning av skuldtaket.

"Då sparkar man ju egentligen burken ned för gatan ytterligare en tid, men det gäller å andra sidan för republikanerna att hitta en lösning att rädda ansiktet och komma ur den här återvändsgränden. Det kanske är viktigare i det här läget än just de sex veckorna", säger Henrik Moberg.

Nokia steg 4,4 procent. Enligt Bloomberg News bidrar bolagets snart välfyllda kassa till att obligationsmarknaden spekulerar i en affär där Nokia köper Alcatel-Lucents mobilnätsverksamhet. Därtill väntas en ny smartphone, surfplatta och bärbar dator visas upp vid eventet Nokia World.

Boliden ökade 3,7 procent till 90:90 kronor. Gruvbolaget har fått riktkursen höjd till 115 kronor av Goldman Sachs.

I råvarusektorn steg även Lundin Mining, med 3,1 procent till 27:90 kronor. Goldman Sachs har lagt aktien till sin så kallade conviction buy-lista och höjt riktkursen till 37 kronor. Ståltillverkaren SSAB:s A-aktie steg 2,7 procent.

Massa- och pappersjätten Stor Enso adderade drygt 5 procent till sin uppgång efter onsdagens omvända vinstvarning.

Oljeprospekteringsbolaget Shamaran fortsatte också upp, för dagen med nästan 5 procent, efter obekräftade rykten om att bolaget ställt in en planerad, dyr, obligationsemission.

Uppåt var det också för oljebolaget Enquest, som ökade 6,4 procent sedan HSBC höjt rekommendationen för oljebolaget.

Alliance Oil, som redovisade produktionssiffror, gick åt andra hållet, ned 1,6 procent till 53:15 kronor. JP Morgan sänkt sin riktkurs för med nästan 30 procent till 43 kronor med ett upprepat råd till investerare att undervikta aktien.

Fingerprint Cards och Precise Biometrics backade båda kring 13 procent. Amerikanska Synaptics köper onoterade Validity Sensors, som beskrivs som världsledande på området fingertrycksbaserade verifieringslösningar, för maximalt 255 miljoner dollar. Prislappen sätter värderingen av de svenska biometribolagen i ett nytt ljus.

Mode- och skoföretaget Venue Retail Groups försäljning i jämförbara butiker minskade 9 procent i september. Bolaget presenterades också nya mål. Aktien backade drygt 11 procent.


Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Datadrivna insikter optimerar försäkringsbranschen

Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.
Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif är världsledande på låneskyddsförsäkringar. Genom att arbeta datadrivet och satsa på digitala lösningar förstärker de sin position på marknaden.

– Genom dataanalys kan vi identifiera vilka kunder som har störst behov av en försäkring så att våra partners kan sälja till rätt kunder, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, BNP Paribas Cardif Nordics.

BNP Paribas Cardif är ett globalt bolag som har drygt 40 års erfarenhet av bancassurance. Affärsmodellen innebär att BNP Paribas Cardif bildar partnerskap med banker och kreditinstitut som i sin tur erbjuder deras låneskyddsförsäkringar till sina kunder. 

– I Norden tenderar vi att tro att vi har skydd för de flesta oförutsedda händelser, vilket vi i många fall har. Dock vet vi att detta skydd ofta behöver förstärkas eftersom det finns ersättningstak i det allmänna systemet, säger Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics. 

Skräddarsydd digital kundresa

Under de senaste åren har BNP Paribas Cardif investerat i att ta fram en helt digital kundresa som skräddarsys utifrån deras partners olika behov. Tillsammans med sina partners erbjuder de kunderna digitala lösningar för allt från ansökan till medicinsk riskbedömning och skadeanmälan.

– Med våra försäkringslösningar stärker vi våra partners helhetserbjudande och möjliggör ekonomiskt trygghet för fler människor, även i osäkra tider. Att våra partners kan erbjuda låneskyddförsäkringar vet vi resulterar i nöjdare och mer lojala kunder, säger Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Digital transformation stärker affärserbjudandet

BNP Paribas Cardif har en stor kunddatabas, som ger viktiga insikter och möjlighet att förutspå vissa trender och tendenser.

– Tack vare datadrivna insikter kan vi anpassa och optimera både produkter och kundresor så att de uppfyller förväntningarna på marknaden, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics.

Plan för att accelerera tillväxten

Bolaget har levererat låneskydd på den nordiska marknaden i 20 år och intensifierar nu digitaliseringen för att ytterligare stärka sin position. 

– Vi levererar redan idag ett konkurrenskraftigt och attraktivt affärserbjudande men det betyder inte att vi står stilla och nöjer oss. Vi har en väldigt ambitiös plan framåt, där vi kommer investera ännu mer i digitala lösningar och datadriven utveckling, för att accelerera tillväxten. Vi är trots allt ”the insurer for a changing world”, avslutar Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics.

Om BNP Paribas Cardif:

BNP Paribas Cardif utgör försäkringsgrenen av bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finans.

BNP Paribas Cardif erbjuder låneskydd genom olika samarbetspartners och försäkrar 100 miljoner kunder globalt.

Läs mer om BNP Paribas Cardif: Försäkringsbolaget i en föränderlig värld.  

Intresserad av att bli vår partner? Läs mer på: BNP Paribas Cardif - Partnersamarbete  

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?