Annons

Omvärlden chockerad <br />av Algeriets agerande

Irritationen över Algeriets våldsamma anfall är stor i de länder som har medborgare bland gisslan.
Japans premiärminister Shinzo Abe uppmanade i dag Algeriet att "omedelbart" stoppa den militära operationen vid gasanläggningen, enligt AFP.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från FANUC NordicAnnons

Därför väljer fler företag att flytta hem produktionen från låglöneländer

Per Hilletofth är professor i industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle.
Per Hilletofth är professor i industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle.

Från ut till in. Nu ser allt fler svenska företag en uppsida i att flytta hem produktionen närmare sina kunder och smart automation är en viktig möjliggörare.

– En förändring har skett de senaste åren. Det kan vi se i ett ökat antal fall av hemflyttning, säger professorn Per Hilletofth.

På andra sidan millennieskiftet valde många svenska industriföretag att flytta sin produktion utomlands i hopp om att dra ner på tillverkningskostnaderna.

Men två decennier senare är ett motsatt trendbrott tydligt. Mycket tyder nu på att gapet mellan in- och utflyttning minskar, men framför allt att opinionens allmänna syn har förändrats.

– Konkurrenskraft som primärt bygger på långväga lågkostnadsproduktion börjar bli mer ifrågasatt. Fler och fler företag som haft tillverkning i länder långt bort från sin huvudmarknad tar nu hem produktion för att kunna serva sin lokala marknad på ett bättre sätt. Vi började se en förändring runt 2015, säger Per Hilletofth, professor i industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle.

De senaste fem åren har han forskat kring hemtagning av produktion till Sverige. I studier har han tillsammans med kollegor tittat närmare på drivkrafterna om varför man väljer att flytta tillbaka produktionen, beslutsfaktorerna och vad som kan möjliggöra och stoppa hemflyttar.

– Vi ser att företagen ofta haft en övertro på hur mycket man kan spara på att lägga tillverkning i låglöneländer långt bort. Det blir inte alltid så bra som man hade tänkt sig, mycket på grund av att man haft en för snäv bild på beslutsfaktorerna och totalkostnaden. Exempelvis kan kvalitetsbrist, transport- och logistikkostnader äta upp den tänkta besparingen i produktionen, säger Per Hilletofth.

Han betonar även att marknaden har förändrats i grunden och inte ser ut på samma sätt idag som för 20 år sedan när företagen flyttade ut i större utsträckning. 

– Idag handlar det mer om anpassning utifrån kundens önskemål. Det krävs större och fler variationer på samma produkt. Den typen av kundanpassning blir svår med långväga produktion och leder antingen till längre ledtider eller ökade logistikkostnader. 

Kostnadseffektiv kundanpassning är lättare när produktion ligger närmare marknad, poängterar Per Hilletofth:

– Företagen eller snarare produktionen behöver på så sätt komma närmare sin marknad och eventuella nackdelar kopplat till högre lönekostnader kan hanteras med smart automation.

En av många förklaringar till bristande utflyttningskalkyler går att finna i viljan att följa andra aktörer i branschen.

– Det uppstod en följa John-effekt; gör konkurrenterna detta måste det också vara bra för oss, och bidrog till att utflyttningen kanske inte analyseras i detalj utifrån den egna verksamheten. 

Ett skäl till att företagen ser en vinning i att flytta hem produktionsdelen till Sverige har även med de hållbarhetsutmaningar vi står inför, påpekar Per Hilletofth.

– Hållbar produktion blir allt viktigare för att vi ska kunna skapa framtidens hållbara samhällen. Frågan är om det är hållbart att transportera som vi gör, eller om produktion och marknad måste komma närmare varandra? 

Det påverkar företagets varumärke, helt enkelt?

– Så är det. Fler och fler bolag vill förknippas med tillverkning i länder där man har höga miljökrav och inte motsatsen. Att flytta hem produktionen i hopp om att stärka sin hållbarhetprofil är definitivt en drivkraft för företagen. Det kan vi se i våra studier.

Läs mer om FANUC Nordic här. 

Fakta: FANUC Nordic  

FANUC är en världsledande tillverkare av produkter och robotar för fabriksautomatisering.  De tillverkar allt från CNC-styrsystem till formsprutor, trådgnistar, fräsar och industrirobotar. Det unika med FANUC är att de tillverkar hela bredden – inte bara den individuella roboten. På så sätt säkerställs smidig produktion.

FANUC Nordic bidrar till att effektivisera den tillverkande industrin och göra det möjligt för företag att investera i utökad produktion i exempelvis Sverige och övriga Europa.

FANUC arbetar för att den Svenska industrin ska minska sin miljöpåverkan genom att flytta hem produktionen närmare konsumenterna. Lösningen för att göra detta kostnadseffektivt är fabriksautomation. En framtida svensk industri med en hög grad av automation skapar fler jobb, höjer säkerheten i hela produktionskedjan och skapar en större flexibilitet för både kunder och återförsäljare.

Mer från FANUC Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FANUC Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?