Annons

Stockholmsbörsen: <br />H&amp;M vinnare på svag börs<br />

Stockholmsbörsen backade på tisdagen under en svag dag för framför allt Europas motor Tyskland, där regeringen har reviderat ned sina tillväxtprognoser. Indextunga H&M steg efter oväntat starka decembersiffror.

Storbolagsindexet OMXS30 stängde 0,5 procent ned på indexnivån 1.127,5. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 13,6 miljarder kronor.

På makrofronten steg USA:s detaljhandel med 0,5 procent i december, vilket var något mer än väntat. Affärsförhållandena för industrin i delstaten New York försvagades däremot oväntat.

På bolagsnivå sjönk Hennes & Mauritz försäljning i jämförbara butiker med 2 procent i december, bara hälften av vad analytikerkollektivet hade befarat enligt SME Direkt och ett styrkebesked efter den negativa utveckling i tysk klädhandel som tyska Textilwirtschaft har rapporterat om under hösten.

Klädbolagets aktie steg 3,6 procent och höll emot index, som annars hade varit mer i nivå med tyska DAX nedgång på 0,7 procent. Här tyngde en nedrevidering från den tyska regeringen, som räknar med att Tysklands BNP kommer att växa med bara 0,5 procent under 2013, vilket är hälften av tidigare prognoser. Nedrevideringen har dock ännu inte kommunicerats officiellt, men rapporterades av tyska Handelsblatt.

Landets BNP ökade enbart med 0,7 procent under helåret 2012, jämfört med 2011 då BNP-tillväxten uppgick till 3,0 procent. Väntat var +0,8 procent, enligt Bloomberg News.

Lars Söderfjell, aktiestrateg på Ålandsbanken, tillskrev dock den svenska utvecklingen en allmän osäkerhet inför stundande rapportsäsong.

"Det råder viss nervositet inför rapporterna, och det ska bli skönt när rapportsäsongen väl drar igång och det kommer påtagliga nyheter", sade han till Nyhetsbyrån Direkt.

Från dagens nyhetsflöde lyfte han, förutom H&M:s försäljningssiffror, fram att Deutsche Bank publicerade en sektorrapport om nordiska banker, där säljrekommendationer för Nordea och Handelsbanken fick relativt stort genomslag. Nordea, där Deutsche Bank befarar resultatpress från högre kreditförluster, blev sämst på OMXS30 med en nedgång på 2,0 procent, och Handelsbanken backade 1,8 procent.

Som en jämförelse gick Swedbank bättre än index med minus 0,3 procent och SEB steg 0,2 procent. Deutsche Bank rekommenderar "behåll" för båda.

Försäljningssiffror kom även från Clas Ohlson. Bolagets julhandel började bra enligt vad dess vd sade i december, och försäljningsökningen under månaden nådde med 7 procent nästan förväntningarna. Aktien steg 2,3 procent.

Det tredje bolaget att rapportera decembersiffror var proffsverktygshandelsbolaget Swedol, som backade 2,6 procent sedan det redovisat en omsättning på 111 miljoner kronor under december, mot 123 miljoner under december 2011.

Oasmia klättrade 26 procent sedan det framkommit att bioteknikmiljardären Bengt Ågerups investmentbolag Nexttobe har ökat sitt aktieinnehav i bolaget. Nexttobe innehar nu 21,6 procent av aktier och röster, och är därmed bolagets näst största ägare.

Fingerprint steg 4,3 procent efter en kinesisk så kallad design win på fingeravtryckssensorer för surfplattor.

Axis backade 3,6 procent efter rekommendationssänkningar från både SEB Enskilda och Pareto Öhman.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RationalAnnons

De värnar om restaurangbranschen och människorna i köken

Ända sedan Rational grundades har de haft en nära dialog med kockar över hela världen. Tack vara det nära samarbetet och intelligent ingenjörskonst är de i dag världsledande med sina matlagningssystem. 

– Vi garanterar perfekt tillagning med våra maskiner, det i sin tur leder till ökad lönsamhet och mindre matsvinn, säger Ulf Eklund, vd Rational. 

1973 grundades Rational, företaget kom då på hur man enklare kunde uppnå ett krispigare, saftigare och snabbare tillagningsresultat i professionella kök. Svaret var en ugn som kombinerar ånga och varmluft. 

– Från den dagen har vi fortsatt att utveckla kombiugnen till ett intelligent och ergonomiskt matlagningssystem, iCombi Pro, som helt saknar motstycke, säger Ulf Eklund.  

Välj önskat resultat och låt ugnen göra resten

Genom en touchfunktion på ugnen kan du lätt välja vilket resultat du vill ha, allt från innertemperatur till önskad färg på ytan. 

– Det spelar ingen roll om det är en eller hundra kycklingfiléer, ugnen anpassar och justerar tillagningsparametrar under hela tillagningen, den känner bland annat av hur länge och vilken temperatur som behövs för att varje filé ska bli perfekt tillagad. 

Rational riktar sig till de professionella köken där de ligger i framkant med sin teknik. Deras matlagningssystem finns i restaurangkök, skolkök, på sjukhus och i livsmedelsbutiker bland andra. Förutom iCombi erbjuder de iVario, ett slags kombinationsbord som man både kan steka, fritera och koka i. 

– Många kök strävar efter flexibilitet med så lite utrustning som möjligt. Jag tror att vår framgångssaga beror på att vi verkligen tittar på kundernas behov.

Spara resurser och öka lönsamheten

Rational jobbar för att produkterna ska ha så lång hållbarhet som möjligt. Det finns kunder som haft samma ugn i över 35 år. Genom den intelligenta ugnen minskar dessutom matsvinnet, som ger ekonomisk vinst och hållbarhet ur ett globalt perspektiv.

– Vi tänker mycket på ergonomin för att underlätta för kockarna. Det är en bransch med påfrestande arbetsmiljö och vi erbjuder produkter som är hållbara i alla perspektiv, miljö, ekonomi och för människorna i köken.  

Ny produktlansering trots corona

Våren 2020 lanserade Rational iCombi Pro och iVario Pro, som är ännu mer effektiva än sina föregångare. De är snabbare och mer energisnåla, vilket deras kunder i längden sparar pengar på. 

– Visst är det vågat med en lansering under corona men det är också just nu som köken behöver maximal avkastning på deras investering. Det är viktigt för oss på Rational att produkten lönar sig snabbt. Vi är måna om branschen och vill vara ett stöd genom en tuff tid. 

Faktaruta

I mer än 46 år har RATIONAL haft som mål att erbjuda sina kunder de bästa verktygen för matlagning. Både genom sina produkter och sin service till sina kunder. RATIONAL är idag världsledande. De erbjuder full service 24/7 genom sin ChefLine® på telefonnummer 040 680 85 00

Läs mer på www.rational-online.com

Mer från Rational

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rational och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?