Annons

Råvaror: Kinasiffror tynger<br />

Stigande inflation i Kina, vilket minskar sannolikheten för policylättnader, har pressat råvarupriserna generellt på fredagen. Rörelserna är dock överlag små.

Inflationen i Kina steg till 2,5 procent i december från 2,0 procent i november, högre än väntade 2,3 procent i Bloomberg News prognosenkät. Att inflationen därmed steg till den högsta nivån på sju månader minskar sannolikheten för nya stimulanser från den kinesiska centralbanken PBOC.

"När tillväxtmomentum stärks och inflationen tar fart har sannolikheten för ytterligare lättnader försvunnit och nästa steg blir troligen en räntehöjning", sa Zhu Haubin, chefekonom för Kina vid JP Morgan i Hongkong, till Bloomberg News.

De kinesiska producentpriserna sjönk 1,9 procent i årstakt i december, upp från -2,2 procent i november och aningen högre än väntade -1,8 procent.

Oljan pressas av inflationssiffrorna och vid klockan 11.30 har priset på Brent-olja sjunkit 0,70 dollar till 111,19 dollar per fat samtidigt som WTI-oljan är ned 0,28 dollar till 93,54.

På valutamarknaden har dollarn stärkts, enligt dollarindex, som mäter utvecklingen mot sex andra större valutor. Detta har också bidragit till att pressa priserna på råvaror, som prissätts i dollar.

I nyhetsflödet kan nämnas att den japanska regeringen annonserat ett nytt stimulanspaket på 10.300 miljarder yen för att lyfta landet ur recessionen. Detta har fått yenen att försvagas och lyft den japanska börsen.

På basmetallmarknaden har tremånadersterminen för koppar sjunkit 28 dollar till 8.088 dollar per ton, medan zinkpriset är ned 4 dollar till 2.035 dollar per ton.

Även den lilla nedgången för kopparpriset hänfördes till den kinesiska KPI-statistiken och att detta kan få Kina att avstå från nya stimulanser.

"Regeringen kommer att vara mycket försiktig med varje policylättnad samtidigt som sjunkande producentpriser indikerar att industrins efterfrågan fortsatt är relativt svag", sa Peng Guoliang, analytiker vid Dadi Futures, till Bloomberg News.

Nordeas råvaruanalytiker Björnar Tonhaugen skriver i ett marknadsbrev att metallmarknaden fortsätter att fokusera på efterfrågan i Kina och om slutanvändare kommer att bygga upp lager inför det kinesiska nyåret.

"Anekdotiska belägg signalerar att kopparlagren bland producenter fortfarande är ganska låga även om oförtullade lager och lagren hos handelsplatser av den röda metallen sväller", skriver han.

Kopparlagren steg under veckan vid såväl London Metal Exchange som Shanghai Futures Exchange, där de ökade till den högsta nivån på mer än åtta månader.

Aluminium går mot strömmen bland basmetallerna och stiger 4 dollar till 2.118 dollar per ton.

SEB skriver i ett marknadsbrev att aluminium får stöd av allmänt positiva kommentarer efter aluminiumtillverkaren Alcoas kvartalsrapport i början av veckan, där marknaden framför allt fokuserade på Alcoas positiva utsikter för den globala efterfrågan på aluminium i år.

På ädelmetallmarknaden sjunker priserna likaså, drivet av den starkare dollarn. Spotpriset på guld är ned närmare 6 dollar, eller 0,3 procent, till 1.670 dollar per uns.

"Håll ett öga på dollarn för den kortsiktiga riktningen", tipsar David Givett, chef för ädelmetaller vid Marex Spectron Group, i ett marknadsbrev som citeras av Bloomberg News.

Commerzbank skriver i ett marknadsbrev att guldpriset har pressats de senaste veckorna på ökad ekonomisk optimism, lägre riskaversion, minskad inflationsoro och mindre intresse för spekulation. De tror att guldet kan fortsätta ned på kort sikt.

"På längre sikt ser vi fortsatt förhöjda inflationsrisker från i synnerhet höga statsskulder i industriländerna. Av denna anledning räknar vi med att guldpriset stiger igen under året", skriver Commerzbank.

Silverpriset sjunker 0,15 dollar till 30,71 dollar per uns.

Noteringar kl 11.30
Råolja (pris/fat):
WTI, första termin  -0,28 USD  93,54
Brent, första termin  -0,70 USD  111,19



Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar  -28 USD  8.088
Zink  -4 USD  2.035
Aluminium  4 USD  2.118
Nickel  45 USD  17.450
Bly  -6 USD  2.328
Tenn  oför USD  24.650



Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld  -5,64 USD  1.669,81
Silver  -0,15 USD  30,71



Jordbruksråvaror (pris/pund, majtermin)
Bomull  0,0030 USD  0,7523


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Volkswagen TransportbilarAnnons

Volkswagen Transportbilar lanserar ett ännu smartare fleet management-system

För varje sekund som en yrkesbil står still förlorar företaget pengar. Med hjälp av Volkswagens nya fleet management-system kan onödiga stopp elimineras samtidigt som verkstadsbesöken förenklas och går ännu snabbare. Systemet är designat för att ge Volkswagen Transportbilars kunder alla viktiga biladministrationsapplikationer samlade på ett ställe och därigenom öka kundernas effektivitet.

– Med Fleet Connect får ni full översikt på era bilars välmående, möjligheten att automatiskt skicka data till utvald verkstad för minskat stillestånd och väldigt mycket mer, säger Johan Harvey, Business Development Manager på Volkswagen.

Volkswagen är marknadsledare på transportbilar i Sverige och märket har insett att för att fortsätta behålla denna position behöver man inte länge bara erbjuda de bästa bilarna. Enligt Johan Harvey, Business Development Manager på Volkswagen, är det i dag minst lika viktigt att kunna erbjuda digitala tjänster som underlättar kundernas vardag och ger dem både ekonomiska och konkurrensmässiga fördelar i ett bredare perspektiv.

– Med Fleet Connect tar vi nästa steg med ett fullt digitalt och uppkopplat interface, där en av de största fördelarna är bilens möjlighet att kommunicera fördjupad felkodsdata från bilen till både förare, biladministratör och verkstad, menar Johan Harvey.

– Historiskt sett är det först när en bil tvingas in på service som eventuella felkoder kan undersökas. Genom vår hårdvara kan verkstaden istället rådgöra med kunden så att de slipper åka in till verkstaden för att kolla på ett eventuellt ickeproblem. Samtidigt kan de även i förebyggande syfte kontakta föraren när de får indikationer på att ett problem börjar uppstå. Genom att lösa problemet i god tid sparar föraren både tid och dyra kostnader, förklarar han.

Minskar onödigt arbete

Det är ofta svårt att beskriva problem över telefon och det går åt mycket onödig tid om bilen måste tas in på verkstad för att undersökas.

– Genom Fleet Connect slipper man onödiga kostnader och tid som går till spillo för båda parter. Verkstäderna tar med det sagt inte in alla bilar, utan bara rätt bilar när de faktiskt måste in. I Danmark har man jobbat med liknande system i flera år, och har lyckats reducera antalet onödiga uppgifter med hela 50 procent. Nu tar Volkswagen taktpinnen på svensk mark.

– Nu kan kunden fokusera på annat än bilens driftsäkerhet. Det är en självklar uppsida, fortsätter Johan Harvey.

Många funktioner – liten kostnad

Verktygets användningsområde sträcker sig dock långt bortom enbart minskade verkstadsbesök. Genom Fleet Connect kan företagets fordonsansvarige se samtliga fordons felkoder, prata direkt med verkstäder och ställa frågor. Dessutom finns möjligheten att se olika körmönster och körbeteenden, samtidigt som man alltid vet var bilen befinner sig just nu.

– Det är väldigt enkelt att se och jämföra till exempel bensinförbrukning och tomgångskörning olika förare emellan, och vidta åtgärder därefter. Det är en direkt vinst ur ett hållbarhetsperspektiv, och hållbara vinster finns det ju många av i verktyget: minskad mängd onödiga arbeten, inga onödiga körningar, förbättrat körmönster och full koll på förbrukningen.

Självklart erbjuder Fleet Connect också ett fullgott körjournalsystem. Men enligt Johan Harvey är det verkstadskopplingen som gör att Volkswagen Transportbilars system skiljer sig mot alla andra fleet management-system på marknaden. Körjournalen, fleet managementsystemet och verkstadskopplingen sker i ett.

– I alla nya Volkswagen Transportbilar får man kostnadsfritt verkstadskopplingen och körjournalen via en app på sin smartphone. Man kan även integrera andra bilmärken i systemet genom att installera en hårdvara i dessa bilar. Man kan också köpa till ett system som kan hantera en fordonsflotta med fler bilar. För bara 79 kronor per bil och månad har då den bilansvarige på företaget en överskådlig bild över hela företagets bilpark.

– Det är en kostnad som snabbt betalar sig själv när rutter optimeras, ökad ”uptime” av fordonsflottan och mindre drivmedel används. I slutändan vinner alla på det, avslutar Johan Harvey.

Läs mer om Volkswagen och Fleet Connect här 

Mer från Volkswagen Transportbilar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volkswagen Transportbilar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?