1515

Räntor och valutor: Kronan lite svagare<br />

Europeiska räntor visar relativt små förändringar i den inledande handeln på onsdagen, med tyska räntor svagt upp medan spanska och italienska räntor stiger något mer.

Svenska räntor visar en blandad utveckling med små rörelser i den inledande handeln. Kronan har tappat 5 öre mot dollarn och 2 öre mot euron.

Silf/Swedbanks Inköpschefsindex för tjänstesektorn sjönk till 50,8 i augusti från 54,8 föregående månad. I juni var index 47,4, och Silf/Swedbank framhåller att förändringar under sommarmånaderna ska tolkas med försiktighet.

Samtliga delindex, förutom leverantörernas leveranstider, minskade i augusti och det största negativa bidraget stod orderingången för. Trots nedgången befann sig alla delindex, bortsett från sysselsättningen, över 50-strecket, som indikerar expansion.

Prosperas inflationsenkät visade lägre förväntningar om såväl inflationen som lönerna på ett och två års sikt. De samlade inflationsförväntningarna ligger på 1,3 procent om ett år, 1,7 procent om två år och 2,1 procent om fem år.

"Det viktigaste när det gäller penningpolitiken är inflationsförväntningarna på fem års sikt, som nu ligger strax över 2 procent, vilket är historiskt lågt. Även om förväntningarna på fem års sikt var stabila från juni till september är trenden fortfarande nedåt", skrev Nordea i en kommentar.

På onsdagen håller Riksbanken sitt penningpolitiska möte, med räntebesked på torsdag klockan 9.30. De officiella prognoserna visar att en klar majoritet spår oförändrat, medan marknadens prissättning mer pekar mot 50/50-läge.

SEB konstaterar i sitt morgonbrev att mötet är extra intressant av flera skäl. För det första har förväntningarna i analytikerkåren svängt kraftigt. I somras räknade de flesta med en räntesänkning i september men nu väntar sig istället en klar majoritet att räntan kommer att lämnas oförändrad.

För det andra har de externa kraven tilltagit i styrka. Det är en bred blandning av både analytiker, politiker och näringslivsföreträdare som vill ha en räntesänkning. Riksbanken har dock visat sig vara motståndskraftig mot tryck utifrån tidigare.

För det tredje lever de tydliga interna motsättningarna i direktionen vidare och Karolina Ekholms och Lars EO Svenssons skarpa kritik mot att räntan inte sänks fortsätter.

På onsdagens agenda står från euroområdet definitivt inköpschefsindex för tjänstesektorn i augusti och detaljhandel i juli. Från USA kommer produktivitet andra kvartalet och räntebesked från Bank of Canada, med väntat oförändrad ränta.

Trojkan återvänder på fredagen till Aten för att återuppta den granskning som inleddes i juli.

Athanasios Vamvakidis på Bank of America konstaterade att implementeringen är det avgörande i Grekland, det vill säga nyckeln är huruvida regeringen överlever för att implementera programmet.

"Grekland fick nyligen ett nytt paket, en stor haircut och en ny regering, men behöver ändå mer pengar. Om Grekland inte kan implementera programmet nu, så kommer trojkan sannolikt konstatera att det är meningslöst att finansiera Grekland", sade Athanasios Vamvakidis till Bloomberg News.

Greklands finansminister Yannis Stournaras ska träffa trojkan på söndag och då försöka förankra det senaste sparpaketet på 11,5 miljarder euro innan eurogruppens finansministermöte den 14 september.

USA-räntorna handlas något högre jämfört med svensk stängning på tisdagen, med tioåringen på 1,56 procent.

"Draghi har varit mycket högljudd och tydlig med sin önskan att se obligationsköp, och det har gett marknaden ett visst hopp, vilket har tyngt amerikanska räntor något. Men tills vi får ett verkligt program som är överenskommet och annonserat, så är det svårt att tro på retoriken från Europa", sade Jason Rogan på Guggenheim Partners till Bloomberg News.

ECB lämnar besked på torsdagen, och då publiceras även ADP-undersökningen om sysselsättningen i privat sektor, en ledtråd om hur utfallet kommer att bli i fredagens viktiga jobbrapport.

I Kina sjönk HSBC:s index för tjänstesektorn till 52,0 i augusti jämfört med 53,1 föregående månad. Kinas finansminister Xie Xuren sade att det nu är svårare att bibehålla en stabil tillväxt i ekonomin. Exportsituationen är inte optimistisk och ekonomin står inför ett ökat nedåttryck. Kina kommer att fortsätta med en proaktiv finanspolitik.

På valutamarknaden har euron tappat till 1:253 mot dollarn, från 1:258 vid svensk stängning på tisdagen. Mot yenen har dollarn stärkts något till 78:40.

"Mycket förväntningar har byggts in i ECB-mötet efter Draghis kommentarer. Det finns en risk för besvikelse, så euron kan stå inför ett visst nedåttryck på väg in i mötet", sade Yuki Sakasai på Barclays till Bloomberg News.

Japans regeringsparti, DP, uppmanar i ett utkast till valmanifest att Bank of Japan ska köpa utländska statsobligationer som ett policysteg för att motverka yenförstärkningen och bekämpa deflationen. BOJ-ledamoten Ryuzo Miyao sade dock på onsdagen att sådana köp ligger inom finansdepartementets domäner, enligt Bloomberg News.

Onsdag kl 09.00 (tisdag kl 16.15)
USD/SEK 6:7332 (6:6877) Statsobl 2y 0,80 (0,81)
EUR/SEK 8:4341 (8:4138) Statsobl 10y 1,40 (1,40)
EUR/USD 1:2526 (1:2580) Räntegap/ty -3 (2)
US obl 10y 1,57 (1,55) Tysk obl 10y 1,43 (1,38)


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?