1515

Stockholmsbörsen: Sur start <br />

Stockholmsbörsen tappade med de ledande europeiska handelsplatserna i öppningshandeln på onsdagen.

Cykliskt såsom Atlas Copco, Lundin Petroleum och Sandvik återfanns bland bolagen som tyngde utvecklingen. Sentimentet var surt i Asien under natten sedan USA-börserna vänt nedåt efter europeisk stängning på tisdagskvällen.

"Marknaden lyfter på bra amerikansk data, men ger ganska snabbt upp rallyt på väldigt lite i nyhetsväg", konstaterade valutastrategerna på Société Générale i ett marknadsbrev.

Stockholmsbörsens OMXS30-index hade fallit 1,1 procent till indexnivån 1.093,8, kring 10-tiden. Omsättningen uppgick då till 1,6 miljarder kronor på Stockholmsbörsen. Inklusive Burgundy, Bats Chi-x samt Turquoise, var den runt 2 miljarder.

I Europa var DAX, CAC 40 och Euro Stoxx samtliga mellan 1,4 och 1,8 procent lägre medan FTSE 100 var 0,9 procent ned.

Cykliskt hade på sedvanligt manér det tufft i det svagare riskklimatet. Oljepriset tickade ned något och Lundin Petroleum var 0,7 procent lägre. Inom råvarurelaterat tappade vidare Boliden och SSAB 1,1 respektive 1,4 procent. Lundin Mining backade 1,8 procent. Bolaget kommer inte att utnyttja dess köpoption i det spanska kopparprojektet Touro.

Verkstadsjättarna Atlas Copco A, SKF och Sandvik var 2,4, 1,5 respektive 1,3 procent nedåt.

Caterpillar och Joy Global tappade successivt mark under tisdagens amerikanska handelssession och var båda kring 5 procent ned vid stängning. Caterpillar sänkte på måndagskvällen sin prognos för 2015. Bolaget indikerade då även att försäljningen under andra halvåret i år kan bli cirka 2 miljarder lägre än vad det tidigare trott.

Scania, som håller kapitalmarknadsdag på onsdagen, backade 1,4 procent. Sektorskollegan Volvo var i fokus på tisdagen när det under sin kapitalmarknadsdag presenterade en ny lastvagnsstrategi för att nå önskad förbättring i lönsamheten. Volvoaktien, som hade en stark utveckling på tisdagen, var enbart 0,8 procent lägre på onsdagen.

Société Générale, som fortsatt rekommenderar köp av Volvo, konstaterade i en analys på onsdagen att tydliggörandet av strategin överträffade deras mest optimistiska förväntningar. Det avslöjade, enligt vår syn, "en verklig beslutsamhet från ledningen att röra sig in i verkställandefasen", skrev investmentbanken.

Husqvarna B retirerade ett par procent. Nordea har sänkt rekommendationen för aktien till sälj, från tidigare behåll

Köp Astrazeneca rådde Affärsvärlden sina läsare i veckans nummer, vars aktie tappade 0,3 procent medan hälsovårdssektorskollegan Getinge backade 0,4 procent.

Inom defensivt var vidare Teliasonera och Swedish Match enbart 0,4 respektive 0,2 procent lägre.

På makrofronten har de spanska problemen fortsatt att stå i fokus, bland annat till följd av delvis våldsamma protester utanför parlamentet i Madrid på tisdagen. Spänningarna i Spanien har allmänt ökat och på tisdagen utlyste Kataloniens regionpresident Artur Mas ett regionval.

På onsdagen emitterar Italien växlar medan Tyskland publicerar preliminärt KPI. Under eftermiddagen kommer från USA försäljningen av nya hem i augusti. På tisdagen visade statistik på stigande huspriser I USA. Decemberterminerna för de ledande amerikanska börsindexen noterades svagt ned på onsdagsförmiddagen, efter tisdagskvällens svaga utveckling.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?