1515

Råvaror: Guld och olja sjunker<br />

Råoljan fortsatte ned med besked under den senare handeln på onsdagen efter att den europeiska skuldkrisen tycks mullra vidare och efterfrågan på olja sjunker.

Även guldet, som tidigare på dagen höll emot, gick ned efter att dollarn avancerade mot euron efter oro för att den spanska krisen förvärras.

På råoljemarknaden var nordsjöoljan Brent vid klockan 18.30 ned 1,36 dollar till 109,09 dollar per fat, medan WTI var ned hela 2,06 dollar, mer än 2 procent, till 89,31 dollar per fat.

Till nedgångar i euroskuldkrisens kölvatten kom att det amerikanska energidepartementet rapporterade att den totala bränslekonsumtionen i USA minskade med 1,1 procent under fyraveckorsperioden som slutade den 21 september. Därtill var lagernivåerna alltjämt högre än genomsnittet för säsongen, trots en nedgång på 0,7 procent.

På valutamarknaden tappade euron mot dollarn efter att spanska centralbanken Banco de España sade att landets BNP sjunker med "en betydlig hastighet".

"Efterfrågesiffrorna kom tillsammans med de svagare makroekonomiska utsikterna. Visserligen sjönk oljelagren, men det verkar inte vara nog för att kompensera för vad som redan pågår i marknaden", sade Jacob Correll, analytiker vid energikonsultbolaget Summit Energy i Kentucky, till Bloomberg News.

Guldet sjönk till strax under 1.750 dollar per uns efter att euron tappade till 1:2860 mot dollarn efter att hittills i september ha toppat kring strax under 1:32. Bland euroskuldkrisfaktorer som tillmättes förklaringsvärde fanns att Tyskland, Nederländerna och Finland sade att Spanien självt bör bära kostnaderna för landets bankproblem, och att den europeiska stödfonden ESM bara ska involveras i begränsad utsträckning. Hittills i kvartalet, före dagens fall, har guldet blivit 10 procent dyrare.

Även på basmetallfronten var det rött, med kopparn ned 151 dollar till 8.125 dollar per ton för tremånadersterminen klockan 18.30. Nivån är den lägsta på två veckor och följer på Philadelphiafedchefen Charles Plossers dystra uttalande på tisdagen om att de nyligen aviserade stimulansåtgärderna från Federal Reserve inte lär ha någon större effekt på den amerikanska tillväxten eller arbetsmarknaden.

"Europa-oro börjar flamma upp globalt, och vi ser nu en flykt till kontanter. Folk är emot risk idag", sade Adam Klopfenstein, marknadsstrateg vid Archer Financial Services i Chicago, till Bloomberg News.

Noteringar 18:30
Råolja (pris/fat):
WTI, första termin -2,06 USD
89,31,00
Brent, första termin -1,36 USD
109,09,00



Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin

Koppar -151 USD 8.125
Zink -57 USD 2.079
Aluminium -26 USD 2.079
Nickel -340 USD 18.060
Bly -56 USD 2.264
Tenn -750 USD 20.700



Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld -13,35 USD
1.747,30
Silver -0,0200 USD 33,74



Jordbruksråvaror (pris/pund, majtermin)
Bomull -0,0129 USD 4,933333


Innehåll från Trelleborgs HamnAnnons

Skandinaviens nav för transport och logistik finns i Trelleborgs Hamn

Under 2021 kommer Trelleborgs Hamn ha hanterat ungefär 100 000 fler rullande enheter än tidigare år, trots rådande pandemi. Nyckeln till framgången är en modern, digitaliserad och miljövänlig hamn som fungerar som nod i en mer tillgänglig och hållbar transportkedja. 

Trelleborgs Hamn är inne i en expansionsfas där hamnen flyttas och byggs ut för att kunna ta emot större och fler fartyg. Utöver det görs plats för Kuststad 2025, ett stadsutvecklingsprojekt som bland annat innebär möjlighet för bostäder, näringsliv och infrastruktur i en havsnära miljö. 

– Vi är oerhört viktiga som hamn och nod för Sverige och handeln. Vi är Skandinaviens största RoRo-hamn och har en marknadsandel på 31 procent av allt som kommer till och från Europa, säger Jörgen Nilsson, VD.

Skapa rätt förutsättningar till mer hållbara transporter

Hela Sveriges logistikflöden kanaliseras till stor del genom Trelleborg. Därför tar Trelleborgs Hamn utmaningar som miljömässigt hållbar logistik på allvar och Jörgen Nilsson betonar vikten av att ha en god logistisk infrastruktur bakom hamnen för att säkerställa att gods och varor kommer fram på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Trelleborgs Hamn agerar kittet som skapar smidiga flöden genom hamnen. Under 2022 introduceras även två nya fartyg från TT-Line, vilket är positivt ur ett miljöhänseende då de har möjlighet att drivas på LNG (flytande naturgas). 

– För oss är det viktigt att jobba med små steg för att förbättra kontinuerligt. Med det menar jag att vi absolut ska använda sjöfarten när vi behöver flytta stora volymer gods, men vi ska använda tåget när det gäller långa transporter och vägtrafiken när det är en kort och flexibel frakt som ska hanteras. Intermodala transporter, då man kombinerar olika transportslag för att få fram sitt gods, anser vi helt enkelt är bäst för miljön. Vi är en modern hamn och med digitala verktyg och smarta processer ser vi till att du som kund får dina varor enligt den tid och hastighet som du önskar. Det är vår lilla, men viktiga, del i logistik- och transportkedjan, säger Jörgen Nilsson. 

Kompetensutveckling med en egen akademi

– Men vi investerar inte bara i hamnen utan även i vår personal. Vi vill ju fortsätta vara Europas bästa RoRo-hamn och erbjuda den bästa hamnservicen. För att följa med i utvecklingen och ge fler medarbetare chans till kompetensutveckling har vi startat Trelleborgs Hamns egen akademi, THAB Academy, som pågår under två års tid. Under pandemin har utbildningen pausats men nu ser vi fram emot att starta upp de två årskullarna igen, säger Jörgen Nilsson.

Om Trelleborgs Hamn
Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn och hanterar en stor del av svensk export och import. Från Trelleborgs Hamn utgår färjeförbindelser till Tyskland, Polen och Litauen, dygnet runt, året om. Trelleborgs Hamn har som uttalat mål att vara Östersjöns klimatsmartaste hamn. 

www.trelleborgshamn.se

Mer från Trelleborgs Hamn

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Trelleborgs Hamn och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?