1515

Räntor och valutor: <br />Euron försvagas<br />

Amerikanska marknadsräntor fortsatte svagt ned efter svensk stängning i fredag och har sedan rört sig sidledes. Ekonomer hänvisar till statistik senare i veckan som väntas visa att USA:s ekonomi dämpas samtidigt som det så kallade "fiskala stupet" hotar tillväxten.

Dennis Lockhart, Fed-chef i Atlanta, sade på fredagskvällen att Federal Reserve kan komma att behöva öka policyackommodationen bortom sin nuvarande plan, om arbetsmarknaden inte visar signaler på ökad styrka.

I måndagens asiatiska handel pekar USA-räntorna svagt nedåt, med den tvååriga räntan oförändrad på 0,26 procent och den tioåriga ned 3 punkter till 1,75 procent, från fredagens svenska stängningsnoteringar.

I eftermiddag publiceras ingen USA-statistik av vikt, men senare i veckan väntas bland annat husprissiffror samt hushållens konfidensindikator på tisdag, försäljning nya hem på onsdag, reviderad BNP för andra kvartalet, order varaktiga varor och nyanmälda arbetslösa på torsdag samt privata inkomster och konsumtion, Chicago inköpschefsindex och definitivt Michigan-index på fredag.

Japanska räntor sjunker också på måndagen samtidigt som Tokyobörsen sjunker.

Protokollet från Bank of Japans räntemöte den 8-9 augusti visade att en del ledamöter ansåg att BOJ inte bör utesluta några alternativ när det gäller att bekämpa riskerna från den europeiska skuldkrisen.

Centralbanken bör "vara redo att vidta lämpliga åtgärder utan att utesluta några alternativ i förväg", står det i protokollet.

Vid detta möte avstod centralbanken från att lätta på penningpolitiken, men vid sitt möte förra veckan ökade BOJ oväntat sina tillgångsköp.

Förra veckan sänkte BOJ också sin bedömning över ekonomin och sade att den inhemska tillväxten har "tagit en paus" medan utländska ekonomier har rört sig "något djupare in i en inbromsningsfas".

För Japans del är det lugnt på makrosidan fram till på fredag då ett helt knippe siffror offentliggörs - industri-PMI, arbetslöshet, KPI och preliminär industriproduktion.

På valutamarknaden har dollarn stärkts något mot euron sedan i fredags och euron handlas kring 1,295, jämfört med precis under 1,30 i fredags eftermiddag.

Dollarn har samtidigt tappat marginellt mot yenen, till strax över 78-strecket.

Kronan har blivit drygt 3 öre svagare mot dollarn och knappt 2 öre starkare mot euron.

I dag, måndag, väntas på makrofronten BNP från Nederländerna samt tyska IFO-index för september.

Under veckan blir det konfidensindikatorer från Tyskland och Frankrike samt spansk växelemission på tisdag, tysk preliminär KPI och italiensk växelemission på onsdag, tysk arbetslöshet, brittisk BNP och från euroområdet M3 samt indikator företagsklimatet och konjunkturbarometrar på torsdag. På fredag publiceras definitiv BNP-statistik från Frankrike och Danmark, KPI från Spanien och Italien samt snabb-KPI för euroområdet.

Här hemma blir det PPI (måndag), handelsbalans och KI-barometer (onsdag) samt detaljhandelsförsäljning (fredag). På torsdag offentliggörs finansmarknadsstatistik samt Riksgäldens förslag till riktlinjer för statsskuldens förvaltning.

På fredag håller SCB ett konjunkturseminarium där vice Riksbankschef Karolina Ekholm och Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo medverkar.

Måndag 6.15 (fredag kl 16.15):
USD/SEK 6:5760 (6:5413) EUR/USD 1:2950 (1:2999)
EUR/SEK 8:5163 (8:5000) USD/JPY 78:12 (78:22)
Jp obl 2 0,10 (0,10) Jp obl 10 0,79 (0,80)
Ty obl 2 0,04 (0,04) Ty obl 10 1,60 (1,60)
US obl 2 0,26 (0,26) US obl 10 1,75 (1,78)


Innehåll från SwedaviaAnnons

Intill våra största flygplatser utvecklas framtidens logistikområden

Swedavia är känt som det statliga bolaget som äger och utvecklar det nationella basutbudet av flygplatser i Sverige, så som Arlanda, Landvetter och åtta andra flygplatser. Dotterbolaget Swedavia Real Estate bedriver kommersiell fastighetsutveckling i anslutning till våra största flygplatser, där det finns goda möjligheter att utveckla logistikområden, hotell, kontor och annan service. 

Flygplatser är viktiga kommunikationsnav som inte skiljer sig så mycket från ett vadställe över en flod eller en naturlig hamn på en kontinent där människor samlas och passerar för att komma från en region till en annan. På dessa platser är det naturligt att man får en stadsutveckling, det är det som drivit fram utvecklingen av städer och marknadsplatser för varor och tjänster i tusentals år.

– Vi arbetar med att kanalisera den här drivkraften och att bygga marknadsplatser som möter behov hos människor som vill göra affärer på flygplatserna, säger Stefan Stenberg, VD för Swedavia Real Estate. 

Behov av flygplatsnära lokaler för logistik och kontor 

Idag är det mest uppenbara marknadsbehovet lokaler för de verksamheter och bolag som finns och är verksamma på flygplatsen och inom flygindustrin. För att täcka detta behov bygger Swedavia Real Estate hotell, som service för resenärer direkt kopplat till flygplatserna, och fraktterminaler för flygfrakt samt även kontorshus. Kommunikationsnavet som uppstår av en flygplats gör att logistik blir en naturlig del av fastighetsutvecklingen. 

– Vad vi har byggt hittills är framför allt tre hotell, två på Arlanda och ett på Landvetter. Vi har utvecklat ett stort logistikområde i Göteborg med vår partner Bockasjö. Vi håller även på att utveckla ett stort logistikområde på Arlanda, vid E4:an, där vi just nu arbetar med att dra fram infrastrukturen, berättar Stefan Stenberg. 

Möter krav på hållbara leveranser 

Under planeringen av framtidens hållbara logistikområden lägger Swedavia stort fokus på hållbarhet och klimatarbete. 

– Vår uppgift på Swedavia Real Estate är att i tidiga skeden kartlägga fastighetsbehov och utvecklingsmöjligheter i anslutning till flygplatserna, där vi lägger en plan för vilka funktioner olika markytor ska användas för och hur de kan utvecklas för framtiden, säger Stefan Stenberg.

Platser förberedda för framtidens logistik

Logistikbranschen har behov av att leva upp till de nya krav som ställs i och med pågående digitalisering och globalisering. Idag behövs moderna logistiklokaler och effektiva logistikkedjor och många företag jobbar även med att se över sin strategi för lokala producenter eller mellanlager för att skapa buffertlager eller last mile-leveranser. 

– Vi drivs av att bemöta och skapa lösningar för framtida behov och krav på hållbara leveranser och utvecklar platser som håller för exempelvis framtida självkörande lastbilar och ökat tryck på en elförsörjning som klarar av omställningen till elbilar. Dessutom arbetar hela Swedavia med vår egen omställning, där flygplatsverksamheten i egen regi nu är helt fossilfri och för att driva på arbetet att ställa om till ett fossilfritt flyg, avslutar Stefan Stenberg. 

Om Swedavia
Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver och att vara en internationell förebild inom hållbarhet. Dessutom ansvarar Swedavia Real Estate för fastighetsutveckling och exploaterbar mark på och omkring flygplatserna - ett växande segment, i takt med att flygplatserna blir viktigare som mötesplatser.

Läs mer om Swedavias fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedavia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?